Gå til innhold

spille-pc til 28k all hjelp blir satt stor pris på

Anbefalte innlegg

Brenneren min brenner 52x den :D

Når det gjelder raptor og ytelse: "Mange bekker små, blir en stor Å"

Jeg tror du vil merke en liten økning i at PC'en driver ganske raskt. Og da blir ihvertfall ikke hardisken en flaskehals.

Nå har jeg aldri prøvd ut den strømforsyninga som følger med Asus-kortet, men jeg vil tippe det bare kobles på en kontakt fra den originale strømforsyninga. Eller kasnkje to...

Isåfall må de lage en ekstra 220v kontakt ut da. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brenneren min brenner 52x den :D

Når det gjelder raptor og ytelse: "Mange bekker små, blir en stor Å"

Jeg tror du vil merke en liten økning i at PC'en driver ganske raskt. Og da blir ihvertfall ikke hardisken en flaskehals.

Nå har jeg aldri prøvd ut den strømforsyninga som følger med Asus-kortet, men jeg vil tippe det bare kobles på en kontakt fra den originale strømforsyninga. Eller kasnkje to...

Isåfall må de lage en ekstra 220v kontakt ut da. :hmm:

vi får se når vi får mer detaljer om den strømforsyningen.

HVIS, jeg først skulle kjøpe en digital raptor, ville du brukt den som spill disk (for raskere loading) eller som OS disk? (og få raskere booting, men hvis det er det eneste du får ved å ha OS på den, så er det vel ikke mye vits i)

Tror jeg ville klart meg med bare 74gb foreløpig iallfall. kan jo alltids kjøpe lagringsdisk senere.

Lenke til kommentar
Jeg ville plassert alle programmer på den jeg...

Partisjonert opp. Min 36,7GB Raptor er delt opp i 5 partisjoner den. En til hver programgruppe:

•  
  • Windows

• Spill

• Multimedia

• Kontor

• Annet

Funker ypperlig. :D

oki. da tror jeg vi egentlig er ferdig her. :)

takker for alle svar som har blitt gitt her. har spart noen tusenlapper på å poste det! :D

"I'll be BÆK" tror jeg setter opp et nytt oppsett i en ny tråd her i desember, når Nforce4 og SLI kan bestilles på pc-oppsett på netshop.

TAkk igjen for alle svar!

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Vil absolutt fraråde deg å kjøpe et SLi - oppsett.

Hva skal du med det?, hvis du leser tester rundt på nettet, så ser du at ett 6800 GT kort klarer å dra spillene du skal kjøre (1280*1024 hvis jeg forstod deg rett =) )

Kan også nesten garantere deg at du aldri kommer til å oppgradere med ett nytt skjermkort av samme type. Om ett år, så er kanskje akkurat ditt kort ute av butikkene, og du mister muligheten til å få brukt SLi. Dessuten vil det om ett år være finnes kort som yter bedre alene, enn dine 2 6800GT. (Tror jeg ;) ). Hvis du da sparer dine 3500 kr ett/to år, så vil du nok kunne kjøpe noe som drar ifra godt ;)

Det jeg vil anbefale er:

- AMD 64 3500+ 90nm

- nforce 4 (PCI-e, ++)

- minne med lavt latency (amd64-maskinene liker dette)

- hardisk, minst 200gb. har ikke så store erfaringer med raptor, så vil ikke uttale meg der ;)

- nec 3500 (funker supert her! :D )

- et kabinett som takler BTX, det er Lian Li hvis jeg ikke tar helt feil

- 1. stk. GeForce 6800 GT :)

Sikkert noen som ikke er enige med meg om SLi, og BTX, men dette er det jeg mener ;)

Synes dessuten du bør kjøpe PCen nå (les: når du kan få tak i nforce4), siden det ikke vil komme så mye nytt på markedet før jul. (Det kommer vel ett nytt ATi-kort :hmm: )

BTX vil også være fremtidsrettet, vil ikke forundre meg om Intel klarer å presse igjennom dette snart ;)

Endret av _Furien_
Lenke til kommentar

det er alltid greit med en diskettstasjon, spesielt siden den koster meg bare en 100-lapp mer å ha i pc-bygget. dessuten har jeg mange gamle programmer og slikt som jeg bruker på diskett ennå.

argh, jeg er for svak. med en gang jeg hører en annens mening, begynner jeg å bli enig med ham/henne. ;)

iallfall, når jeg sa at jeg skulle kjøpe et ekstra 6800gt kort, så mente jeg om noen måneder (prisen har sikkert falt masse da) ikke om et helt år! kanskje jeg kjøper et/to nye kort da, alt ettersom, og da ikke nødvendigvis de dyreste heller. Egentlig synes jeg SLI er ganske hendig. det eneste er at jeg aldri får brukt ATI Radeon kort igjen noensinne! :cry:

når det gjelder harddisk er jeg mer usikker. jeg lurte på om jeg skulle gå for:

1. EN Maxtor 250GB S-ATA 7200 RPM NCQ DiamondMax 10 16MB cache

2. EN Western Digital Raptor 10000rpm. (bruker ikke så mye plass for øyeblikket, og når jeg gjøre det er det jo bare å kjøpe en ny en)

3. EN Western Digital Raptor 10000rpm (36gb eller 74gb. er ikke sikker på hva jeg skal velge. vet at 74 har bedre ytelse, men jeg lurer på om det er vits i, siden det skal være OS disk, og det tar jo ikke så alt for mye plass. hvis ikke så sparer jeg jo noen lapper)

OG

EN western digital 120gb 7200rpm SE caviar (som lagringsdisk)

alle sier at NEC er en bedre brenner, og den koster 300 mer enn samsung'en, så jeg får vel gå for NEC

vet ennå ikke helt hva slags ram jeg skal kjøpe

som sagt, så har jeg ikke mye peiling på kabinetter. hva er forskjellen på BTX og ATX?

Lenke til kommentar
som sagt, så har jeg ikke mye peiling på kabinetter. hva er forskjellen på BTX og ATX?

ATX er dagens standard. BTX er en (mulig) kommende standard. Forskjellen er bare formfaktoren og hvor på hovedkortet de forskjellige delne ligger fysisk. Posisjonene oppdateres for å bedre støtte ting som man ikke kunne forutse da ATX standarden ble laget. For eksempel at men trenger bedre lufttilstrømning til skjermkort.

BTX er egentlig ikke på markedet enda. Det er vel ett eller tokort som har det nede i asia et sted. Tror du sliter med å finne et (rent) BTX-kabinett også.

Med andre ord er BTX altså et problem du egentlig ikke trenger å ta stilling til enda. DU har ike mye valg utenom ATX, og ATX vil nok henge med oss i lang tid fremover uansett.

-Stigma

Lenke til kommentar

ATX er dagens standard. BTX er en (mulig) kommende standard. Forskjellen er bare formfaktoren og hvor på hovedkortet de forskjellige delne ligger fysisk. Posisjonene oppdateres for å bedre støtte ting som man ikke kunne forutse da ATX standarden ble laget. For eksempel at men trenger bedre lufttilstrømning til skjermkort.

BTX er egentlig ikke på markedet enda. Det er vel ett eller tokort som har det nede i asia et sted. Tror du sliter med å finne et (rent) BTX-kabinett også.

Med andre ord er BTX altså et problem du egentlig ikke trenger å ta stilling til enda. DU har ike mye valg utenom ATX, og ATX vil nok henge med oss i lang tid fremover uansett.

-Stigma

ah konge, en mindre ting å tenke på :)

så på komplett at Asus sine Nforce4 hovedkort har kommet på listen. antatt leveringstid 5 dager! håper dette stemmer.

Håper den kommer på netshop snart også, og at de lager et eget pc-bygg for SLI der :D

Lenke til kommentar

Det var også en del snakk om at den ferdige utgaven av bridgen mellom SLI-konfigurerte skjermkort ikke var klar enda. At den skulle basere ser på et fleksibelt design i stedet for lego-kloss prinsippet som brukes nå (og som må passe helt perfekt med hovedkortet for å få på plass).

Det er en del ubesvarte spørsmål som henger igjen nå hvis det virkelig kommer SLI-hovedkort på markedet om et par dager.

- Er den ferdige versjonen av bridge-chippen ferdig?

- Følger den med hovedkortet/skjermkortet, eller må den kjøpes seperat?

- I så fall, kan det være vi må sitte og vente på bridge-chippen lenge etter både hovedkortene og skjermkortene er tilgjengelig? =/

-Stigma

PS: Kan ikke helt se vitsen med 2xGbLan på et hovedkort. Hva kan gøres med dette i praksis som du ikke kan med en enkelt kontakt?

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Enig med _Furien_. Om et år så er det et nytt grafikkort ute som danker dri**en ut av dine to 6800GT/Ultra (Eller hva det måtte være). Du vil få mye mer ut av å kjøpe et bra/rått grafikkort nå, og et det nyeste igjen om et år (eller når det skulle komme ut). Å kjøpe 2 stk. nå er bare en penis forlenger. Kun skryte faktor (det er dyrt å skryte). Du vil få like mye moro ut av spillene dine med et uten et eneste problem.

Også enig angående å kjøpe et BTX rettet kabinett, men jeg tror at Lian Li ikke støtter dette. I så fall har det kommet et nytt kabinett siden jeg sjekket sist. Sorry _Furien_. Jeg vet at det nye kabinettet til Cooler Master, nemlig Stacker, støtter både ATX og BTX. Det er intel som pusher BTX, og det har vært snakk om problemer med BTX for AMD 64 systemer, men dette vet jeg ikke så mye om. Ta og søk på google.

Holder i lange baner med 1GB med minne. Gå for lav latency og timings som er det viktigste for et AMD 64 system. Toppmodellene til Corsair og OCZ er de to beste alternativene, og koster rundt 2500 for 2x512. De er også veldig klokke vennlige dersom du skulle ønske det en gang i fremtiden.

Tenk nøye gjennom hvilken strømforsyning du kjøper. Skal du ha to grafikkort (som jeg fraråder) trenger du MYE kraft. De kortene bråker en del også så det er ikke vits å kjøpe den stilleste strømforsyningen heller (koster mer å få det stille). OCZ 520W PowerStream er å anbefale. Med denne vil du alltid ha nok kraft og ampere. Den koster litt, men er sinnsyk. Ta en titt på 680W'rn til Thermaltake også, og KingKong Extreme til NorthQ.

Lenke til kommentar
det er alltid greit med en diskettstasjon, spesielt siden den koster meg bare en 100-lapp mer å ha i pc-bygget. dessuten har jeg mange gamle programmer og slikt som jeg bruker på diskett ennå.

argh, jeg er for svak. med en gang jeg hører en annens mening, begynner jeg å bli enig med ham/henne. ;)

iallfall, når jeg sa at jeg skulle kjøpe et ekstra 6800gt kort, så mente jeg om noen måneder (prisen har sikkert falt masse da) ikke om et helt år! kanskje jeg kjøper et/to nye kort da, alt ettersom, og da ikke nødvendigvis de dyreste heller. Egentlig synes jeg SLI er ganske hendig. det eneste er at jeg aldri får brukt ATI Radeon kort igjen noensinne! :cry:

når det gjelder harddisk er jeg mer usikker. jeg lurte på om jeg skulle gå for:

1. EN Maxtor 250GB S-ATA 7200 RPM NCQ DiamondMax 10 16MB cache

2. EN Western Digital Raptor 10000rpm. (bruker ikke så mye plass for øyeblikket, og når jeg gjøre det er det jo bare å kjøpe en ny en)

3. EN Western Digital Raptor 10000rpm (36gb eller 74gb. er ikke sikker på hva jeg skal velge. vet at 74 har bedre ytelse, men jeg lurer på om det er vits i, siden det skal være OS disk, og det tar jo ikke så alt for mye plass. hvis ikke så sparer jeg jo noen lapper)

OG

EN western digital 120gb 7200rpm SE caviar (som lagringsdisk)

alle sier at NEC er en bedre brenner, og den koster 300 mer enn samsung'en, så jeg får vel gå for NEC

vet ennå ikke helt hva slags ram jeg skal kjøpe

Kjøper du ikke 74gb versjonen av Raptor kan du like godt la være å kjøpe Raptor. 36gb versjonen er bare marginalt raskere enn nye større disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...