Per_B Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Satt sammen en PC for en nabo for en god stund siden. Har gjort det før og vifta satt som den skulle. Var en papst vifte med sånn skrutrekker knep for å feste den. PC-en fungerte som den skulle i ca. en måned. Da lot naboen dataen stå på mens han var ute, og huset sto igjen tomt. Når han kom tilbake hadde vifta falt av og lå nederst i kabinettet... Den nye AMD 1900+ cpuen var seff brent og Epox 8kha hk seff ødelagt (alt annet fungerer da...) Det jeg lurer på er erstatning.... tross alt snakk om par-tre tusen spenn her, og jeg synes ikke at det kan være min skyld at den faller av, når den først er på og sitter der en måned... eller hva? Jeg prøvde å bevege på den etter jeg hadde festa den, og den satt som den skulle.... (brukte ikke sånn kjølepasta...) Men hva synes dere? Burde jeg få pengene tilbake, eller må dette være min skyld? MVH Per_B Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 du kan bare sende d inn å prøve å ser hva som skjer,du kan jo være heldig om du får d på garantien,du har ingenting å tape på å sende d inn. Kjetil Lenke til kommentar
kindings Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Og jeg som trodde AMD hadde fikset det problemet med Athlon XP :sad: Dersom det er skader(dvs på festet) på selve socketen burde det ikke være i tvil om at dette er en garantisak. Dersom kjøleren har løsnet sånt uten videre, dvs ikke tatt med seg/ødelagt deler av festemekanismen må du nok stole på "good-will" fra butikkens side. Selv bruker jeg alltid å dunke festene inn mot socketen etterpå med skrujern eller liknende, bare for å være sikkert at de ikke henger på "endene". [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-27 20:56 ] Lenke til kommentar
Per_B Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Skal jeg sende inn til Komplett der jeg kjøpte vifta da, tror resten kom fra pcmax.no..... Hva gir du meg i sjanser for erstatning da? Jeg kjøpte det i kompletts butikk på stovner, skal jeg dra dit eller sende? Syns å ha hørt at komplett har dårlig kundebehandling jeg.... gjelder det på slikt? MVH Per_B Lenke til kommentar
Per_B Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 20:51, kindings skrev:Og jeg som trodde AMD hadde fikset det problemet med Athlon XP :sad: Så du mener det er CPU som har skylda? Og ikke en dårlig vifte? Er det varmeutvikling som er problemet? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 20:52, Per_B skrev:Skal jeg sende inn til Komplett der jeg kjøpte vifta da, tror resten kom fra pcmax.no..... Hva gir du meg i sjanser for erstatning da? Jeg kjøpte det i kompletts butikk på stovner, skal jeg dra dit eller sende? Syns å ha hørt at komplett har dårlig kundebehandling jeg.... gjelder det på slikt?MVHPer_B per b du har vel garanti enda,du tar med alt som er brent,og ikke sende om du bor i nærheten av komlett.no.Kjetil Lenke til kommentar
Per_B Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 MEN Skal jeg gå dit jeg har kjøpt vifta eller dit jeg har kjøpt CPU? MVH Per_B Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 huff huff ja... hk`et mitt røk her om dan og jeg prøvde å fikse det... starta opp uten kjøler... var på i 3 sek... tok på core.. AU!! den var glovarm! den ble senere stekt på under fem sekunder... får alle som ikke trodde det, det er sant, amd cpu`er blir stekt uten kjøler etter få sekunder... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 21:04, Per_B skrev:MENSkal jeg gå dit jeg har kjøpt vifta eller dit jeg har kjøpt CPU?MVHPer_B per b drit i vifta d er ikke den som er brent d er jo cpu og hk,send/lever inn d som er brent der du kjøpte d,er du heldig får du d på garantien om du har då.Kjetil Lenke til kommentar
jevel Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 20:52, Per_B skrev:Skal jeg sende inn til Komplett der jeg kjøpte vifta da, tror resten kom fra pcmax.no..... Hva gir du meg i sjanser for erstatning da? Jeg kjøpte det i kompletts butikk på stovner, skal jeg dra dit eller sende? Syns å ha hørt at komplett har dårlig kundebehandling jeg.... gjelder det på slikt?MVHPer_B HSF som faller av er ALDRI garanti. (Med mindre du kjøper ferdige rigger, så klart...) Dårlig kundebehandling har ikke noe med det å skulle bytte ut deler som kunder har ødelagt selv, for så å kalle det garanti. Finner du leverandører som gjør slikt bør du med en gang sverge dem evig troskap, for så å handle smitt og smule der. Betyr ikke noe om de er 10% dyrere enn billigdrit.com hvis de yter slik ekstraservice. Sier ikke at du er sjanseløs, men tror nok jeg ville ha forklart dem saken slik at de skjønner at det ikke er din CPU, osv. Fortell oss hvordan det gikk!! -KJ Lenke til kommentar
Per_B Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Takk for svar! får sende inn hk og prosessor da... Prøve å forklare saken, så kommer jeg tilbake her når jeg får svar.. Krysser fingrene jeg, for jeg står ansvarlig for det som har skjedd hvis ikke jeg får noe på garanti.... MVH Per_B Lenke til kommentar
kindings Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 20:54, Per_B skrev: Quote: Den 2002-05-27 20:51, kindings skrev: Og jeg som trodde AMD hadde fikset det problemet med Athlon XP :sad: Så du mener det er CPU som har skylda? Og ikke en dårlig vifte? Er det varmeutvikling som er problemet? Det er godt mulig at det er varmeutvikling som har svekket festet, hvem vet? Poenget mitt var at jeg trodde AMD Athlon XP hadde fått på en slik temperaturmålingssak liknende systemet P4 har; dvs CPUen klokker seg ned når varmen blir for stor og forhindrer at CPU og HK ødelegges dersom kjøler løsner. P3 og Celeron har også et litt mer primitiv sådan, det bare henger/fryser CPUen, men det forhindrer katastrofen. Det kan være at AMDs system avhenger av HK, men det er for dårlig. Systemet burde være integrert i CPU, bare da kan det bli skikkelig fail-safe. Det er vel slike småting som gjør at vi kan kjøpe AMD CPUer 5-600.- billigere :sad: [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-27 22:49 ] Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 du får det IKKE på garanti, det er følgefeil, og det dekkes aldri. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 22:48, veggiss skrev:du får det IKKE på garanti, det er følgefeil, og det dekkes aldri. han kan jo prøv da vel ikke sant,koster ikke noe å prøve jo porto.Kjetil Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 kan jo alltid prøve, taper jo ikke bortsett fra om du vil ha tilbake delene om det ikke dekkes av garanti. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Hva betyr følgefeil i denne sammenheng? Følge av feil på hovedkort eller følge av feil bruk? HK produsent får en defekt socket som ikke tåler en kjøler->uvitende kunde kjøper AMD system->kunde fester kjøler ordentlig->socket feiler->CPU+HK ryker->kunde sitter med skjegget i postkassen?? Det blir for dumt. Jeg mener dersom det er tydelig at socketen har gitt etter på en eller annen måte, bør det ikke være noe problem. Butikken hvor hovedkortet er kjøpt bør kontaktes og ta ansvar for evnt reklamasjoner. Vi vet at endel webshopper periodevis prøver å sno seg unna, men bør de ikke slippe unna med. Sleng kjøpsloven i trynet på dem om nødvendig. Det hadde vært morsomt å høre en kort beskrivelse av socket, HK og CPU. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 kjøpsloven dekker ikke følgefeil. om f.eks psu'en din ryker, og tar med seg hele pc'en i slengen, så får du bare ny psu. jeg vet dette da dette er en veldig aktuell problemstilling når du selger datakomponenter. Lenke til kommentar
p4power Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Moralen må jo være at har du planer om å skaffe deg en AMD pc, så få butikken til å sette den sammen for deg. Da er det ikke ditt ansvar hvis vifta faller av. Dyrt er det heller ikke, og du får som regel 3 års garanti. Ikke det at jeg vil anbefale noen å kjøpe en AMD pc Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 P4Power: jepp...det er også noe vi gjør, men ikke alle som vil betale ekstra for det, og de får de svi for når de har smashet core'n to ganger..hehe Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 har prøvd å smashe et core *glise* klarte det ikke prøve å fixe ribba så den satt på feil vei skeivt brukte alle trixa i boka men fortsat jeg er ikke flink nokk duronnen var en sterk jævel *ta framm slegge* t birdene er vell mest utsatt? jeg tror at hvfis du skall smashe en core må du legge degg på kjøøleribba!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå