bfisk Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hei! Da jeg kjøpte bilen min fikk jeg med fire fine piggdekk. De var riktignok brukte, men piggene satt da i, sånn høvelig. Bytta for omtrent 2-3 uker siden, men det ble ikke snø før i dag. Altså har jeg kjørt rundt på bar asfalt en stund, desverre uten å legge om kjørestilen. I dag ble de jo snø og senere is, og jeg må inrømme at siden dette er min første sesong, måtte jeg jo forsøke å snurre litt og gjøre meg kjent med bilens respons på diverse morsom kjøring. Imidlertid ser jeg nå at det ikke på langt nær er så mange pigger igjen, og fordi jeg bor på sørlandet, hvor vi har en vinter med mye bare veier, og mye isete slaps, regner jeg med resten av piggene kommer til å forsvinne i løpet av vinteren. Er piggdekk uten pigger like bra som piggfrie dekk, eller er det helt på trynet dårlig? Går det an å "re-pigge" dekkene uten å kjøpe nye? bfisk Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Piggdekk med pigg bra på isete føre. Piggdekk uten pigg ikke så bra nei. Det er ikke alle dekk som kan repigges piggfrie vinter dekk er best på snø når det er kaldt. Å kjøre på isete vei med vann er ikke så morro da er det like bra med sommerdekk. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Men funker det å la humla suse, eller er det fuckings krise2k hvis jeg ikke pigger om eller bytter dekk? Lenke til kommentar
eab Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Det er jo ikke ulovlig, så det er opp til deg selv om du vil kjøre slik eller ikke. Piggdekk uten pigger er langt fra like gode som piggfrie dekk. Piggdekk har piggene som gir vinteregenskaper (og til en viss grad mønsteret). Piggfrie dekk har gummiblandingen og mønsteret som gir vinteregenskaper. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Som det blir sagt før her, ta dette på feelingen, føler du at det blir litt hårreisende, skift dekk. Men det du kan gjøre i første omgang dersom du har kjørt lenge på bar asfalt med disse dekkene, er å vaske dem med diesel eller dekkvask, det hjelper. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Har samma problem.. Bakdekka har mista 99% av piggene, fremme tror jeg det er bra.. Bilen skal på verksted i morgen, vurderer å ringe og spør om jeg kan få 2 nye bakdekk.. Skal til Gjøvik på lørdag og er litt skeptisk på turen, spesielt over Filefjell.. Dog, om du sliter med feste, så funker det å ta whitespirit på dekka.. Gjorde det på scooteren (moped) på _HELT_ flate dekk, kjørte opp til et skianlegg som er timelig rett opp, uten noe problemer. Om det er godt for dekka, det aner jeg ikke.. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Det å vaske dekkene i whitespirit er ikke så bra, da whitespiriten løser opp dekkene. Å det vil du ikke. Bruk heller dekkvask eller dekklister. Dekklister for å komme opp den vanskelige bakken dekkvask for å vaske dekkene. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Funker dekklister på samma måte..? Har det like god effekt..? Whitespirit er helt enormt, men litt kjedelig om dekka tar skade av det.. Får ta å høre på bensern om de har dekklister.. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 satt å grubla på en ting bare... mange har sikkert tenkt tanken... men hva med å pigge opp piggfrie vinterdekk? da har du jo myk og god gummiblanding, samtidig som du kommer deg fram på isen da.. (*bare en teori*) kan tenkes at produsentene har testa det.. og sikkert funnet ut at dette er helsefarlig Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg fiksa uansett nye bakdekk på min, så håper det øker vinteregenskapene.. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 satt å grubla på en ting bare... mange har sikkert tenkt tanken... men hva med å pigge opp piggfrie vinterdekk? da har du jo myk og god gummiblanding, samtidig som du kommer deg fram på isen da.. (*bare en teori*) kan tenkes at produsentene har testa det.. og sikkert funnet ut at dette er helsefarlig ..for å ikke snakke om umulig. Piggfrie dekk har en vesentlig mykere gummiblanding i tillegg til maaange seipinger. Piggene vil ikke sitte rett og slett. Uansett, det er altid lurest å ha de beste dekkene som styredekk. Hjelper pent lite å komme opp en bakke når du aldri i livet klarer svingen i bunn igjen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Det med beste dekk som styredekk ergrer meg litt.. Verkstedet satt de nye på bak, men de fremme tror jeg igrunn funker bra (håper vertfall det).. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Det med beste dekk som styredekk ergrer meg litt..Verkstedet satt de nye på bak, men de fremme tror jeg igrunn funker bra (håper vertfall det).. Ja det gidder dem ikke bytte om på, med mindre du ber om det. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 De beste dekkene skal alltid være fremme, styring fremfor framkommelighet Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hvis man bor et sted der det er mye skiftende vintervær er piggfrie absolutt tingen, nå begynner de å bli så gode at det er stort sett bare på is og svært hardpakket snø at piggdekk er bedre. De dagene det er bart og kanskje våt veibane i tillegg er piggdekk ikke noe bra, man sliter dem bare fortere. (brostein + pigg = skummelt ) Det er ikke forbudt å tenke litt miljø heller Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Det med beste dekk som styredekk ergrer meg litt..Verkstedet satt de nye på bak, men de fremme tror jeg igrunn funker bra (håper vertfall det).. Ja det gidder dem ikke bytte om på, med mindre du ber om det. Sant nok. Lurer igrunn på om det ble best om at de nye skulle settes framme.. Men det tar vel litt tid å kjøre dem inn, så kan vel stå bak siden de fremme er såpass greie. Uansett, kom meg finfint over fjellet vertfall. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Det er jo ikke ulovlig, så det er opp til deg selv om du vil kjøre slik eller ikke. Er du heilt sikker på det? Skal ikkje motsi deg men eit piggdekk uten pigger er vel det samme som eit utslitt piggdekk, dersom politiet stopper deg? Eller? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) satt å grubla på en ting bare... mange har sikkert tenkt tanken... men hva med å pigge opp piggfrie vinterdekk? da har du jo myk og god gummiblanding, samtidig som du kommer deg fram på isen da.. (*bare en teori*) kan tenkes at produsentene har testa det.. og sikkert funnet ut at dette er helsefarlig ..for å ikke snakke om umulig. Piggfrie dekk har en vesentlig mykere gummiblanding i tillegg til maaange seipinger. Piggene vil ikke sitte rett og slett. Det er absolutt mulig! Hadde et sett pirelli piggfrie dekk som jeg fikk pigga opp. Og fremkommeligheten da var enorm! Kom opp bakkene uten problemer. Men piggene ramla ut litt fortere enn på vanlige piggdekk, men de holdt i 2 sesonger uten problemer. @Ulvestad: Tror det kun er mønsterdybden som har noe å si. Har ihvertfall aldri hørt om at man må ha så så mange % pigger igjen. Endret 20. november 2004 av Gromle Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 satt å grubla på en ting bare... mange har sikkert tenkt tanken... men hva med å pigge opp piggfrie vinterdekk? da har du jo myk og god gummiblanding, samtidig som du kommer deg fram på isen da.. (*bare en teori*) kan tenkes at produsentene har testa det.. og sikkert funnet ut at dette er helsefarlig ..for å ikke snakke om umulig. Piggfrie dekk har en vesentlig mykere gummiblanding i tillegg til maaange seipinger. Piggene vil ikke sitte rett og slett. Det er absolutt mulig! Hadde et sett pirelli piggfrie dekk som jeg fikk pigga opp. Og fremkommeligheten da var enorm! Kom opp bakkene uten problemer. Men piggene ramla ut litt fortere enn på vanlige piggdekk, men de holdt i 2 sesonger uten problemer. @Ulvestad: Tror det kun er mønsterdybden som har noe å si. Har ihvertfall aldri hørt om at man må ha så så mange % pigger igjen. Hm.. 20 år i "bransjen" har fortalt meg at å "pigge opp" piggfrie dekk ikke er så lett som du skal ha det til nei. Hvis det var uproblematisk, hvorfor ble det ikke fremstilt vinterdekk med egenskaper som piggfre dekk og MED pigger? Hele konseptet med piggfrie dekk er en mykere og mer friksjonsbasert gummiblanding med veldig mange seipinger. Tar man vekk seipingene, sitter man igjen med slicks med pigger som spretter ut siden gummien ikke klarer å holde de. Selvfølgelig, dekkene du sikter til var vel harde som harpiks og hadde tilgjengelig plass for pigger. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 De var ikke harde før på slutten, men da var de så dårlige at man kjørte seg fast på flatmark.. Men det funka veldig godt når de var nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå