Gå til innhold

kode for å skjule mail adresse

Anbefalte innlegg

Leste en gang i PcWorld eller noe slikt om en html-kode for å skrive inn mail adresse. Det du gjorde var at du skrev det på to linjer eller slik. Dermed ville den ikke bli plukket opp av Spam roboter. Noen som vet denne koden? Har sett på pcworld.no, men det var en sån liten artikkel, så de har ikke lagt ut den. Har lite lyst til å få mere spam på mail ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste måten å gjemme en mail adresse på er å gjøre den til ikke-klikkbar da enhver klikkbar adresse vil kunne snappes opp av roboter.

Det er heller ikke store problemet og snappe opp adresser som:

adresse [at] domene dot com

Det er nok dog færre roboter som leter etter slike.

Nå er ikke jeg særlig sterk på javascript men kanskje du kan kryptere adressene og lage noe javascript greier som trigger mailprogrammet eller sender adressen til kopi-minnet etter å ha dekryptert den slik at den kan brukes.

Det aller beste er å lage en form hvor man kan sende mail som videresendes av serveren uten at du viser mailadressen.

Lenke til kommentar

Php er desverre uaktuelt grunnet at hosten ikke støtter det.

Men hvis jeg lager den ikke klikkbar, vil den fortsatt stå i koden. Vil det ikke fortsatt være mulig for de å snappe den opp? Hvis ikke så går jeg helt klart for den.

Noen som vet hvordan jeg kan få til en random picture funksjon?. Det er vel et javascript eller noe slikt, men jeg har ikke funnet det? :dontgetit:

Endret av Raging_Bull
Lenke til kommentar

Jeg bruker den nederste av disse: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=305958

triks type mail[at]domeneDOTcom funker ikke, fordi "adressesnuserobotene" også snuser opp disse.

Nå kan det jo tenkes at slike roboter faktisk også kan tolke javascript, men det håper jeg at de ikke gjør.. :green:

og... at det ikke er klikkbart hjelper heller ikke det spøtt... :(

Endret av McSense
Lenke til kommentar

Boter kan snuse opp alt som den kan lese, det er bare et spørsmål om hvor avansert den er.

Jeg vil anbefale deg å skrive en variant av den foreslåtte ikke bruke den direkte.

Om jeg ønsket hadde det ikke vært noe problem å skrive en bot som snapper opp mailadresser gjemt via den metoden det ble linket til.

Godt jeg ikke er en ond spammer :p

Edit: Det jeg mente med ikke-klikkbar er at adressen ikke står i klartekst i kilden noen plass. Det jeg siktet til var akkurat det du har vist :)

Lenke til kommentar

No problemo, syntes den var ganske nifty self.. :)

mer at: i tilfelle disse robotene skulle kunne tolke javascript, så kan det være smart å bytte ut navnet på javascriptfunksjonen

html-fila

<script type="text/javascript"> email("bruker","domene.com");<script>

js-fila:

function email(user, domene) {
  document.write("<a href='mailto:" + user + "@" + domene + "'>");
  document.write(user + "@" + domene);
  document.write("</a>");
  document.close();
}

altså sånn at det blir:

<script type="text/javascript"> tyggegummi("bruker","domene.com");<script>

function tyggegummi(user, domene) {
  document.write("<a href='mailto:" + user + "@" + domene + "'>");
  document.write(user + "@" + domene);
  document.write("</a>");
  document.close();
}

sånn for å villede et robot litt mere, kansje? :)

edit, nemlig Findus, du sa det..

dersom en robot ikke skal ha tjangs til å snappe opp addressa di så tror jeg det må bli avansert gitt, t.o.m. bilder kan leses av maskiner.. er vel neppe mange sånne roboter, men teoretisk mulig å lage.

sånn her: http://www.opk.no/index.php3?id=4 kan det gjøres, men ser du på koden, så skal det ikke rare roboten til for å hente ut addressene på denne siden...

Endret av McSense
Lenke til kommentar
Ehm, når jeg nå faktisk leser gjennom den javascript funksjonen bruker den jo document write for å skrive ut epostadressen i klikkbar form, da hjelper det jo fint lite.

hm.. forklar...

Se på koden i en side denne brukes... -> der vil du ha en mailto:[email protected] link

uansett...

Dette javascriptet er egentlig helt ubrukelig...

ok, addr [email protected] har jeg brukt denne koden for å skjule, og siden f.ex google ikke klarer å finne den addr på nett (sjekk vingetorget.com den er publisert MANGE steder på den websia) så reina jo jeg med at det funka.., men offkårs.. er jo ikke umulig at jeg tar feil da, men jeg trodde at javascript ble tolka av nettleseren din, og VET at mailsnuseroboter som regel bare laster inn html-koden til web-sia, leter etter @ eller [at] osv, og dermed ikke ser en mailaddresse fordi den ikke kjenner funksjonen i javascriptfila? trodde jeg..

Lenke til kommentar

Kvikkis og Findu: Jo, det hjelper en hel del. Det gjør vel absolutt ingenting om resultatet blir en klikkbar link så lenge kildekoden ikke inneholder e-postadressen i klartekst (eller tekst som kan bli snappet av REGEX). Med mindre roboten har innstallert en form for JS-leser, vil den ikke være i stand til å lese e-postadressen. Om den har en JS-leser, er den uansett såpass avansert at det å prøve å gjemme adressen med JS vil være umulig.

Om man velger å skrive ut e-postadressen med write() eller om man velger å linke til e-postadressen med "onclick" i en link, spiller ingen rolle. Det roboten ser er uansett kildekoden, ikke "skjermbildet" brukeren får med en nettleser som støtter JS.

Lenke til kommentar
Kvikkis og Findu: Jo, det hjelper en hel del. Det gjør vel absolutt ingenting om resultatet blir en klikkbar link så lenge kildekoden ikke inneholder e-postadressen i klartekst (eller tekst som kan bli snappet av REGEX). Med mindre roboten har innstallert en form for JS-leser, vil den ikke være i stand til å lese e-postadressen. Om den har en JS-leser, er den uansett såpass avansert at det å prøve å gjemme adressen med JS vil være umulig.

Om man velger å skrive ut e-postadressen med write() eller om man velger å linke til e-postadressen med "onclick" i en link, spiller ingen rolle. Det roboten ser er uansett kildekoden, ikke "skjermbildet" brukeren får med en nettleser som støtter JS.

Ser du i klidekoden når dette scriptet er brukt vil du se en helt vanlig e-post

linke

... det er det som er problemet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...