lilleboer Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hei! Trenger litt hjelp her Jeg bygget ny pc igår. specs: asus k8n-e-deluxe amd 64 3400 Zalman kjøler PQI PC3200 1gb connect 3d ati x800pro 256 mb WD 250 gb s-ata hd creative platinum 2zs plextor dvd brenner nec dvd spiller antec 380W true power Thermaltake kabinett +++ Når jeg skal starte opp pc'en så går skjermkortvifta, cpu kjøler vifta og alle kabinettviftene. Men jeg får ikke opp bios som man får opp når man starter opp for første gang. I tillegg lager dvd spiller og brenner ulyder. Jeg byttet begge ut, men den cd-rom'en jeg byttet de gamle ut med lager de samme ulydene. Og den virker i en annen maskin. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger. Trenger noen råd her folkens...Takk Endret 18. november 2004 av lilleboer Lenke til kommentar
sssh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Har du sjekka jumper-innstillingene på IDE-enhetene dine? Hvis f eks to stk IDE-enheter på samme kabel har jumpere som står på master, vil man oppleve problemer med å boote. Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg har kun en HD og det er en s-ata og den står på master. Lenke til kommentar
sssh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jepp, det så jeg.. Men har du sjekka plextor og nec? De er også IDE-devices, så de kan klusse like mye opp som en HDD. Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ja de står på master og slave. Og IDE kablene sitter i riktig også. Men nå har jeg kun en cd-rom i pcen. Og den står på master. Den virker i en annen maskin jeg har, men ikke i denne. Lenke til kommentar
Tedd Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei... Start med et minimum oppsett... hk,cpu,ram og vga.... dvs uten ide enheter... Starter den da, og du kommer inn i bios... Prøv så med en ide enhet av gangen... Hvis den ikke starter, prøv et annet vga kort og eventuelt prøv ram, cpu og vga på en hk som du vet starter opp.... Tedd Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg vet ikke om jeg uttrykket meg riktig. Jeg får ikke opp bildet, altså ikke noe i det hele tatt, men alt går i pcen, vifter osv. Skjermen er helt svart. Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Takk tedd, skal prøve når jeg kommer meg hjem. Fin måte å feilsøke på. Lenke til kommentar
Tedd Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Joa.... den er grei... men man må jo begynne i bunnen av mulige problem.... alså.... ut med ting som ikke må være der for at den skal starte opp og at du skal komme inn i bios.... Prøv et annet vga kort..... osv... Tedd Lenke til kommentar
sssh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jepp, bra fremgangsmåte. Pass på at du har satt kablene til strømknapp, reset osv riktig på også.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Fjern alt av unødvendig hardware ja, resett bios og sjå kva som skjer. Om du ikkje får opp noko da heller kan du prøve eit anna skjermkort om du har det tilgjengeleg. Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ja jeg har et annen skjermkort tilgjengelig, en 9800pro Skal ringe bror hjem og si at han skal prøve det Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Satt i strømkabelen til skjermkortet? Tviler på at du får noe bilde med x800 uten strøm. Eneste jeg kan komme på i tilegg til det som er sagt. Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Strømkabel sitter i. Men jeg bruker ikke den Y splitten som fulgte med skjermkortet, men det gjør vel ingenting. eller? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Om du ikkje hadde kobla til straumen ville det vel kome opp eit bilde med advarsler om at straumen ikkje er kopla til, og vifta ikkje går, samtidig som maskina uler. Den splittaren har ingen betydning, den følger med for at du skal kunne setje i skjermkortet utan å bruke opp ein straumkontakt. Eg ville prøvd å tatt ut skjermkortet og satt det inn igjen. Veit det høyrest merkeleg ut, men eg har hatt mange uforklarlege probelmer sjølv. Bygde ei ny maskin, men funka ikkje, feilsøkte i 2 timar...nope...var forresten på LAN, og det var særs kjedelig. Tok alt ut, satte det inn igjen...men nei...var på nippet til å reise heim, men ville prøve ein gang til, og jammen funka det som varm kniv i smør. Endret 18. november 2004 av zeph Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Piper det fra høyttaleren/hovedkortet? Sikker på at grafikkortet sitter skikkelig i sloten? Skjermen virker? Det bør komme noe på skjermen hvis det kun er IDE enhetene som svikter kommunikasjonsmessig. Du har nok strøm? Plugg ut disker (ta ut strømkontakta fra dem også). Har opplevd merkelige resultater med defekte kabler, både PATA og SATA. Jeg starter også alltid med ett definitivt minimum av komponenter, spesielt hvis jeg bruker ett nytt power. Erfarte for mange år siden at poweret var defekt (ga feil spenning), og dermed tok med seg en del av komponentene i dragsuget... Da hadde jeg montert *alt* før knappen ble trykt inn for første gang. Starter kun med HK+CPU+RAM, evt. gfx hvis ikke onboard. Får man bilde på skjermen, og volt+temp verdiene i BIOS ser OK ut, så fortsetter jeg. Lenke til kommentar
sssh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Edit: Svart på spm om Y-kabelen.. Neida, gjør ingenting. Den er til for at du ikke skal sitte med skjegget i postkassa etter å ha fått det nye skjermkortet i posten, og så hadde du ingen strømkabler ledige.. Vips, så finner man en y-kabel, og gleden sprer seg i heimen. Endret 18. november 2004 av sssh Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Pass på at du har satt kablene til strømknapp, reset osv riktig på også.. Jepp, det er veldig viktig Har også brent meg her. Ikke alle kabler på kabinettene er like godt merket heller, så her må man bruke litt tid å være sikker på at det blir riktig. Lenke til kommentar
lilleboer Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg regner med det ja. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Nei, det gjør ingenting bare det kommer strøm via en drevkontakt til skjermkortet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå