Thlom Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jaha? Og det gjør ikke Koranen fordi? Kristne er da fremdeles imot homofile, onani og sex utenfor ekteskapet. Dette har de stort sett hentet fra GT. Dog, de har heldigvis droppet det med å drepe folk som ikke holde hviledagen hellig og andre mindre hyggelige lover og regler. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 "God does not prohibit you regarding those who do not fight you or drive you out of your homes from dealing kindly and justly with them. Indeed, God loves those who are Just." [Qur'an: Surah al-Al-Mumtahinah, 60:8] Ikke verst, du fant en av de ytterst få Koranversene som kan tolkes som tolerante overfor vantro. Dessverre er det 10 vers av den følgende typen, for hvert av den typen du har funnet: 2:191, And slay them wherever ye catch them 2:193, And fight them on until there is no more Tumult or oppression 2:216, Fighting is prescribed for you, and ye dislike it. But it is possible that ye dislike a thing which is good for you 3:28, Let not the believers Take for friends or helpers Unbelievers rather than believers: if any do that, in nothing will there be help from Allah 9:5, But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, and seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem. 9:23, O ye who believe! take not for protectors your fathers and your brothers if they love infidelity above Faith: if any of you do so, they do wrong. 9:28, O ye who believe! Truly the Pagans are unclean; so let them not, after this year of theirs, approach the Sacred Mosque. 9:39, Unless ye go forth, (for Jihad) He will punish you with a grievous penalty, and put others in your place; but Him ye would not harm in the least. 8:39, And fight them on until there is no more tumult or oppression, and there prevail justice and faith in Allah altogether and everywhere. As for minority rights, the Shari`ah protects the rights of non-Muslims living in an Islamic society. The Islamic state has to guarantee protection for their life, property, and the places of worship. The hadith states: “Whoever harms a non-Muslim (Dhimmi) will not enter Paradise." For det første: med "non-Muslims living in an Islamic society" (dhimmier) menes kristne og jøder som er villige til være annenrangs borgere og betale straffeskatt. For det andre: Hinduer, buddhister, animister og ateister kan ikke være dhimmier og får ikke denne muligheter; for dem er valget mellom konvertering til Islam eller døden. For det tredje: ta en titt på hvordan muslimske land praktiserer dhimmitude. Hvor mange kirker finner du i Saudi-Arabia? Men utsagnet virker jo ganske tilforlatelig, om man ikke har noen kjennskap til Islam.... Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Bibelen åpner for en mindre fundamentalistisk tolkning. Og det meste tullete står i det gamle testamentet, som er mest historie for kristne. Jeg må bare spørre Hvordan skal vi vite at gud aksepterer at vi bare skriver om boken hans da? Hvordan vet vi at det å skrive om en religion er greit..? Jeg mener at å skrive om en bok som vi har levd etter i flere 1000 år er helt urimelig, vi burde heller sitte oss ned å revurdere om denne boken faktisk er noe å samle på... Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Vi er vel egentlig ganske off-topic nå, svar gjerne på PM. Det har du rett i. Jeg har en lei tendens til ikke å holde meg til temaet i debatter. Om du er interessert i å fortsette diskusjonen om Pinochet, henviser jeg til denne tråden. Der svarer jeg også på dette spørsmålet: ehhh... men så lenge det ikke er kommunister som står bak undertrykkelse, tyranni, fattigdom, massemord på opposisjonelle så er det greit? Har jeg forstått deg rett? I tillegg utdyper jeg hvorfor Pinochet var en god president. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg er helt enig i at Islam er en møkkareligion, men at Islam oppfordrer til terrorisme mot vantro er det reneste vissvass. Bibelen er jo også full av oppfordringer om å drepe folk som jobber på hviledagen, drepe innbyggerne i vantro byer osv, det tilsier da ikke at Kristendommen oppfordrer til terrorisme. Jøss, har du ikke satt deg inn i kristendommen heller? De menneskefiendtlige delene av Bibelen du refererer til, er i det Gamle Testamente. Det Nye Testamente -- den nye pakten -- erstatter GT, og preker forståelse og nestekjærlighet. Dessuten: Koranen er, i motsetning til Bibelen, Allahs bokstavelige ord, åpenbart for profeten Muhammed, som ikke kan fullverdig oversettes fra arabisk og som ikke har vært endret på 1400 år; dette kan du spørre enhver muslim om. Bibelen er derimot en samling historiske skrifter, som har vært omskrevet, oversatt og redigert gjentatte ganger. Og hvis du forutsetter at Koranen er Allahs bokstavelige ord -- og det MÅ du, for det gjør muslimene -- kan du gjerne fortelle meg hvordan du kan lese de ni Koranversene jeg gjenga overfor (som kun er de verste, det er oppimot 20 til av samme slag) og fremdeles hevde at Islam ikke preker død over de vantro. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Kristne er da fremdeles imot homofile, onani og sex utenfor ekteskapet. Dette har de stort sett hentet fra GT. Nærmere bestemt fra moselovene, som Jesus har løst de kristne fra. For kristne er det NT som gjelder. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 De fleste massemord i nyere tid er utført av kristne, er det en sammenheng mellom kristendom og massemord?Mange katolske prester begår seksuelle overgrep mot unge gutter, er det en sammenheng mellom den katolske kirke og pedofili? Det du kommer med er ett møkkaargument som for det første er feilaktig og for det andre ikke har noe som helst med saken å gjøre. Jaha, dette var interessant. Av massemord i "nyere tid" kjenner jeg til: Pol Pot i Kambodsja Mao i Kina Stalin-perioden i Sovjet Muslimene i Sudan Krigen mellom Iran og Irak (over 1 million drept) Er det noen av disse som er kristne? Jeg tror du bygger argumentasjonen din på fordommer / personlig hat fremfor fakta... Men de fleste kommunister velger jo å se bort fra fakta når historien skal diskuteres... Lenke til kommentar
kevral Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg mener at å skrive om en bok som vi har levd etter i flere 1000 år er helt urimelig, vi burde heller sitte oss ned å revurdere om denne boken faktisk er noe å samle på... Godt poeng. Stadig flere kristne gjør nettopp det: vurderer Bibelen utifra logikk og moderne vitenskap, avfeier den som overtro, og frasier seg troen. For muslimene er det ikke like lett. En muslim i et muslimsk land vil bli dømt til døden for frafall, og en muslim i et ikke-muslimsk land vil bli forfulgt med fatwaer og drapstrusler -- se på Ayaan Hirsi Ali og Yasmeen Ghauri. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jaja, det er jo en uting å la folket i sør-amerika bestemme selv... Dersom velger feil, ja. Nå vet ikke jeg om du var en av de som sa at en ikke skulle kritsere USAs valg av president, da denne var valgt av flertallet i USA og resten av verden ikke hadde noe med denne avgjørelsen...men det er nå tydelig at du mener en til og med kan avsette presidenter såfremt en selv mener at landets befolkning har begått en feil Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Kristne er da fremdeles imot homofile, onani og sex utenfor ekteskapet. Dette har de stort sett hentet fra GT. Nærmere bestemt fra moselovene, som Jesus har løst de kristne fra. For kristne er det NT som gjelder. Du vet tydeligvis ikke mye om kristenom / det nye testamente. Homofili og sex utenfor ekteskap kan du for eks. lese om i romerbrevet, det første brevet i det nye testamentet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 De fleste massemord i nyere tid er utført av kristne, er det en sammenheng mellom kristendom og massemord?Mange katolske prester begår seksuelle overgrep mot unge gutter, er det en sammenheng mellom den katolske kirke og pedofili? Det du kommer med er ett møkkaargument som for det første er feilaktig og for det andre ikke har noe som helst med saken å gjøre. Jaha, dette var interessant. Av massemord i "nyere tid" kjenner jeg til: Pol Pot i Kambodsja Mao i Kina Stalin-perioden i Sovjet Muslimene i Sudan Krigen mellom Iran og Irak (over 1 million drept) Er det noen av disse som er kristne? Jeg tror du bygger argumentasjonen din på fordommer / personlig hat fremfor fakta... Men de fleste kommunister velger jo å se bort fra fakta når historien skal diskuteres... Det der var da en rimlig mangelfull liste, dessuten så er det der folkemord. ;assemord er ikke nødvendigvis folkemord selv om folkemord er massemord. Pol Pot i Kambodja kan vi nok diskutere i timesvis (Ikke dermed sagt at jeg på noen som helst måte støtter Pol Pot), men jeg skal nøye meg med å si at USAs bombing av landet direkte og indirekte tok livet av omtrent like mange som reformene til Pol Pot, antakeligvis flere. Tror ikke Mao direkte tok livet av så mange, men feilslått jordbrukspolitikk etc tok nok livet av noen titalls millioner mennesker. Stalinvar et svin, selv om endel av politikken hans kan ha vært nødvendig på det aktuelle tidspunkt, men fortsettelsen av denne politikken var grusom. Iran-Irak krigen var jo delvis framprovosert av USA. Du glemte forsåvidt ett par atombomber, Vietnamkrigen, sanksjonene mot Irak, bombingen av Nicaragua, Hitler, Saddam osv osv. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Neida, olsen, formålet med posten min var ikke å lage en komplett liste over massemord i nyere tid. Men som du ser på kommentaren min, så synes jeg utsagnet "de fleste massemord i nyere tid er utført av kristne" var noe søkt. forøvrig: USAs bombing av landet direkte og indirekte tok livet av omtrent like mange som reformene til Pol Pot Reformer??!! Det var nok å ha briller til å kvalifisere til likvidasjon! Tror ikke Mao direkte tok livet av så mange Neida, bare motstandere av revolusjonen. Iran-Irak krigen var jo delvis framprovosert av USA. Omtrent like saklig som å gi USA skylda for alt det gale Sovjetunionens gjorde. Men for (gammel)kommunister så er det jo en egen logikk som gjelder, der er dere på linje med Islam: USA = The Great Satan. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Nå vet ikke jeg om du var en av de som sa at en ikke skulle kritsere USAs valg av president, da denne var valgt av flertallet i USA og resten av verden ikke hadde noe med denne avgjørelsen... Det var jeg neppe. At flertallet mener noe er ikke et argument for at dette noe er korrekt. men det er nå tydelig at du mener en til og med kan avsette presidenter såfremt en selv mener at landets befolkning har begått en feil At de har gjort et galt valg er ikke nok i seg selv, men dersom de for eksempel har valgt en marxistisk president, vil det være riktig å avsette vedkommende. Jeg er tilhenger av frihet, ikke demokrati. Vanligvis vil demokrati være det beste middelet for å oppnå frihet, men ikke alltid. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Homofili og sex utenfor ekteskap kan du for eks. lese om i romerbrevet, det første brevet i det nye testamentet. Det har du rett i. Det jeg tenkte på, var at de barbariske delene i Bibelen stort sett finnes i GT, og da spesielt i moselovene, som Jesus har løst de kristne fra. Dette i motsetning til Koranen, der de barbariske delene fortsatt gjelder. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Neida, olsen, formålet med posten min var ikke å lage en komplett liste over massemord i nyere tid. Men som du ser på kommentaren min, så synes jeg utsagnet "de fleste massemord i nyere tid er utført av kristne" var noe søkt. Du plukket nøye ut de du trodde kunne ramme mine argumenter skjønner jeg. Forsåvidt så tenkte jeg på massemord som i Charles Manson, men men. forøvrig:USAs bombing av landet direkte og indirekte tok livet av omtrent like mange som reformene til Pol Pot Reformer??!! Det var nok å ha briller til å kvalifisere til likvidasjon! Likefullt, reformer. Dog så var det landbrukspolitikken som tok flest liv, ved siden av USAs bombing. Tror ikke Mao direkte tok livet av så mange Neida, bare motstandere av revolusjonen. I en krigstilstand er det ikke uvanlig å ta livet av ens fiender. Iran-Irak krigen var jo delvis framprovosert av USA. Omtrent like saklig som å gi USA skylda for alt det gale Sovjetunionens gjorde. Men for (gammel)kommunister så er det jo en egen logikk som gjelder, der er dere på linje med Islam: USA = The Great Satan. Er ikke fakta saklig? At USA er den store satan er da ikke min feil, det er USAs feil. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Neida, olsen, formålet med posten min var ikke å lage en komplett liste over massemord i nyere tid. Men som du ser på kommentaren min, så synes jeg utsagnet "de fleste massemord i nyere tid er utført av kristne" var noe søkt. Du plukket nøye ut de du trodde kunne ramme mine argumenter skjønner jeg. Forsåvidt så tenkte jeg på massemord som i Charles Manson, men men. Aaaaaaaah. NÅ skjønner jeg! Charles Manson var altså kristen! Og helt sikkert Jack the Ripper også! Gode kirkegjengere, dette her. :!: Nå ror du så mye at du har rodd deg på land! Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Gud, Hilram, lær deg å lese Lenke til kommentar
messo Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Nå er det vell sånn at det som Muhammed sa sist (kronologisk), har størst gyldighet. (pga motsigelser i Koranen så blir det gjort slik). Og det fører til, såvidt jeg vet, at alle de voldelige og brutale versene gjelder over de "snille". En muslim har lov til å lyve for en vantro også, så jeg ville ikke tatt alt for god fisk... Om de drar fram noen snille vers, så betyr det ikke at de er "gjeldene". Er det noen som kan bekrefte dette? Har hørt at det er slik det virker... I kristendommen så er jo GT opphevet og oppfylt fordi Jesus døde på korset. GT og alle de jødiske budene og reglene gjelder ikke de kristne (inklusiv de ti bud osv ... ) Men er jo fortsatt mange kristne som plukker ut litt fra GT og kombinerer det med NT, slik at de får en salig blanding. Kristne har ett bud; Elsk hverandre! ... kanskje litt flere kristne skulle begynt å praktisere det. En ting er i alle fall sikkert. Kristendommen forsvarer ikke terror, løgn og kvinneundertrykkelse. Det gjør, så langt jeg vet, Islam. Edit: *lære seg å lese igjennom posten* Endret 22. november 2004 av messo Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Elyas, jeg forsto utmerket godt at olsen ikke KONKRET mente Charles Manson, men her er det opplagt at han ved nærmere ettertanke fant ut at de fleste folkemord i moderne tid er gjort av helt andre enn korsfarerne. (Som er tilbake i middelalderen...) Så ror han seg utpå ved å påstå at han ikke mente folkemord, men enkeltindivider som tok livet av 15+ mennesker. Du vet, kommunistene kommer jo ikke godt ut når vi begynner å liste opp folkemord i nyere tid. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Elyas, jeg forsto utmerket godt at olsen ikke KONKRET mente Charles Manson, men her er det opplagt at han ved nærmere ettertanke fant ut at de fleste folkemord i moderne tid er gjort av helt andre enn korsfarerne. (Som er tilbake i middelalderen...) Så ror han seg utpå ved å påstå at han ikke mente folkemord, men enkeltindivider som tok livet av 15+ mennesker. Du vet, kommunistene kommer jo ikke godt ut når vi begynner å liste opp folkemord i nyere tid. Jeg mente opprinnelig enkeltindivider som tok livet av en bøling mennesker ... Forsåvidt så er det omtrent like mange folkemord som er begått av vesten som av "kommunister" i nyere tid. Jeg prøver på ingen måte å legge skjul på at flere folkemord er begått i kommunismens navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå