Gå til innhold

spille-pc til 28k all hjelp blir satt stor pris på

Anbefalte innlegg

fint å få svar på det med digital raptor. har lurt på det en stund.

har ikke plass til crt skjerm :cry:

hmm, først hadde jeg bare lyst på et enkelt kort, så ville jeg ha SLI, men nå som alle sier at det ikke er så bra vil jeg ha et kort igjen. SVAK! :yucky:

er det virkelig ingen som anbefaler SLI? det må jo være EN grunn til at Nvidia gidd å lage SLI i det hele tatt.

sorry, men hva er 2xLAN? har det noe med LAN å gjøre? :hmm:

i så fall, har jeg ikke bruk for det. har ikke spilt LAN noen gang og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2xLan betyr at det er to Lan-porter på hovedkortet...f.eks. en til adsl-modem og en til en annen maskin du vil dele internetttilgangen med! :)

Jeg for min del liker SLI!

Om man kjøper et skjermkort idag...(la oss si 6800GT)....også om et års tid så ønsker man litt bedre ytelse så ja da vil det nok være skjermkort som banker 2x6800GT...men det vil helt klart være lønnsomt å kjøpe et billigt 6800GT istedenfor å kjøpe et dyrere kort som har samme ytelse som 2x6800GT...hovedkort med SLI er jo ikke noe dyrere enn uten, så hvorfor ikke?

vh

krister

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en grunn til at de lager SLI. De vil tjene penger. Tror du virkelig nvidia setter forbrukern høyest, eller penger? Selvfølgelig vår du rå ytelse av 2X6800, men jeg tviler på at det er på langt når vært de pengene du betaler for det. Du vil få helt rå ytelse av bare et kort, og så kan di heller spare de ekstra pengene og kjøpe det nye rå kortet om et år. Husk at det kommer nye kort som kommer til å være bedre en 6800.

Lenke til kommentar

Klart det er grunnlag for SLI. Har du råd ti ldet , så er det jo absolutt ingenting som kan slå det. Selv når neste geneasjon med kort kommer, så vil du jo med all sansynlighet henge med de raskeste (enkle) kortene da også. I mine øyne er SLI som om Nvidia slapp en 6800 super-ultra versjon, som var dobbelt så rask som et enkelt kort. Det er sykelig rå ytelse, men du betaler deretter.

Det jeg IKKE har tro på er SLI (i sin nåværende teknologi) som en måte å oppgradere maskinen ettert på. Kjøper du et kor til om 2-3 måneder, så er det lite grun til å tro at prisen ahr sunket noe betydelig. Da kunen du heller ha jøpt det andrekortet til å begynne med å nytt superrask grafikk fra starten av. Om du planlegger å kjøpe et ekstra kort om et år derimot, så hadde det værlig mer logisk å kjøpe et nytt av den nye generasjonen og selge det gamle. SLI slik som det er nå er best for super-high end systemer. For folk som faktisk har råd til å kjøpe enda dyrere løsninger en de beste enkle kortene som finnes på markedet nå. Enkelt og greit...

-Stigma

Lenke til kommentar

Mange fine poeng her, men det som kanskje brukbarheten til SLI er avhengig av er akkurat HVOR gode neste-generasjons kort er. hvis det for eks. blir lansert et kort med gddr4 512mb videominne (eller noe sånt) med mye høyere klokkehastighet på alt, så er det jo godt mulig at det vil banke to 6800gt.

hvis derimot neste-generasjons kort er mer en evelusjon enn en revelusjon (for eks. 100mghz høyrere klokkehastighet, færre transistorer osv.) så vil jo to 6800gt konkurrere godt med de grafikkortene.

har hørt at neste-generasjons kortene blir lansert i 2Q av 2005, og blir dermed tilgjengelig for kjøp i 3Q av 2005, så hvis de virkelig kommer så sent, så kommer vel de ENDA bedre kortene mye senere. Når det skjer kan jeg jo oppgradere.

Tipper bare her selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Helt enig. Alt for dyrt. Samme som med AMD 64 FX prosessorer. Hvor mange er det egentlig som har dem? Ikke mange. Betaler mye mer for mye mindre ytelses økning. Er ingen vits i å ha det absolut beste hvis det koster skjorta og er dårlig verdi for penga i forhold til det rett under på rangstigen.

Lenke til kommentar

Istedenfor å mase om dette med SLI, så ta heller og kjøp et SLI hovedkort og et 6800GT/Ultra kort. Spill/bruk det en stund (måned eller to-tre). Hvis du da ikke synes det er godt nok kjøp et til, men jeg tror du kommer til å være veldig fornøyd med bare det ene. Du vil ikke få det mer moro når du spiller ved å kjøpe et ekstra. Start med et, og kjøp et til senere om du absolut må.

Lenke til kommentar
Istedenfor å mase om dette med SLI, så ta heller og kjøp et SLI hovedkort og et 6800GT/Ultra kort. Spill/bruk det en stund (måned eller to-tre). Hvis du da ikke synes det er godt nok kjøp et til, men jeg tror du kommer til å være veldig fornøyd med bare det ene. Du vil ikke få det mer moro når du spiller ved å kjøpe et ekstra. Start med et, og kjøp et til senere om du absolut må.

det var et jeg hadde tenkt å gjøre, hvis jeg fikk meg SLI

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Hvorfor snakker alle som om man er nødt til å kjøpe to skjermkort for å kjøre SLI...

jeg er enig i at det ville være bortkastet å kjøpe to skjermkort nu for å kjøre SLI...

...men, om man kjøper et SLI-hovedkort og ett skjermkort så er jo det samme pris som vanlig...

...for, om jeg f.eks. hadde kjøpt meg et 9800pro for et års tid siden...og nu ville hatt bedre ytelse så ville det vært billigere å kjøpe et nytt 9800pro, enn et annet skjermkort som yter like bra som 2x9800pro!!

Nå sa jeg dette egentlig i forrige post også, men ser ikke ut som om alle er enig... :blush:

Lenke til kommentar

Hei!

Lest litt, og vil gi deg noen råd.

Ser du ikke vil overklokke, noe som er forståelig, jeg hadde heller aldri overklokket, men når jeg kjøpte meg ny pc for 2 månder siden lærte jeg meg det selv, nå har jeg makset alt på den nye pc'en min, nok om det

Poenget med sli, er at en kan kjøpe et grafikort nå, og når det ikke yter BRA nok lenger, så kjøper du et identisk og woila, du har dobbel ytelse og er med i svingene på nye spill, derfor vil jeg råde deg til å kjøpe ET grafikkort, og kjøpe et til, og dermed ha TO når du trenger dette, for tiden holder det lenge med et gf6800GT eller ULTRA.

Har noe du må tenke på i forhold til de to kortene, GT klokker lett opp tiil ULTRA, og ULTRA klokker enda mer, men siden du ikke skal klokke, så ville jeg ha gått for et ULTRA kort.

Vedrørende valg av minne, så ville jeg ha kjøpt noe med høy fsb og lav timings, siden amd systemer liker begge deler(ikke bare lave timings som noen tror, det var på de gamle systemene) Har selv Corsair PRO Twinx 3200XL @ 2-2-2-5 som jeg sterkt anbefaler å kjøre på 2-2-2-10, ja 10, det er det beste for AMD systemer, det er testet, og jeg har selv testet det

Om jeg hadde kjøpt i dag ville jeg ha gått for OCZ de lager kvalitetsminne med høy fsb og lav timings som kan overklokkes mye(ikke noe du trenger tenke på, men jeg nevner det bare)

Når det gjelder prosessor, så er vel de du trenger å tenke på 3500, 4000, og fx 55, siden 3800 er en 4000 men med bare 512 cache, fx53 er helt lik 4000 bare at den kan en stille multiplyeren oppover over 12, men på 4000 er den låst til 12, men igjenn, ingen problem, siden du ikke skal overklokke, alle de 3 er monsterprosessorer, de yter veldig bra Men ville vel personligt ha gått for en 3500 og oppgradert senere, det er billigere totalt å kjøpe en 3500 nå, og heller kjøpe en fx 55 om et halvt til et år, du skjønner hva jeg mener

og ved kjøp av psu, kjøp en KVALITETS psu, hvor mye watt de påstår at den kan levere er det samme, den må og klare det, så en kvalitets 400W er bedre enn en søppel 550W om du har mye koblet på Så kjøp en kvalitets 550 siden du planlegger å kjøpe et ekstra skjermkort om en stund

Og en 10000 disk er kjekt å ha, jeg har kun det i min, når du er på dette nivået, så vil en gjerne gjennomføre det, slik at ikke et komponent drar ned resten

Det var bare noen tanker fra meg, har nettopp kjøpt meg ny pc'e og fant ut at det var litt jeg ville ha gjort annerledes om jeg hadde kjøpt i dag, men jeg er meget fornøyd med min uansett

Mvh Øystein Hasnes

Lenke til kommentar
Poenget med sli, er at en kan kjøpe et grafikort nå, og når det ikke yter BRA nok lenger, så kjøper du et identisk og woila, du har dobbel ytelse og er med i svingene på nye spill, derfor vil jeg råde deg til å kjøpe ET grafikkort, og kjøpe et til, og dermed ha TO når du trenger dette, for tiden holder det lenge med et gf6800GT eller ULTRA.

Problemet her, slik jeg ser det, er at vi ikke vet 100% sikkert at det nye kortet du da eventuelt kjøper om ett år, vil virke sammen med ditt nåværende kort. Det er heller ikke sikkert det er i produksjon!.

Dessuten, som jeg nevnte i en tidligere post, så vil det komme nye standarder (DX 10.0?), og antagelig nye standerer i tillegg. Tenk så på prisen; et 9800Pro kort koster idag ca. 1700,-. Det er snart 2 år siden det kom ut, og jeg vil ikke tro at prisen på et 6800GT kort kommer til å falle så mye under det heller. Jeg vil også si at et grafikkort generelt holder mer enn godt nok i 2 år, og dermed kan man kjøpe seg et flukende nytt kort om 2 år! ;)

Vedrørende valg av minne, så ville jeg ha kjøpt noe med høy fsb og lav timings, siden amd systemer liker begge deler(ikke bare lave timings som noen tror, det var på de gamle systemene) Har selv Corsair PRO Twinx 3200XL @ 2-2-2-5 som jeg sterkt anbefaler å kjøre på 2-2-2-10, ja 10, det er det beste for AMD systemer, det er testet, og jeg har selv testet det

Synes dette hørtes rart ut, men kan lite om det selv, så noen andre får nok svare på dette.

Han sier, som du også sier, at han ikke skal overklokke. Hva trenger han da med raskere enn PC3200 minne? Dine minnebrikker vil jeg tro går greit på ganske høy hastighet (PC4000?) Lave timings er som sagt viktigst for et standard AMD64-system. :)

Den om SLI-post var forresten dårlig :p

Lenke til kommentar

Det ligger en ny test av 2 x Geforce 6800 Ultra i SLI mode på Asus sitt nye nForce4 Deluxe hovedkort på anandtech.com. Som de sier skårer det utrolig bra i tester. Banker dri**en av alt. Spørsmålet blir vel trenger du å banke dri**en av alt (Skryte)? Eller vil du ha det gøy med spilling. Du trenger ikke mer enn et kort nå for å ha det moro med spillene som er ute i dag. Kjøp et og vendt og se hva som skjer. Det er fortsatt mange spørsmål rundt SLI? Når du finner at du ikke får nok ytelse ut av spillene så oppgraderer du (Om det så tar et, to eller tre år). På det tidspunktet kan du se om det lønner seg å oppgradere med et nytt geforce 6800 eller å kjøpe det nye som har kommet på markedet. Ikke sløs dine penger for å være kul ovenfor andre på forumet her. Bruk pengene dine på å ha det mest mulig moro med spill.

Endret av Thor78
Lenke til kommentar
2) Legg litt ekstra i skjerm. Eks en Lacie 20".

Da jeg så dette, skjønte jeg det ikke var noe poeng å se etter hvem som skrev :p

Btw så får du en rimelig knall pc for... 15 000 ?? Du trenger så aldeles ikke å svi av 28k allerede. Som du selv sier: du skal jo oppgradere underveis, og en maskin til 15k i dag vil nok holde til de aller nyeste og råeste spillene om et år/halvannet, kanskje også til/rett oppunder "recommended" på de fleste.

ganske så sikert det ja... jadda...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Ikke sløs dine penger for å være kul ovenfor andre på forumet her. Bruk pengene dine på å ha det mest mulig moro med spill.

Den eneste grunnen til at jeg er her i det hele tatt er at jeg skal kjøpe ny PC, så jeg tviler på at det blir noe skryting rundt om her når dette er over :p

Jeg må si at det er veldig fint at så mange kommmer med så mange og gode innspill på forskjellige ting (som SLI).

Det er godt å vite at uansett hvilken avgjørelse jeg tar (har ikke bestemt meg ennå angående SLI, RAM og harddisk) så er den avgjørelsen basert på gode argumenter frem og tilbake på et diskusjonsforum. Heller det enn en test på en harddware-side.

men mest av alt gjør meg mye tryggere når jeg først skal bestille.

*bryter ut av saligheten*

hvis jeg skal få meg 2x6800ultra (noe som vel strengt tatt ikke nødvendig???) ville jeg trengt PSU med høyere enn 550w?

Ville jeg trengt et sykt kjølesystem for å få det til å holde seg på en OK temperatur?

Lenke til kommentar

Jepp 550W holder i massevis. Bare kjøp deg en av god kvalitet så blir det null problem. Vet ikke hvilket kabinett du går for, men noen har plass til to PSU. Trenger du mer kraft i fremtiden er det da bare å kjøpe en til (trenger da ikke være så kraftig for å dreive mindre stømkrevende komponenter). Cooler Master Stacker er et eksempel. Det støtter også BTX. Du trenger ikke ekstrem kjøling, men 2 X Geforce 6800 GT/Ultra krever mye strøm og kan bli litt varme. Bare pass på å ha fin luft flyt i kabinettet. Rydd opp ledninger og sånt.

Eksempel på PSU:

OCZ 520 PowerStream

NorthQ KingKong Ekstreme

Lenke til kommentar

Problemet her, slik jeg ser det, er at vi ikke vet 100% sikkert at det nye kortet du da eventuelt kjøper om ett år, vil virke sammen med ditt nåværende kort. Det er heller ikke sikkert det er i produksjon!.

Dessuten, som jeg nevnte i en tidligere post, så vil det komme nye standarder (DX 10.0?), og antagelig nye standerer i tillegg. Tenk så på prisen; et 9800Pro kort koster idag ca. 1700,-. Det er snart 2 år siden det kom ut, og jeg vil ikke tro at prisen på et 6800GT kort kommer til å falle så mye under det heller. Jeg vil også si at et grafikkort generelt holder mer enn godt nok i 2 år, og dermed kan man kjøpe seg et flukende nytt kort om 2 år! ;)

Synes dette hørtes rart ut, men kan lite om det selv, så noen andre får nok svare på dette.

Han sier, som du også sier, at han ikke skal overklokke. Hva trenger han da med raskere enn PC3200 minne? Dine minnebrikker vil jeg tro går greit på ganske høy hastighet (PC4000?) Lave timings er som sagt viktigst for et standard AMD64-system. :)

Den om SLI-post var forresten dårlig :p

:p:D

Men seriøst, jeg har snakket med OCZ gutta, og de fortalte meg at amd64 systemer liker høy fsb på ram, noe jeg selv også har funnet ut, det med lave timings er en myte, det stemmer for GAMLE amd systemer, men er ikke like relevant for a64 ;) Men høy fsb OG lav tmings er jo selvsagt best :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...