Gå til innhold

Brent CPU... Erstatning?

Per_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-28 07:44, Bruce skrev:

Kanskje lurt å benytte seg av CPU critical Temp i BIOS:) pc'n slår seg av ved 70grader:)

Problemet med AMD CPUene er vel at det hele skjer _veldig_ fort og dersom PC-en logger seg av på Windows måte er det stor sannsynlighet for at CPUen ryker uansett. Dessuten når måleren viser 70 og bios reagerer kan det også være for sent, jeg hadde ikke uten videre stolt på dette prinsippet. Det funker sikkert greit dersom viften stopper, men jeg tviler som sagt litt mer på om det hadde funket i dette tilfellet hvor hele kjøleren falt av.

Og til tolkningen av følgefeil; jeg ville sendt en mail til forbrukerombudet eller noe slikt og sjekket denne tolkningen. Jeg har heller tro på at følgefeil, menes feil som oppstår pga feilaktig bruk. Dvs dersom man limer fast CPUen til en av RAM-slottene eller noe i den dur.

Et annet moment her er forsikring. Dersom man har boligforsikring finnes det ofte noe i den som heter ulykkesforsikring, som skal dekke f.eks dersom man mister en TV i gulvet, knuser et do ved et uhell etc. Litt søkt i dette tilfelle, men det kan være ved å sjekke opp dersom ingenting annet fører frem.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-28 09:39 ]

Lenke til kommentar

Hvist du bare setter på kjøleren igjenn og leverer

alt inn og sier "at det bare blei sånn, skjønner ikke

hvorfor?", får du sikkert nytt.

Gjorde dette med en Duron en gang som kjøleren ikke

satt helt nedpå, tokk 3-4sek så røyk det svart av pc`en. Fikk penger innpå kontoen igjenn med engang jeg

leverte den inn.

Mener å ha lest et sted at garantien på AMD prosessorer gjelder så lenge den ikke er fysisk skadet.

Lenke til kommentar

Latterlig

Er det så vanskelig å feste den j.... vifta da

nei og nei

Min har sittet på prosessoren i over et år + at i tillegg er blitt transportert 50 -60 mil i bil også uten å falle av.

Einstein var en klok mann og han sa en gang

"Det eneste som er konstant er rommet og folks stupiditet"

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-28 17:07, tintin77 skrev:

Latterlig

Er det så vanskelig å feste den j.... vifta da

nei og nei

Min har sittet på prosessoren i over et år + at i tillegg er blitt transportert 50 -60 mil i bil også uten å falle av.

Einstein var en klok mann og han sa en gang

"Det eneste som er konstant er rommet og folks stupiditet"

Javel og det kom han frem med den rotete hjerne hans?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-27 21:12, Pettern800 skrev:

huff huff ja... hk`et mitt røk her om dan og jeg prøvde å fikse det... starta opp uten kjøler... var på i 3 sek... tok på core.. AU!! den var glovarm!

den ble senere stekt på under fem sekunder... får alle som ikke trodde det, det er sant, amd cpu`er blir stekt uten kjøler etter få sekunder...

Beklager å si det men der var du ikke spesielt smart... :wink:

TA ALLTID UT STRØMMKONTAKTEN NÅR DU FIKLER INNE I PC'EN!!!

Bare et lite tips fra en som ikke kan så mye om pc'er men som bruker hodet... :?:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-27 22:47, kindings skrev:

Quote:

Den 2002-05-27 20:54, Per_B skrev:

Quote:

Den 2002-05-27 20:51, kindings skrev:

Og jeg som trodde AMD hadde fikset det problemet med Athlon XP :sad:

Så du mener det er CPU som har skylda? Og ikke en dårlig vifte? Er det varmeutvikling som er problemet?

Det er godt mulig at det er varmeutvikling som har svekket festet, hvem vet?

Poenget mitt var at jeg trodde AMD Athlon XP hadde fått på en slik temperaturmålingssak liknende systemet P4 har; dvs CPUen klokker seg ned når varmen blir for stor og forhindrer at CPU og HK ødelegges dersom kjøler løsner. P3 og Celeron har også et litt mer primitiv sådan, det bare henger/fryser CPUen, men det forhindrer katastrofen.

Det kan være at AMDs system avhenger av HK, men det er for dårlig. Systemet burde være integrert i CPU, bare da kan det bli skikkelig fail-safe. Det er vel slike småting som gjør at vi kan kjøpe AMD CPUer 5-600.- billigere :sad:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-27 22:49 ]</font>

Det er nyere socket-a hovedkort som har denne funksjonen i sammenheng med xp cpuèn, et eksempel er msi kt3 ultra-aru.

Altså ligger beskyttelsen i hk og ikke i cpu som hos intel.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noen fysiske skader på hovedkortet ville jeg bare sendt inn det og ikke cpu, og forklart at hk ikke funker uten og fortelle at du har "brent" cpu'n, så kan det hende at de erstatter hk i hvert fall.

Lenke til kommentar

Så dere mener jeg skal prøve å levere det inn og prøve det beste eller skal jeg sende en mail, eller skal jeg kontakte forsikringsselskapet? HK er synlig skadet med noe greier som har falt av og sånn, og ting rundt cpu har nesten smeltet... Noen som kan gi en oppsumering av det som har kommet fram her? Vet ikke helt hva jeg skal trekke ut av det... og hva skal jeg skrive/si til dem jeg har kjøpt det fra? CPU oh HK er kjøpt på PCMax og vifta er kjøpt på komplett.... Siden det er jeg som har satt den sammen for naboen er jeg for tiden ansvarlig for skadene.... :sad:

MVH

Per_B

Lenke til kommentar

Fra en juss-spires tilholdssted, må jeg få presisere litt ang. følgeskader.

Vet at mange som selger komponenter blir "printet" inn fra sjefen at sånn og

sånn er det. Har opplevd en del grelle eksempler på selgere som sier at de har

"lest kjøpsloven i mange år". Så nektet meg bytte/retting/heving!

Heldigvis har jeg studert juss i 6 år, og kjenner mine rettigheter.

Det triste er at det er mange kjøpere som blir "lurt" til å tro at reglene er slik

selgeren gir uttrykk for. Dette er IKKE myntet på deg som postet her! Dette er bare

en digresjon på hvordan handel og vandel fungerer.

En følgefeil dekkes i mange tilfeller ikke. Men, dersom selger har garantert for at

cpu + vifte vil fungere om du monterer korrekt - du monterer korrekt, og et feste løsner,-

er for dårlig dimensjonert/ materialsvakhet og lignende er mulighetene gode for at

følgeskadene også skal dekkes. Men, du bør få det skrevet på

kvitteringen eller noe. Muntlig garanti er like bra som skriftlig, men nekter selger, og

du ikke har noe bevis, kan problem oppstå :

Ellers dekkes helt klart slike følgefeil dersom du har kjøpt pcn komplett. Og der butikken har montert viften.

Poenget er at det må være en viss nærhet i årsakssammenheng(som det så fint heter) =)

En indirekte skade vil være en skade på andre gjenstander, uten tilknytning til skade-

gjenstanden. Tilknytningen mellom en cpu og et hk er som alle vet ganske sterk (selv om det

fysisk er to forskjellige ting)

Så er det de direkte følgeskadene, de påregnlige skadene av at skadeproduktet ikke holdt den

kvalitet vi som forbrukere må forlange. Slike skader skal en som hovedregel ha dekket. Min

mening er at dersom du gjør alt etter boken, og cpu + hk ryker, skal du også ha erstattet hk`et.

Desverre er det ikke alltid like lett. Nekter selger er det du som må gå til sak. Da er det

selvsagt lite aktuelt for de fleste. (Rettsak = ca 20.000+ / hk=ca 2000)

Kan ta som et eksempel et hus som får nytt tak. Så lekker taket. Parketten blir ødelagt.

Dette skal taktekker erstatte(så lenge det ikke er kjøpers feil/dimensjoner/opplysninger osv)

Derimot får en ikke erstattet den uvurderlige Ming-vasen som ble ødelagt da en kjempe-regn-

dråpe veltet den! Dette er skade som er helt upåregnlig for taktekker!

Puh! Kanskje kjedelig for noen - men forhåpentligvis interessant for noen =)

Lenke til kommentar

Syntes du burde prøve og sende tilbake alt som har gått sundt.

anyway vis ikke festeannordningen på cpukjøler eller festene til cpukjøler har knekt så har du nok montert den på kanten slik att den har løsnet :sad:

da mener jeg det er din feil og du må erstatte tingene som har blitt ødelagt,sorry sånn er det bare.

Men men har festene knekt så er det ikke din feil og vis da du ikke får erstattet noe av det ødelagte utstyret så er det ikke du som må erstatte det men din kamererat må ta det på sin egen kappe.

[ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-01 06:08 ]

Lenke til kommentar

Beklager å si det men der var du ikke spesielt smart... :wink:

TA ALLTID UT STRØMMKONTAKTEN NÅR DU FIKLER INNE I PC'EN!!!

Bare et lite tips fra en som ikke kan så mye om pc'er men som bruker hodet... :???:

HK`et OG cpu`en var ødelagt fra før, tror du jeg er så dum at jeg ødelegger en cpu med vilje? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...