Gå til innhold

P4 og 400Mhz DDR ram

Elf_

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-05-27 20:35, Noldus skrev:

men du har ikke tenkt på at man kan klokke rd-ram også?

du får den fint oppi 1200mhz med kvalitets-ram.

Vel vel....

Kan jo si såpass som at du påpeker her til til RAM`en. De 1200 Mhz`ene er bussen, fordi det er dual oppsett så må man skille mellom brikken og bussen.

Det er riktig Kamerat!

Kan legge til litt selv.

Det fungerer slik at hver av de to RIMM kanalene har fire underkanaler, hver på 4 bit. Det vil da si at en kanal oppererer totalt på 16 bit. Hele bus spekteret med to paralelle RIMM kanaler vil da opperere med 32 bit.

16 bit x 100Mhz er 1600 MB/s teoretisk overførsel.

4 bit x 400Mhz er 1600 MB/s teoretisk overførsel.

Dette vil være en PC800 brikke.

16 bit x 133Mhz er 2133 MB/s teoretisk overførsel.

4 bit x 533Mhz er 2133 MB/s teoretisk overførsel.

Dette tilsvarer en PC1066 brikke.

Alle MB/s verdiene må dobbles fordi RDRAM kjører dual channel.

Og hvis du da ganger opp denne Mhz mytologien på RAM`en din da Jevel så får vi 32x1136 så vil jeg si du har ett meget bra system! Du tar jo ikke helt feil men skrytefaktoren var på høyt nivå! Bruk heller 142Mhz du...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-28 01:26, Vegard20 skrev:

Quote:

Den 2002-05-27 20:35, Noldus skrev:

men du har ikke tenkt på at man kan klokke rd-ram også?

du får den fint oppi 1200mhz med kvalitets-ram.

Vel vel....

Kan jo si såpass som at du påpeker her til til RAM`en. De 1200 Mhz`ene er bussen, fordi det er dual oppsett så må man skille mellom brikken og bussen.

Det er riktig Kamerat!

Kan legge til litt selv.

Det fungerer slik at hver av de to RIMM kanalene har fire underkanaler, hver på 4 bit. Det vil da si at en kanal oppererer totalt på 16 bit. Hele bus spekteret med to paralelle RIMM kanaler vil da opperere med 32 bit.

16 bit x 100Mhz er 1600 MB/s teoretisk overførsel.

4 bit x 400Mhz er 1600 MB/s teoretisk overførsel.

Dette vil være en PC800 brikke.

16 bit x 133Mhz er 2133 MB/s teoretisk overførsel.

4 bit x 533Mhz er 2133 MB/s teoretisk overførsel.

Dette tilsvarer en PC1066 brikke.

Alle MB/s verdiene må dobbles fordi RDRAM kjører dual channel.

Og hvis du da ganger opp denne Mhz mytologien på RAM`en din da Jevel så får vi 32x1136 så vil jeg si du har ett meget bra system! Du tar jo ikke helt feil men skrytefaktoren var på høyt nivå! Bruk heller 142Mhz du...

Er ikke ute etter å skryte i det hele tatt, men innser at jeg her har møtt en som nekter å gi seg.

Min teoretiske båndbredde er 4 bit ganger hastigheten RAMen opererer på (1136MHz...), noe som gir drøye 4.5GB/s. Takket være latency så er reell båndbredde "kun" 3.5GB/s.

Får bare sende mail til Intel, Rambus og resten av firmaene som står bak standarden da og si at du har bestemt at det ikke heter PC1066, men PC533.

Har forresten lest en del av de gamle postene dine, og vil bare få legge til at for fremtiden så behøver du ikke å svare på mine innlegg. Alt du gjøre her ser ut til å være å prøve å trykke folk ned i søla med dine spydigheter. (Se bare de postene du posta mot en viss extreme...) Jeg klarer meg fint uten.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-28 01:44, jevel skrev:

Får bare sende mail til Intel, Rambus og resten av firmaene som står bak standarden da og si at du har bestemt at det ikke heter PC1066, men PC533.

Når har jeg sagt det??

Quote:

Har forresten lest en del av de gamle postene dine, og vil bare få legge til at for fremtiden så behøver du ikke å svare på mine innlegg. Alt du gjøre her ser ut til å være å prøve å trykke folk ned i søla med dine spydigheter. (Se bare de postene du posta mot en viss extreme...) Jeg klarer meg fint uten.

Vel det er ingen andre enn deg jeg vet om som leser i gammle "poster", gir meg en følese at du er han eller noe som relaterer til det. Du kan jo i tillegg spørre flere av moderatorene på bruket om hvordan han var i oppførsel og lignende? Da får du kanskje en bedre definisjon av spydigheter. Det er ihverfall ingen som har klaget som jeg har fått høre om så det føles på meg som om kun du føler deg trøkt ned i søla?

Kanskje vi kan stå opp i morgen å si at denne saken er biff? Tror jeg skal finne senga nå.

Vegard.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-28 02:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-28 01:53, Vegard20 skrev:

Quote:

Den 2002-05-28 01:44, jevel skrev:

Når har jeg sagt det??

Quote:

Vel det er ingen andre enn deg jeg vet om som leser i gammle "poster", gir meg en følese at du er han eller noe som relaterer til det. Du kan jo i tillegg spørre flere av moderatorene på bruket om hvordan han var i oppførsel og lignende? Da får du kanskje en bedre definisjon av spydigheter. Det er ihverfall ingen som har klaget som jeg har fått høre om så det føles på meg som om kun du føler deg trøkt ned i søla?

Vegard.

Ikke for å kritisere Vegard, men nå tror jeg du begynner å bli like trøtt som meg... Skrivefeil og komma-bruk gjør det litt vanskelig å lese noen ganger... :smile:

(ellers virker innholdet fornuftig :smile: )

Lenke til kommentar

Joa, stemmer nok det! Er ikke noe forfatter/dikter eller lignende heller så jeg har sikkert masse feil i språket. Jeg skulle bare få stå-karakter på skolen, så ble jeg mer enn fornøyd!

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-28 02:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Kanskje vi kan stå opp i morgen å si at denne saken er biff? Tror jeg skal finne senga nå.

Nei, jeg er på ingen måte realtert til denne extreme, men leste det du skrev til han, og tenkte "Javel, ja. Sånn er det han uttrykker seg." Hvis dette var ett engangstilfelle, så har jeg skuet hunden på hårene, og basert mine slutninger på ett noe snevert grunnlag.

Den biten med biffen høres fin ut. Er ikke alltid nødvendig å bli enig om annet enn at vi er uenige.

-KJ

Lenke til kommentar

Tviler på det Johnny!

Det dreide seg om rundt ett år siden som han var meget frekk på svarene sine og meget rappkjeftet. Det er sikert flere av dem som var brukere her for ca. ett halvt år siden skrive under på...

Men nok om det der. Dårlige perioder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...