int20h Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Demonstrerte 480 Mbit/s UWB Alereon mener å ha nådd grensen for UWB-teknologien ved å demonstrere overføringshastighet på 480 Mbit/s. Målet er å lage trådløse USB- og FireWire-enheter. Les artikkelen her Lenke til kommentar
andesam Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Stilig! Er ikke dette omtrent samme hastighet som firewire? eller usb 2.0 og 10 meter holder jo i massevis til det bruket. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Stilig! Er ikke dette omtrent samme hastighet som firewire? eller usb 2.0 og 10 meter holder jo i massevis til det bruket. USB 2.0 er vel på 480Mb tror jeg ja. Uansett høres dette bra ut. Jeg regner med at dette eliminerer behovet for eksterne recievere på fremtidig trådløst utstyr som mus/tastatur osv.? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Leste om UWB, WUSB og WiMEDIA i siste Dr. Dobbs Journal. UWB er selve trådløsteknologien og omfatter alt til og med MAC laget. Over UWB delen finner man WiMEDIA som fungerer som en lag som lar flere protokoll-stacker dele UWB radio'en. Altså kan man bruke både WUSB og Wireless FireWire med en radio i pc'n. WUSB støtter max 127 enheter. WUSB er designet til å følge den "vanlige" USB standarden så mye at man skal kunne få wireless-hub'er som gjør at man kan bruke sitt gamle USB utstyr wirelss om man vil. Aka man kan koble sitt gamle webcam wireless til pc'n om man kjøper en WUSB hub. Det hele virker svært så lovende. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 WUSB med samme hastighet som USB2.0 hadde vært så genialt praktisk. Behagelig å ikke måtte strekke kabler i hytt og pine hele tiden... ... men jeg håper de får på plass en eller annen begrensning på hvem som får tilgang på hva. Kjiper'n om nabo'n får tilgang til USB-disken med alt "stæshet" på Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Spennende dette ja, gleder meg til å bli kvitt enda noen ledninger Hadde forøvrig håpet på raskere og bedre støtte av Blåtann (Bluetooth), men det virker fortsatt bare å være begrenset til mobiltelefoner, headset, tastatur og mus... Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 ... men jeg håper de får på plass en eller annen begrensning på hvem som får tilgang på hva. Kjiper'n om nabo'n får tilgang til USB-disken med alt "stæshet" på WUSB skal bruke AES-128 Counter with CBC-Mac kryptering. Så "stæshet" vil være relativt trygt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Spennende dette ja, gleder meg til å bli kvitt enda noen ledninger Hadde forøvrig håpet på raskere og bedre støtte av Blåtann (Bluetooth), men det virker fortsatt bare å være begrenset til mobiltelefoner, headset, tastatur og mus... Godt om vi blir kvitt noen ledninger etter hvert ja. Blåtann fokuserer på et helt annet marked. Dvs. på små enheter som krever lavt strømforbruk og som ikke trenger så høy båndbredde. Jeg tviler sterkt på at UWB klarer seg med i nærheten så lite steøm som blåtann gjør. Ellers så lurer jeg også på om sikkerheten blir bra eller om jeg kan forberede meg på avstandsrekord i UWBJacking... ;P Lenke til kommentar
Folo Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 hatte vært fint å sett litt mere trådløse printere (finner jo wifi, ja). Trådløse kamera, videokamera, mp3 spillere..ja det er ingen grenser Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Vil ikke dette også åpne muligheten for trådløs overføring mellom PC'er uten WiFi? Det finnes jo sånne kabler for USB som er laget for direkte overføring mellom PC'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå