Crozzfire Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Hentet herfra. Oversatt av meg... Q: Kan jeg blande minnemoduler med forskjellig kapasitet? A: Ikkeno problem når det gjelder SDRAM (PC100 og PC133) og DDR RAM. Du kan praktisk talt sette inn en hvilken som helst kombinasjon av minnemoduler med forskjellig kapasitet, bare de er av samme type. Faktisk er dette den beste måten å oppgradere på hvis du ikke skal fjerne den gamle RAMen. Men du kan ikke blande SDRAM og DDR moduler. De kjører på forskjellig spenning og kommuniserer med resten av systemet på forskjellige måter. Hovedkort er lagd for enten den ene eller den andre. Rambus (eller RDRAM) minne er annerledes. På noen gamle hovedkort basert på Intel 820 chipsettet kan du installere en enkelt RIMM. Men på nyere hovedkort som bruker Intel 840, 850 og 850E chipsettene må RIMMene installeres parvis. Dessuten må kapasitet og hastiget være like. Q: Kan jeg blande minnemoduler som har forskjellig hastighet? A: Ja, men alle modulene må være av samme type. Det er greit å legge til moduler med høyere fart enn de gamle; det eneste som skjer er at de nye ikke vil kjøre på full fart. Nyere Rambus systemer som buker Intel 850E chipsettet med en 533MHz frontside bus krever 800MHz eller 1.066GHz moduler med en aksesstid på 40 nanosekunder. Alle disse modulene er ikke kompatible med eldre Rambus systemer. Q: Er jeg nødt til å fylle opp alle minneholderne på hovedkortet? A: Nei, ikke med SDRAM eller DDR RAM. Men med Rambus må vanligvis alle holderne være fylt. Men det går an å kjøpe relativt billige moduler som bare fyller opp holderne uten å legge til mer minne. Hvis datamaskinen din er virkelig gammel (mer enn fem år), bruker den sannsynligvis SIMM moduler. Disse må installeres parvis. De fleste hovedkort som bruker SIMMer har fire minneholdere, men det holder å bare bruke to av dem. Q: Kan jeg blande moduler fra forskjellige produsenter? A: Ja, bare de er av samme type. Ikke tro på forhandlere som sier at det ikke lar seg gjøre; de vil bare ha deg til å kjøpe den RAMen de har til salgs, som vanligvis er fra en produsent. Q: Hva er ECC RAM, og burde jeg kjøpe det? A: Error-Correcting-Code (Feilrettingskode) RAM har spesielle kretser som retter opp minnefeil på direkten. De brukes primært i servere og andre kraftige maskiner. ECC SDRAM virker på hovedkort som ikke støtter ECC, men selve ECC kretsene vil ikke bli brukt, så i det tilfellet det er ikke vits i å betale ekstra for det. Q: Jeg har satt inn 768MB RAM. Nå virker ikke systemet riktig og henger seg opp. A: Du har støtt på et problem med Windows og din PCs BIOS sine begrensninger. Windows 95, 98, 98 SE, og ME er ikke lagd for å virke med mer enn 512MB RAM. (Windows NT, 2000 og XP har ikke denne begrensningen.) Sjekk Microsofts produktstøtte hvis du støter på dette problemet. I tillegg så er noen eldre hovedkort ikke lagd for å ha 256MB og 512MB minnemoduler. Sjekk manualen eller din PC produsents hjemmeside; noen ganger løser en BIOS-oppgradering problemet. Q: Hva er registrert minne? Kan jeg bruke det? A: Registrert minne blir brukt i noen servere og andre kraftige maskiner. De bruker spesielle hastigheter (timings) og er ikke kompatible med ubufret (uregistrert) minne, som brukes i de fleste hovedkort. Q: Hva menes med "CL" i minnespesifikasjonene, ofte sett når det gjelder dyrt, "høy-kapasitets" minne? A: På tide å bli litt teknisk. CL står for CAS (Column Access Strobe) Latency, som er den tiden datamaskinen venter før den henter data fra minnet. CL2 moduler trenger 2 prosessor-klokkesykluser før henting av data, CL3 moduler trenger 3 klokkesykluser. CL2 minne er dyrere enn CL3, og hovedkortet ditt må støtte disse raskere modulene. CL farten er programmert inn i minnemodulen og blir automatisk funnet av oppsettprogrammets SPD (Serial Presence Detect) når du starter opp systemet. Hvis datamaskinen finner en CL2 minnemodul, og kan bruke den, vil farten bli satt automatisk. En CL2 minnemodul vil virke på hovedkort som støtter CL3, men den vil ikke gå på maks fart. I de fleste tilfeller trenger du ikke å tenkte på CL når du kjøper minne, så lenge du bestiller moduler laget spesielt til ditt hovedkort. ---------- Litt ekstra om timings, for de som skulle være interessert. Hentet herfra. Det er viktig å forstå forholdet mellom de to hovedfaktorene som kontrollerer den egentlige farten minnet ditt kjører på. De to faktorene er: Minnets timing innstillinger: Systemets egentlige fart er bestemt av timingen som systemet blir satt til å bruke, vanligvis via innstillinger i BIOS-konfigurasjonsprogrammet. Disse innstillingene kontrollerer hvor kjapt systemet vil prøve å lese eller skrive til minnet. DRAM fart: Dette er minimum tilgangstid som ditt DRAM fysisk kan klare, og blir målt i nanosekunder (ns). DRAMens fart setter grenser for hvor kjapt ditt minnes timing kan bli satt. Legg merke til at noen ganger blir nyere SDRAM moduler målt i MHz (frekvens) istedet for aksesstid. Forholdet mellom disse to er som følger: Jo raskere det fysiske DRAMen er, jo raskere kan system timingen bli satt. Hvis du øker system timingen (ved å redusere antall klokkesykluser som kreves for å få tilgang til minnet, ved å bruke riktige BIOS innstillinger) vil systemet kjøre raskere -- men hvis du setter den for rask for DRAMen du bruker vil det oppstå feil. DRAMens fart kontrollerer ikke direkte farten til minnetsystemet. Det bare setter en øvre grense. Et bilde kan være at DRAMens fart representerer maksfarten på bilen din; så fort du kan kjøre hvis det ikke er noe trafikk på veien. Du kan øke hastigheten helt til du når denne grensen. Men, hvis trafikken hadde gått i 40km/t så er du "låst" til den farten. Hvis du bruker en annen bil som kan gå raskere enn den du bruker nå, vil ikke det ha noe å si fordi du fortsatt ikke kan kjøre fortere enn 40km/t i denne situasjonen. Det dette betyr er at hvis du bytter ditt 70 ns DRAM med 60 ns DRAM, vil ikke systemet gå fortere hvis du ikke i tillegg øker system timing farten slik at systemet prøver å få tilgang til minner raskere. Tilsvarende vil ikke systemet gå saktere hvis du bytter ut minnet med tregere minnet uten å redusere system timingen, men hvis dette nye tregere minnet er for tregt for timing innstillingene vil det oppstå feil som krasjing og opphenging. Vær oppmerksom på at noen systemer automatisk setter minne timingen basert på minnets fart, som de automatisk kan oppdage. Dette forårsaker noe av forvirringen rundt dette emnet, fordi hvis man har et slikt system vil det automatisk gå raskere hvis man setter inn raskere DRAM. Men selve prinsippet holder fortsatt: system timingen er det som gjør at minnet går raskere. Det er bare det at system timingen økes automatisk og usynlig for brukeren. Endret 18. november 2004 av Crozzfire Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hvis du oversetter den skikkelig kan det være den blir sticky. Lenke til kommentar
z1nox Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 hvem i all verden gidder oversette noe sånt? huff... jobbing Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg gadd nå Hadde ikke noe å gjøre, så kunne like gjerne holde engelsken ved like. Tok ikke SÅ lang tid egentlig. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 hvist du hiver med litt foklaring om timing og sånt blir dette konge FAQ ellers flotte greier Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Tja, det burde jo vært tatt med litt eksempler, oversikt over forskjellige typer ram. DDR2 er f.eks ikke nevnt i det hele tatt. Det burde også vært litt om ytelsesnivået på de forskjellig ram typene og hastighetene, og litt om dual channel, forskjellige sockets, minnebåndbredde (teoretisk og praktisk), overklokking, hva betyr DDR DIMM, hva er FSB, hvorfor kaller man PC3200 RAM for nettopp PC3200 og litt mere spesifikt om timings. Hva vil f.eks 2-2-2-5 si? Mye som mangler, men det er jo en grei begynnelse Spørs vel egentlig også om pcguide og pcworld liker at man kopierer fra dere sider Endret 18. november 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg er ingen ekspert på minne området, men bare kopierte noe jeg syntes var bra som en FAQ. Har ikke planer om å utvide guiden mer, men hvis noen vil det er det bare å kopiere det jeg har oversatt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå