bergaloevera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Jeg driver å fører et regneark som holder oversikt over omsetning av varer jeg selger.. Jeg har en liste over alle varene med pris på hver vare og et felt der jeg legger inn antall. Jeg har lagt inn noen varer nå så det er tall der.. Det jeg gjør nå er at hvis jeg selger 2 av vare X. og den har jeg solgt 14 av før så bare erstatter jeg det tallet 14 med 16. Skjønner dere? Det jeg kunne tenke meg er å ha et felt ved siden av der igjen der jeg f.eks kan skrive 2 så blir tallet 2 plusset på 14 i den respektive boksen og den boksen jeg skrev 2 i blir tømt igjen! slik at jeg kan skrive inn antall fra neste ordre som videre plusses på den boksen med totalt antall solgte varer. Ble litt krunglete forklart men håper dere skjønner! Noen som kan si meg hva slags formel/funksjon jeg må bruke? På forhånd takk. EDIT: leif Endret 17. november 2004 av MicrolaXx Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Er det ingen som leser programvare forum eller? Når man feilposter innlegg som dette i "Annet om hardware" f.eks får man drøssevis av svar og det er mange som leser det.. Poster jeg det riktig her er det jo ikke en kjeft som leser det... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Tror du må bruke en makro. I dette eksempelet er oppdaterings-kolonnen B (dvs 2) og antall solgte i kolonne C (dvs 3). Makroen oppdaterer hele regnearket. Legg denne formelen i celle B1: "=ACOUNT(B2:B65000)" Start Macro-editoren (Visualb Basic) ved å gå til Tools -> Macro -> Visual Basic Editor Høyreklikk på regnearket ditt og velg Insert -> Module Lim dette inn i modulen Sub Oppdater_solgte for i = 1 to Cells(1, 2).Value Cells(i, 3).Value = Cells(i, 2).Value + Cells(i, 3).Value next End Sub Lagre og avslutt Visual Basic editoren. Gå til Tools -> Macro -> Run og velg "Oppdater_solgte" og trykk på Options-knappen. Der kan du legge til en hurtigtast til makroen. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Ikke så utolmodig, det er jo 22 personer som har lest tråden på de få timene siden du postet den! Og grunne til at ingen har svart, kan være at det, etter det jeg vet, ikke eksisterer noen standardfunksjon for det du ønsker å oppnå. Løsningen jeg vil foreslå, er å skrive en egen funksjon/makro som sjekker nysalgcellen for en verdi, hvis verdi større enn null, oppdaterer salgscellen og så blanker nysalgcellen. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Takk for tipsene skal teste dette av de 22 som har lest har jeg vært innom 15 da.. så da er det ikkemange som har vært innom Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Fikk opp en feilmelding! Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) ett screenshot av "debug" Det er sikkert jeg som gjør noe feil eller no.. Endret 18. november 2004 av MicrolaXx Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Mulig at du bør skrive om makroen til slik: Sub Oppdater_solgte Dim intAntall intAntall = Cells(1, 2).Value for i = 1 to intAntall Cells(i, 3).Value = Cells(i, 2).Value + Cells(i, 3).Value next End Sub Endret 18. november 2004 av moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 OK, logikken min skar seg totalt. Men nå virker det. Se vedlegget. Eksempel.xls Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Beklager at jeg er dum.. hehe.. jeg kan ikke noe om makroer.. Så at eksempelet ditt fungerte som smurt! det er akkurat slik jeg vil ha det!! glimrende! Men jeg får det ikke til å fungere når jeg skal bruke det i mitt regneark (Da det er andre celler som skal gjelde.) Kan prøve å forklare mitt oppsett. Her ser du et bilde av regnearket med det som er tiltenkt tegnet på. De Cellene som er merket "X" skal man fylle inn antall og de cellene som er merket "0" skal de totale verdiene komme (de som blir plusset på). Og den fiffige knappen du hadde laget er den lange knappen som det står oppdater på på siden der. Håper jeg ikke skaper for mye bry for deg! Er VELDIG takknemmelig for at du hjelper meg! Det aktuelle regnearket er lagt ved. (FIKK EN MERKELIG FEILMELDING OM AT JEG IKKE KUNNE laste opp denne filtypen, xls, så jeg renama den til avi. Bare rename file extension tilbake til .xls igjen når den er lastet ned. Fryktelig rart fordi du akkurat har lastet opp et .xls dokument og den fungerte ser det ut til.. ) Endret 19. november 2004 av MicrolaXx Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Her! Bare pakk ut med Winzip eller lignende. Omsetning.zip Endret 19. november 2004 av moskus Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 TUUUUUUSEN takk! Du har vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Hvordan endrer jeg hva som står i knappen? Skal stå oppdater der hehe.. ikke jippi En ting til.. i celle F52 skal det stå totalt antall solgte artikler (legger sammen alle de cellene ovenfor.) Jeg legger inn formelen for det men den forsvinner igjen når jeg bruker knappen.. noen forslag eler kan du fikse det for meg..? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hei igjen! For å endre teksten på knappen, må du hente opp Visual Basic-toolbar'en. Så trykk på knapp nr 2 fra høyre, velg CommandButton-Object -> Edit. Hos meg fungerer det utmerket uten at formelen blir slettet... Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 (endret) takk! Formelen som ligger i F52 blir borte hver gang jeg lukker og åpner regnearket igjen... Endret 27. november 2004 av MicrolaXx Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Da tviler jeg på at det er makroen som tar knekken på den. Det fungerer utmerket hos meg... Hvilken versjon av Excel? Har du kjørt en "Office Update"? Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Jeg har Excel 2003 norsk versjon SP1 står det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå