Gå til innhold

Spørsmål om MS Excel Regneark

bergaloevera

Anbefalte innlegg

Jeg driver å fører et regneark som holder oversikt over omsetning av varer jeg selger.. Jeg har en liste over alle varene med pris på hver vare og et felt der jeg legger inn antall. Jeg har lagt inn noen varer nå så det er tall der.. Det jeg gjør nå er at hvis jeg selger 2 av vare X. og den har jeg solgt 14 av før så bare erstatter jeg det tallet 14 med 16. Skjønner dere?

Det jeg kunne tenke meg er å ha et felt ved siden av der igjen der jeg f.eks kan skrive 2 så blir tallet 2 plusset på 14 i den respektive boksen og den boksen jeg skrev 2 i blir tømt igjen! slik at jeg kan skrive inn antall fra neste ordre som videre plusses på den boksen med totalt antall solgte varer.

Ble litt krunglete forklart men håper dere skjønner!

Noen som kan si meg hva slags formel/funksjon jeg må bruke?

På forhånd takk.

EDIT: leif

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må bruke en makro.

I dette eksempelet er oppdaterings-kolonnen B (dvs 2) og antall solgte i kolonne C (dvs 3). Makroen oppdaterer hele regnearket.

Legg denne formelen i celle B1: "=ACOUNT(B2:B65000)"

Start Macro-editoren (Visualb Basic) ved å gå til Tools -> Macro -> Visual Basic Editor

Høyreklikk på regnearket ditt og velg Insert -> Module

Lim dette inn i modulen

Sub Oppdater_solgte

for i = 1 to Cells(1, 2).Value
   Cells(i, 3).Value = Cells(i, 2).Value + Cells(i, 3).Value
next

End Sub

Lagre og avslutt Visual Basic editoren.

Gå til Tools -> Macro -> Run og velg "Oppdater_solgte" og trykk på Options-knappen. Der kan du legge til en hurtigtast til makroen.

:)

Lenke til kommentar

Ikke så utolmodig, det er jo 22 personer som har lest tråden på de få timene siden du postet den! Og grunne til at ingen har svart, kan være at det, etter det jeg vet, ikke eksisterer noen standardfunksjon for det du ønsker å oppnå. Løsningen jeg vil foreslå, er å skrive en egen funksjon/makro som sjekker nysalgcellen for en verdi, hvis verdi større enn null, oppdaterer salgscellen og så blanker nysalgcellen.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg er dum.. hehe.. jeg kan ikke noe om makroer.. Så at eksempelet ditt fungerte som smurt! :) det er akkurat slik jeg vil ha det!! glimrende!

Men jeg får det ikke til å fungere når jeg skal bruke det i mitt regneark (Da det er andre celler som skal gjelde.) Kan prøve å forklare mitt oppsett.

MSE.jpg

Her ser du et bilde av regnearket med det som er tiltenkt tegnet på.

De Cellene som er merket "X" skal man fylle inn antall og de cellene som er merket "0" skal de totale verdiene komme (de som blir plusset på). Og den fiffige knappen du hadde laget er den lange knappen som det står oppdater på på siden der.

Håper jeg ikke skaper for mye bry for deg! Er VELDIG takknemmelig for at du hjelper meg! :thumbup::w00t::yes:

Det aktuelle regnearket er lagt ved.

(FIKK EN MERKELIG FEILMELDING OM AT JEG IKKE KUNNE laste opp denne filtypen, xls, så jeg renama den til avi. Bare rename file extension tilbake til .xls igjen når den er lastet ned. Fryktelig rart fordi du akkurat har lastet opp et .xls dokument og den fungerte ser det ut til.. :cry: )

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar

:blush: Hvordan endrer jeg hva som står i knappen? Skal stå oppdater der hehe.. ikke jippi :p:blush:

En ting til.. i celle F52 skal det stå totalt antall solgte artikler (legger sammen alle de cellene ovenfor.)

Jeg legger inn formelen for det men den forsvinner igjen når jeg bruker knappen.. noen forslag eler kan du fikse det for meg..? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...