Gå til innhold

SOF2 og cd key


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at dette er et legitimt forum, defor er ikke slike poster lov her på forumet.

 

Alikevel er det en ting jeg lurer på med denne saken.

 

Er det ikke slik at til Halflife/cs så må man ha cdkey for å komme på nett? Altså at det kun virker med 1 cd key pr spiller.

 

Hvis det er slik? Hvorfor bruker ikke alle spill slike cd protections?

 

Personlig, når det gjelder dette emnet med warez o.l. syns jeg det er greit å laste ned spill og teste de. (Som en demo). Er man fornøyd kjøper man spillet, hvis ikke slette det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 00:17, ratm skrev:

Er det ikke slik at til Halflife/cs så må man ha cdkey for å komme på nett? Altså at det kun virker med 1 cd key pr spiller.


Hvis det er slik? Hvorfor bruker ikke alle spill slike cd protections?


 

Det er mer eller mindre slik jeg også har forstått det. Hvorfor er det ikke laget en "unik" keygenerator? Det ble jo laget ganske kjapt til Windows XP.

Er Halflife-programmererne glupere enn MS-programmererne?

Lenke til kommentar

tja si det :smile:

 

Poenget er vel at Valve har WON servere som inneholder alle cd-keyene. Skal du spille på internett blir det sjekket om cd-keyen din ikke er i bruk av andre eller at noe annet skulle være galt. Får du ikke kontakt med WON serverene kan du ikke spille i det hele tatt.. (unntatt på lan og single player da seff)

 

Rart egentlig at dette er mere utbredt. Som jeg ser det er jo dette en gangske idiot sikker metode.. det er jo i praksis "nesten" umulig å laste ned halflife på kazaa + CS og så spille det på nettet hvis du ikke har egen cd-key. Man kan undre seg på hvorfor ikke jedi outcast osv ikke bruker samme systemet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 00:28, borre skrev:


Det er mer eller mindre slik jeg også har forstått det. Hvorfor er det ikke laget en "unik" keygenerator? Det ble jo laget ganske kjapt til Windows XP.

Er Halflife-programmererne glupere enn MS-programmererne?


Det er en vesentlig forskjell her:

 

- CD-keys til Microsoft programmer sjekkes i softwaren selv. Det har riktig blitt litt mer "fancy" i det siste. Før holdt det med cd-key'en, men i f.eks. WinXP må man aktivisere i tillegg (unntatt i corporate versjonen da :smile: )

 

- I mange nyere spill er det slik at cd-keyen sjekkes på serveren (gjelder selvfølgelig multiplayer-spill, singelplayer er ikke berørt), og da er det ikke like greit å lage en keygen. Dvs. det kan være mulig, men det kommer helt an på hvordan keyene er laget. Hvis det brukes en formel for å generere cd-keys kan selvfølgelig en eller annen luring finne den og lage en keygen, men det er uansett litt mer problematisk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 00:39, Langbein skrev:

Det er en vesentlig forskjell her:


- CD-keys til Microsoft programmer sjekkes i softwaren selv. Det har riktig blitt litt mer "fancy" i det siste. Før holdt det med cd-key'en, men i f.eks. WinXP må man aktivisere i tillegg (unntatt i corporate versjonen da :smile: )


Akkurat! I XP Pro/Home så må man ha en unik nøkkel for å kunne aktivisere OS'et. Denne nøkkelen blir generert ut ifra komplekse formler. Glupe mennesker fant tidligere i vår ut av denne formelen og lagde et program. Dette programmet sjekker såvidt jeg forstått om nøkkelen allerede er "tatt" eller om den er ledig.

 

Quote:


- I mange nyere spill er det slik at cd-keyen sjekkes på serveren (gjelder selvfølgelig multiplayer-spill, singelplayer er ikke berørt), og da er det ikke like greit å lage en keygen. Dvs. det kan være mulig, men det kommer helt an på hvordan keyene er laget. Hvis det brukes en formel for å generere cd-keys kan selvfølgelig en eller annen luring finne den og lage en keygen, men det er uansett litt mer problematisk.


Det spørs da om produsentene har laget cd-nøkler ved hjelp av en formel (som gir f.eks. 10^20 antall mulige nøkler, men f.eks. posisjon 3 og 9 må ha spesielle bokstaver/tall basert på sjekksum/hash) eller om de lager f.eks. eksakt 15 mill. cd-nøkler uten noe mønster/formel. Unike random-genererte nøkler altså.

Man må uansett sjekke cd-nøkkelen opp mot f.eks. denne WON-serveren. Det burde ikke være vanskelig å lage f.eks. et dusin cd-nøkler som man kan prøve ut til man finner en som gir tilgang.

 

Spørsmålet mitt er da altså om MS lager generelt dårlige cd-nøkler/formler enn hva produsentene av Halflife gjør (som ikke (?) har blitt cracket ennå).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 00:53, borre skrev:


Spørsmålet mitt er da altså om MS lager generelt dårlige cd-nøkler/formler enn hva produsentene av Halflife gjør (som ikke (?) har blitt cracket ennå).


Man (crackerne) har ikke de samme muligheter til å sjekke ut key-algoritmer når valideringen foregår på en sentral server som de har når alt skjer utelukkende i software.

 

Som du sier selv kan det være nødvendig å prøve ekstremt mange keys før man finner en som virker. Serveren kan evt. banne IP'en for en hvis tid eller de kan finne på noe annet som gjør livet surt for de som prøver på slikt.

 

Alt kommer an på hvordan keyene produseres, hvor lett det er å finne et mønster osv. Det går også an å lage "helt" tilfeldige keys som ikke kan sjekkes med en formel, men isteden må slås opp enkeltvis i en database. Det gjelder selvfølgelig å finne en lur måte å generere tilfeldige tall på da (vanlige random-funksjoner er langt fra tilfeldig). Lykkes man i dette sier det seg selv at det blir umulig å lage en keygen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...