Gå til innhold

spille-pc til 28k all hjelp blir satt stor pris på

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny pc, og tanken er at den skal kunne være brukbar i spill 2-3 år fremover, (kanskje litt optimistisk???, men jeg skal jo oppgradere underveis sannsynligvis) og knall i spill i 04 og 05.

jeg tar de generelle spørsmålene mine først, så spesefike spørsmål etter oppsettet.

1. jeg tenker på å vente på SLI løsning slik at jeg kan kjøre to kort samtidig. i så fall, burde jeg få meg to 6800gt, og få rå ytelse (men kutte ned på prosessoren fra fx55 til 3500+ -- er jo på et vissst budsjett :) )

ELLER

få meg to 6600gt.(og dermed beholde fx55. husk at dette er til gaming)

så det jeg antar jeg egentlig spør om er: er det viktigere med god prosessor enn med godt grafikkort i spilling?

2. som gaming pc, er det verdt gjøre et hopp fra 3500+ til 3800+, fra 3800+ til 4000+ osv.hvor stopper jeg før det blir dårlig ytelse i forhold til pris?

3. den sli-løsningen, hvor mye watt må man ha da hvis man skal ha to 6800gt? hørte et sted at det lå rundt 550w, men jeg er ikke sikker.

4. vil SLI med to 6600gt tilsvare ytelsen til x800xtPE? kanskje være bedre til og med?

satte opp denne på det dyreste amd64 oppsettet på komplett.no:

Link: http://www.komplett.no/k/config.asp?Config...ig.AllOptions=X

Komplett Athlon 64 (Socket 939)

Antec Sonata Miditower, Svart m/380W Strømforsyning

Nforce4 Ultra/SLI (lurer på hva jeg skal når det gjelder ultra eller sli, kommer til det senere.)

AMD Athlon 64 FX-55 2.6 GHz Socket 939, 1 MB cache, BOXED

(hvis jeg skal ha dyr SLI løsning tar jeg denne ned til 3500+)

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Sapphire Radeon X800XT PE 256MB GDDR3 PCI Express,Full-Retail (da blir det nf4 ultra)

ELLER

SLI 2x 6800gt (da blir det selvfølgelig nf4 SLI)

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM (trenger ikke så alt for mye plass, hvis jeg gjør det er det jo bare å legge til en ny harddisk senere)

sony diskettstasjon 3"5 1,44mb

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Bulk, DDU1612-10

Sony CD-brenner IDE 52x/32x/52x/16 Combo (CRX320E10) Intern Bulk, uten software

Creative SB Audigy 2 Value, Bulk PCI Lydkort,7.1,Dolby Digital EX

winxp home

vipper mellom

Logitech Cordless Desktop LX 500 (har hørt at musen ikke er bra til spilling) --- Microsoft Wireless Optical Desktop Elite (noen tips her?) lgitech-ca 500kr micro- ca 800kr

når det gjelder skjerm så skal jeg ha 17lcd, og da har mange sagt at NEC1760nx er veldig bra. hvis nforce4 (det er da jeg skal slå til) kommer ETTER den nye 1770nx, kjøper jeg sannsynligvis heller den. ca. 4500kr

Altec Lansing Høyttaler 221E Høyttaler Sub Woofer + 2 monitorer

Intel Pro/1000MT Desktop Adapter 1000BaseT, bulk

noen tanker som helst rundt dette? noe som kan være bedre/billigere?

spørsmål om oppsettet:

1. vil jeg trenge noe ekstra kjøling for alt dette?

2. vil den bråke mye?

ok, dette er viktig:

3. vil jeg tjene/tape (både ytelse og penger) mye ved å gå fra radeonx800xtPE & fx55

til

3500+ og sli-oppsett med 6800gt? (husk å legg til en tusenlapp fordi sli med 6800 og opp trenger en 550w strømforsyning)

4. er den corsair ram'en bra til spilling? ville dere skaffet mer ram eller en annen type ram? er latency viktig for spilling?

5. vil jeg virkelig trenge 10000rpm på disken min? vil spill loade raskere, eller er det bare OS som booter litt raskere? (i så fall er det jo litt bortkastet med tanke på at man starter jo bare en gang! :yes: )

6. som sagt vipper jeg mellom de to tastaturene (mus følger jo med selvfølgelig) noen innspill på disse to?

7. var tårnet greit? poenget er at jeg skal ha maskinen inn i et skap på 46cm i høyde og dette tårnet var 43cm høyt, så det passet akkurat. derfor jeg ikke valgte chieftec

jeg vet det er mer, men jeg kommer ikke på noe nå. :hmm:

akkurat nå er jeg så spent på svarene! :!:

editer når jeg kommer på det :yes:

inntil da:

vil alle svar og innspill bli satt veldig pris på, ettersom dette er veldig mange penger, og det kan godt hende at det er siste gang jeg kjøper en ny pc, så jeg vil jo selvfølgelig at den skal være virkelig god for alle de pengene.

takk på forhånd :thumbup:

edit: og ja, jeg overclocker aldri :no:

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg anbefaler deg til å tenke nøye gjennom det du her setter opp.

Jeg vet hva det vil si å bygge ekstremt dyr pc, og jeg kan avsløre at det er noe av det dummeste du gjør.

Men ok. Hva kan du gjøre?

1) Hvorfor har 2 stk skjermkort. Jeg garanterer deg at du vil bli meget happy for et skjermkort som 6800 serien. Du vil IKKE ha noen problemer med noen av dagens spill med det kortet. DU må IKKE bygge pc nå for å takle halo 8 og half life 6 allerede nå. Datadeler stuper i pris.

2) Legg litt ekstra i skjerm. Eks en Lacie 20".

3) Ikke kjøp på øverste hylle. En PC til halve prisen er mer en god nok

Lenke til kommentar

Enig i det som de fleste andre her konkluderer med. 6600GT vil ikke gi deg noe spesielt. 2x6800GT derimot blir helt abnormt bra. Du vil ha minimal ytelsesending fra 3500+ til FX'en, mens forskjellen mellom en x800/g800ultra vs. 2x6800GT vil være meget stor, og gi deg mulighet til å spille med snadder framerates i høye oppløsninger og med masse detaljer =)

2) Ikke gå over 3500+ nå. Prisene er IKKE verdt det over det nivået, og på de nyere høyeste CPUmodellene er det bare cache som økes (som du nesten ikke merker forskjell på i spill).

3) Ville gått for minimum 450W om du hadde et solid merke som du VISSTE klarte 450, alså f.eks. en Fotron/Source el. lignende. Ellers går du for 500W, så skal du ha nok selv for et SLI oppsett.

4) Nei, absolutt ikke. 2x6600GT = ynkelig. Antallet pipelines gjør denne modellen skadeskutt... Du får BEDRE ytelse i 90% av tilfellene med et enkelt 6800GT. 2x6800GT derimot er exellent!

Generelle komentarer ellers:

-Ikke kjøp en FX uansett. Det er IKKE verdt det, og du vil uansett ha bedre områder å bruke pengene på for bedre total ytelse. Gå for 3500+ eller MAKS 3800+ om du absolutt må kaste vekk penger...

-Kjøp en audigy2 ZS i stedet. I bulk koster det nesten like lite, og kortet er en god del bedre. Skal du ha så snadder maskin ellers, så påkost deg en hundrelapp og en halv mer for skikkelig lyd.

-Personlig ville jeg heler gått for en god 19" eller 21" CRT or spilling men... det er opp til deg, personlig preferanse, og hvor mye plass du har å bruke.

-Trådløs interface, spesielt mus, vil aldri være "bra" til action-spill. Du har selv i de beste trådløse løsnngen noe lag i overføring. For det ultimate "må" du ha en USB-basert, men det kommer selfølgelig ann på hvor kresen du er, og hva slags "nivå" du spiller på. Keyboard er ellers preferanse, så spør om å få prøve noen helst om du kan.

-Ikke kjøp en Raptor. Ikke ved midnre du har helt spesielle behov der du trenger veldig rask random access. Slike behov har nesten bare servere, og du vil rett og lsett merke forskjellen fra en vanlig disk ekstremt minimalt på en gaming-maskin. Tro meg, du vil mye gjerne bruke litt mer penger på RAM, eller ha mer harddisk plass. Kjøp en S-ata 7200rpm med 8MB cache eller mer. Gå for en 16Mb cahce drive om du _må_ ha en superdisk... det vil uansett hjelpe mye mer enn en rask raptor til ditt bruk. Bare for å la det vite hvorfor: rask rpm lar disken finne data i tilfeldige plasser rundt på disken raskere. Fint om du har 100 folk som bruker samme disken samtidig, eller om disken inneholder data som av en eller annen grunn er umulig å holde noelunde defragmentert. Mer cache vi la deg øke overføringshastigheten ved både random og sekvensiell access. Du vil ha bruk for nesten bare sekvensiell access ved innlesning av noe større menger data (som f.eks loading av OS eller et spillbrett). Gå derfor enten for en standard 7200rpm 8MB, eller 16MB om du _må_ ha det beste. Forskjellen er ikke så stor at jeg egentlig annbefaler det. Vits å bruke mye penger på å laste et nytt brett 0,3 sekunder raskere? Du bestemmer...

-RAM... Det finnes bedre, men det du valge vil fungere greit. lathency er "eneste" viktige faktor for AMD64 systemer, så lenge de holder tritt med HT frekvensen du bruker (og evt. overklokker til).

Ellers:

Ja det vil nok bråke. Spesielt om du skal gå for SLI, da Nvidia kortene lager MASSE varme og må kjøles deretter. Annbefaler STERKT at du i såfall bytter ut standard kjølrere med FX coolere som er rimelige, kjøler godt, og støyer lite. Om du ike skal overklokke, så kan du slippe unna med relativt lite støy fra CPU om du velger en god kjøler, men uansett må du nok beage deg på noe støy.

OBS OBS! Setter du kabinettet i et skap som du sier, så blokkerer du muligens luftstrømmen en god del. Da blir det varmere. Dette bør du tenke på. Det er ikke bare å lukke PCen inne i et skap for å bli kvitt støyen, og dermed tro at du har vunnet kampen mot støy hehe...

Håper jeg dekket det viktigste =) Svarer gjerne på followup spørsmål

-Stigma

PS: gadd ikke kjøre stavekontroll, så lev med det =P

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg kommentere hvorvidt det er lurt eller ikke å bygge en slik dyr PC. Det får du selv bestemme. Med tanke på at det i skrivende stund finnes et kort med nForce4 SLI på markedet. Og ingen butikker har det inne så lar jeg det alternativet ligge og sparer heller lit pneger til SLI-oppsett.

Her er et oppsett jeg tror vil bli meget bra til den prisen:

Gigabyte GA-K8NSNXP-939 1800,-

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester' 2400,-

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2, CAS 2-2-2-5 2600,-

Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD) 1500,-

Maxtor DiamondMax 10 300 GB 16MB S-ATA 1700,-

Albatron GeForce 6800 GT 256MB 3300,-

Kabinett og PSU 2000,-

Iiyama ProLite 17 LCD E431S-B Svart 3400,-

Sum: 18700,-

Dette er jo langt fra 28'000, men det blir dyrere når man går over til nForce 4 SLI. Et ekstra skjermkort. Kanskje bedre type også (6800Ultra). 6800GT var eneste som var på lager, men siden du allikevel må vente på nForce 4 er kanskje 6800Ultra også kommet da. I tillegg er det kanskje ønskelig med større skjerm og lagringsplass. Kanskje til og med mer på kabinett/PSU delen. Er det fortsatt mer penger igjen finnes det fortsatt raskere prosessorer.

:w00t: Innlegg nr.1400 :w00t:

Lenke til kommentar

først av alt vil jeg bare takke for at alle dere svarte så bra på spørsmålene mine, spesielt Stigma og kennethdammyr! :thumbup:

jeg får ta nye spørsmål nå angående komponentene og så skal jeg sette opp et nytt oppsett senere.

jeg så at asus var først ut med sli-nforce4, og jeg har hørt mange er fornøyde asus, med tanke på overklokking og slikt. jeg skal jo ikke overklokke, så er asus fortatt det beste valget?

angående skjerm:

jeg har rett og slett ikke plass til en crt, og dermed må det bli en lcd. 19"lcd er lite poeng i (etter min mening) ettersom jeg ikke får noe høyere max-oppløsning, bare en større skjerm (noe jeg egentlig ikke har lyst til å bruke penger på) og jeg tror man kan oppdage ghosting lettere på større skjermer. (men jeg er ikke sikker på dette da)

over 19", som godeste mr. dahle :dremel: her foreslo, kommer ikke på tale, ettersom prisene på 20" går fra 7000-11000.

hva syns dere? Iiyama E431S eller NEC 1760nx/1770nx? jeg vet at Iiyyama'en kom best ut i spille-testen, men det virker som de fleste her på forumet anbefaler nec til spill.

ang. SLI:

jeg tror nok jeg kommer til å få meg SLI uansett på grunn av hoppet i ytesle med 6800gt'er, spesielt nå som jeg ser at asus sli kortet vil ha en strømforsyning som følger med kortet (tror dere denne vil være nok til to 6800gt'er?), så jeg sparer noen 100-lapper iallfall. men det er jo ikke bare det heller. jeg kan jo oppgradere med to billige kort i fremtiden også!

ang. RAM:

jeg så denne ram'en

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2, CAS 2-2-2-5

bli veldig sterkt anbefalt, og jeg ser kenneth har satt den opp.

men det er bare et problem. jeg har hørt at ram som kombineres sammen hverandre må være HELT like, eller vil den dårligste ram'en ødelegge ytelsen for den andre ram'en, uansett hvor god den var.

grunnen til at jeg bringer dette opp er at jeg skal jo bygge på komplett sitt bygg, denne .

hvis du skroller ned til ram, ser du at jeg bare kan få med ram av typen corsair og twinMOS.

dette hadde ikke vært noe problem hadde jeg kunnet velge vekk ram'en slik at det hadde vært ledig for OCZ ram'en.

så det jeg spør om er: Vil OCZ ram'en kunne kombineres med en av de på listen på komplett, og hvis det er tilfellet, vil den ødelegge ytelsen til OCZ-ram'en?

ang lydkort:

skal switche til audigy2 ZS etter anbefaling fra Stigma :thumbup: som du sa, kostet meg bare 2 hundre-lapper ekstra

ang. prosessor:

det virker som alle anbefaler å gå for 3500+ uansett hva jeg gjør, så switcher til den også.

bare en ting. den 3500+ prosessoren som jeg kan velge fra komplett-oppsettet, er det winchester? (alltid fint med litt mindre varme)

ang. harddisk:

skal switche til en eller annen vanlig 7200rpm-disk, men jeg har ikke så mye greie på harddisker, så hvilken er best/mest stille disse merkene:

Samsung SpinPoint

Seagate Barracuda

Maxtor

Western Digital (7200rpm)

disken skal være på minst 120gb

btw, hva er bra med ekstra cache på harddiskene?

ang. skapet:

er det greit hvis jeg spiller med åpen dør på skapet? :yes: vil det være ekstra varmeutvikling hvis jeg gjør det?

ang. tastatur og mus:

siden det virker som trådløs mus og tastatur ikke er så bra for spilling, har dere noen tanker om hvilke ikke-tådløse tastaturer og muser jeg bør kjøpe istedet?

ang. kjølere

fant ingen "FX" kjølere på komplett eller netshop. Har ikke vært så mye borti kjølere og slikt, (har hatt Dell i evigheter) så har dere noen anbefalinger m/linker?

Forresten, er det noen som vet hvordan man slår av engelsk tastatur på forumet? Virker som jeg kom borti noen knapper, og jeg måtte skrive i word for å få æ-ø-å og tegn på riktig plass osv.

Lenke til kommentar

Unskyld meg, men hvorfor skal du absolutt handle på komplett. Hvis du ser på delene jeg satt opp vil du se at de fleste er billigst på netshop.no. Link.

Men uansett hvis du skal ha nForce 4 SLI må du nok isåfall vente til webshoppene lanserer mulighet for dette.

Når det gjelder skjerm har du helt rett.

16MB cache øker ytelsen, men ikke overmye. Men det koster lite for ekstra.

Seagate 7200.8 serien er nok de raskeste 7200rpm diskene som finnes, men de er enda ikke i butikkene. Så da er 16MB cache diskene hakket raskest.

Er et skap, et kabinett?

Det vil nok ikke være ekstra varmeutvikling med åpen dør, men det vil kanskje bråke mer? Faren for at noe kommer inn der, som støt og metall etc. er jo også større.

Kjølere, kabinetter og Strømforsyninger: www.microplex.no

Jeg tror ikke Asus-kortet kommer med strømforsyning, men med strømforsyning for grafikkortet.

Du ha en i tillegg. Lurt med mange watt og store vifter. Da blir det mest stille og du har mye å gå på.

Du kan fint bruke Asus selvom du ikke klokker.

Lenke til kommentar

:!: kom på det når du sa det, den eneste grunnen jeg gikk til komplett i det hele tatt var at jeg kunne velge fx55 fra listen, men nå som jeg ikke skal ha den likevel, kan jeg jo gå til netshop istedet.

ok switcher til netshop nå.

men det jeg sa med ram'en gjelder fortsatt. kan jeg kombinere

OCZ 256MB EL Platinum Edition PC-3200 DDR (2-3-2-5)400Mhz

med

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L.

uten å miste ytelse?

(ideelt sett ville jeg bare hatt PE Ed. R-2, men det virker jo som det ikke går an på det netshop-oppsettet)

jeg tror jeg bare kjøper en 160gb seagate 7200.7 jeg :thumbup:

blir jo kanskje litt forandringer på oppsettet når det først kommer et SLI-oppsett hos de forskjellige butikkene, men det er jo greit å bli ferdig å bestemme komponentene nå.

når det gjelder det skapet så er det et ordentlig skap jeg mener. ikke et kabinett. det er det eneste stedet jeg har plass til pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...