kvikks Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Vil tru at dagens roboter er såpass oppegående at de rendrer siden først, de henter de jo ut fra server til klient -> om de leser kun koden uten å "rendre" siden vil det selvsagt funke med dette javascriptet.. ingen som vet av noe bra roobåt man kan teste dette i..? Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 ingen som vet av noe bra roobåt man kan teste dette i..? Testa sia mi med denne: http://www.email-tool.com/download.html og det ser ut til at for akkurat denne spidern så funker javascript-trikset, det kommer riktignok noen addresser frem, men det er addresser som er skrevet på sida uten at javascriptet er brukt, enten av brukere, eller av cutephp., dette er nok sikkert ikke den mest avansterte roboten som fins, men det var den jeg fant først... Lenke til kommentar
Moony Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du kan gjøre det ganske greit med php også, men det er ikke alle servere som støtter det. Hvordan gjøres det i PHP? Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du kan gjøre det ganske greit med php også, men det er ikke alle servere som støtter det. Hvordan gjøres det i PHP? Det lurer jeg også på. Siden PHP trikser og mikser på servern vil det i praksis være den samme kildekoden som sendes ut uavhenig av om det er nettlesere eller roboter som leser den. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Sirice: Mail-adressen ligger fortsatt i klartekst i kilden. Ja, men det vil det ikke gjøre om man linker eksternt til CSS-filen. Tviler på om «spambots» har kommet så langt. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Du kan gjøre det ganske greit med php også, men det er ikke alle servere som støtter det. Hvordan gjøres det i PHP? Det lurer jeg også på. Siden PHP trikser og mikser på servern vil det i praksis være den samme kildekoden som sendes ut uavhenig av om det er nettlesere eller roboter som leser den. Det kan ordnes med å lage et kontakt-skjema som benytter mail()-funksjonen, eller du kan bruke PHP til å generere bilder on-the-fly, slik som var tilfelle i en link lenger oppe i tråden. Men å skjule det i HTMLen blir nok umulig. Den beste løsningen (IMO) blir å lage et kontaktskjema ved hjelp av PHP eller å bruke JS til å avkryptere en streng og skrive til bruker. Ulempen er at den første krever PHP, og den andre krever JS. SirIce: Aaaah.. Seff. *slå seg selv med en øse* Endret 18. november 2004 av jorgis Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 ..., eller du kan bruke PHP til å generere bilder on-the-fly, slik som var tilfelle i en link lenger oppe i tråden... Dersom du tenker på denne linken jorgis, så fant den email-spidern jeg testa hver eneste adresse på den siden, fordi at utvikleren av siden hadde tatt høyde for at en robot rendrer webb siden, og leser all tekst samme som det vi leser, men d gjorde den jo ikke, den leste koden og når da bildet har addr: http://www.opk.no/ymse/[email protected] j a så var det plutselig ikke noe hjelp i den løsningen allikevel... men dette KUNNE ha vært en ok løsning dersom epost-adressene var lagret i en database av noe slag og ble hentet ut ved hjelp av en eller annen referanse som roboten ikke så lett kunne tyde, i dette tilfellet ble utfallet kun mindre brukervennlig (ikke klikkbare adresser) og like utrygt. Mail-skjema er knall, de er brukervennlige, kan gjøres skikkelig bra (alt fra ren tekst til preformaterte html-mail med vedlegg), men - de er knotete å bruke på løsninger der hvor du poster bøttevis av epostadresser, som f.eks. på en kjøp&salg side som vist ovenfor, jovisst - det går fint å gjøre det, men det hele blir litt mere komplisert. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Bare lag et bilde med mye rart på, så klarer de ikke å lese den. Eventuelt bruk CSS2. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 McSense: Så på kilden, og ja, det var dårlig. Det skulle i så fall hentes fra databaser, og dynamisk linkes. epost_streng.php?domene=jorgis.com&adresse=jorgis ville f.eks. generere et bilde hvor det står [email protected]. Det vil bli ganske trixy for en bot å hente ut, spesielt siden boten må stilles inn til akkurat den siden, og hvilke parameternavn som er brukt. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg satt sammen noen CSS2-eksempler: http://dan1el.net/div/epostsak.html Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg satt sammen noen CSS2-eksempler: http://dan1el.net/div/epostsak.html dette funker nok like fett som javascriptvarianten, problemet er bare at folk som benytter seg av Internet Exploderer ikke får tatt kontakt med deg, rett og slett for at de ikke ser adressen din... jeg har et par ganger laget enkle sider til små firmaer og foreninger, der har jeg brukt javascript-varianten, men også et bilde med adressen, og et epost-script i PHP, da har folk betydelig å velge mellom, de kan klikke, merke og kopiere og lese av og skrive, samt bare fylle ut et skjema dersom de foretrekker det, det vil (nesten) alltid være en måte tilgjengelig som funker, selv om den aktuelle besøkendes nettleser ikke har enablet javascipt, eller er f.ex tekstbasert, har du en nettside og vil at folk skal få tak i deg så garderer du deg så godt som du kan, om du bruker en metode som bare 10-20% av brukerne ser, sørg i allefall for at det ikke er den eneste måten å kontakte deg på... og om du syns det er viktigere at kunden/personen får tak i deg enn å beskytte deg mot spam, ja for pokker, post adressa di på alle mulig måter som fins (eller evt bare bruk mailto ) Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Vil tru at dagens roboter er såpass oppegående at de rendrer siden først, de henterde jo ut fra server til klient -> om de leser kun koden uten å "rendre" siden vil det selvsagt funke med dette javascriptet.. ingen som vet av noe bra roobåt man kan teste dette i..? Om du tror JS fungerer slik at det blir laget en ny kildekode i browseren din fordi browseren din parser JS, tar du nok grundig feil. JS blir på en måte en kjørbar liten kodebit i nettleseren som aldri vil avgi noe fast resultat. Men jo, i teorien kan spamroboter bruke en slags JS-leser og se om noen e-postadresser blir generert. Men dette er de lite tjent med i og med at det tar en god del ressurser. Slike ascii-tegn osv er derrimot VELDIG lett å snappe opp. Skal ikke så mye til for å snappe opp bokstaver skrevet i ascii, og dette tar heller ikke noe spesielt med ressurser. SirIce: Du tror ikke spamrobotene har kommet såpass langt? Hva tenker du på da? I teorien følger jo spamrobotene alle linker den finner og ser etter passord. Men det kan selvfølgelig være at den er laget for å droppe CSS-filene. Men det skal man absolutt ikke være for sikker på. Lagrer man e-posten som bilde er man nok veldig safe. Teknologien for å finne tekst i bilder eksisterer, men dette er alt for ressurskrevende til at noen gidder å lage noe slik for spam-robotene (tenk hvor mye unødvendig dritt man må laste ned). Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hm, tror dere de hadde snappa opp adressa om man skriver det inn på denne måten? Du kan alltids sende en mail til <span>henrik</span>@<span>misinterpreted</span>.<span>net</span> Lagrer man e-posten som bilde er man nok veldig safe. Teknologien for å finne tekst i bilder eksisterer, men dette er alt for ressurskrevende til at noen gidder å lage noe slik for spam-robotene (tenk hvor mye unødvendig dritt man må laste ned). Vel, problemet blir vel at brukere som har deaktivert bilder er avhengige av alt-attributten for å kunne se hva adressen er, og da har jo man kommet like langt. Det samme problemet oppstår med CSS-metoden for brukere som har deaktivert stilark. Endret 18. november 2004 av SirIce Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hm, tror dere de hadde snappa opp adressa om man skriver det inn på denne måten? Du kan alltids sende en mail til <span>henrik</span>@<span>misinterpreted</span>.<span>net</span> Faktisk en av de smartere løsninger jeg har sett, kan kombineres i det uendelige å greier, og er enkel... ikke klikkbar da, men pytt... Klart, det er sikkert enkelt å lage en "stripSpan"-funksjon i en sånn robot.. men det var det ikke i den roboten jeg har her... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du kan gjøre det ganske greit med php også, men det er ikke alle servere som støtter det. Hvordan gjøres det i PHP? Det lurer jeg også på. Siden PHP trikser og mikser på servern vil det i praksis være den samme kildekoden som sendes ut uavhenig av om det er nettlesere eller roboter som leser den. Tanken min var at brukeren ikke fikk vite mailadressen, men fikk utnyttet den. Jeg tenkte ikke på noe mer fancy enn et vanlig form mail() script med andre ord. Om man skal skjule flere adresser må man gi de hvert sitt unike nummer som man referer til i lenken for å komme til scriptet. Så lenge boter er i stand til å analysere en epostadresse like bra som et menneske på grunnlag av samme informasjon, er det viktig å tenke taktisk tror jeg. Om det er umulig å gjemme en adresse, så får man heller ha to adresser; en "offentlig" spam-adresse, og en privat. Om man på død og liv skal vise epostadressen til hele verden, så skal man ikke se bort fra at det har en pris. Jeg synes fortsatt forslaget til jorgis om ASCII-escapetegn var spennende Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Da er det ikke snakk om å skjule adresser lenger, men å "fysisk" hindre robotene tilgang. Det er en helt annen sak, selv om jeg er enig i at det er en god løsning Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Du har rett i det. Jeg slutter aldri å fascinere meg over menneskets forsøk på å overvinne de tekniske løsninger de selv har laget Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg satt sammen noen CSS2-eksempler: http://dan1el.net/div/epostsak.html #epost2 span + span:after { content: "[email protected]"; } Hjelper lite når den står i koden, men de andre var jo litt bedre ja... Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 #epost2 span + span:after { content: "[email protected]"; } Hjelper lite når den står i koden, men de andre var jo litt bedre ja... Jo, men om du bruker det i et eksternt stilark, som man jo alltid bør, så er idèen faktisk ikke så værst (bortsett fra at det ikke funker i IE da..) Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ahh...det tenkte jeg ikke på, bare så på koden jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå