Gå til innhold

TCO03 og mørke skjermrammer.


John P.

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt ganske lenge på hva det kommer av at skjermer med lys ramme har TCO03 merking, mens nøyaktig samme modellen i mørk/svart ramme kun har TCO99?

 

TCO sertifiseringen skal jo være et kvalitetsstempel når det gjelder ergonomi, stråling, innsynsvinkel(LCD), farger etc., og dette kan jeg forstå, men hvor kommer fargen på skjermrammen inn i bildet?

 

Det virker jo som at dersom den eneste forskjellen er fargen på rammen, vil 'automatisk' den skjermen som er mørk/svart kun få TCO99 merking, mens den lyse vil få TCO03 (samme merke og samme modell, mener jeg).

 

Hvis det på en eller annen måte har med f.eks. lysgjennskinn fra sidekantene burde jo mørke skjermer være bedre, da de vil 'absorbere' lyset. LaCie lager jo kun mørke skjermer, og jeg mener å ha lest at de gjorde dette med vilje og faktisk bruker det som et salgspunkt fordi en mørk skjerm vil gi mindre forstyrrende lysspredning mot sidene, men jeg klarer ikke å finne linken akkurat nå.

 

På den annen side kan jeg forstå at det i et lyst kontorlandskap kan være en fordel med en lys ramme, da det blir mindre kontrast mellom skjermen og rommet rundt.

 

Men siden ikke alle sitter med skjermen i et så godt opplyst miljø, skjønner jeg ikke hvordan dette kan bli en del av TCO03 merkingen.

 

Det som gjør meg litt "sur", er at det jo også blir sett på som et kvalitetsstempel og salgsfremmende. F.eks. når man skal selge skjermen videre, vil jeg vel tro at det er bedre å kunne si at "denne skjermen har TCO03 sertifisering, som er den nyeste kvalitetsmerkingen" istedenfor å måtte si "Ehm... denne skjermen er like god og ny som TCO03 skjermene, med like god teknikk og bilde, men den er desverre bare TCO99 merket p.g.a. fargen på rammen...".

 

Jeg føler det blir litt som hvis man hadde ett kvalitetsstempel for biler, som het f.eks. EmAp04 (EmmissionApproved04) som sikret at bilen hadde lite utslipp av skadelige gasser osv., men at man ikke kunne få dette kvalitetsstempelet på den nye bilen man kjøper dersom den er svart, fordi en svart bil ville skjule skitt bedre

enn en hvit(!).

 

 

Nå er det jo mulig jeg har totalt misforstått noe her og dummer meg ut fullstendig, men jeg har prøvd å lese og søke om dette, men ikke funnet noe godt svar egentelig.

 

Se f.eks. på EIZO skjermene hos Komplett - der har samme modellene TCO99 og TCO03 merking avhengig av fargen på rammen.

 

Trur eg da... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp du har heilt rett

Det er bere fargen på ramma som skiller like modeller der svart ramme har TCO-99 mens lys ramme har TCO-03

 

TCO-03 har satt krav til kontrast mellom ramme og skjermflate skal ikkje vere større enn eit eller anna tall (husker ikkje det) Dermed blir det for stor kontrast mellom skjermflate og ramme der ramma er svart.

 

Møke ramme passer best i mørke rom, mens lyse ramme passer ofte bedre i lyse kontorlanskap.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Rammen kan også påvirke selve bildet på skjermen. Det er derfor en bør ha nøytral bakgrunn (grå) i photoshop når du jobber med bilder. Fargen rundt påvirker det visuellle inntrykket av lyshet, kontrast og farge mer enn en tror. Akkuratt fargen på rammen vil nok mest påvirke foto på skjermen hvis du kjører full screen bilder, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Et annet viktig poeng er vel at de antar at skjermen stortsett har lys farger på seg. Tekstbehandlere med hvit bakgrunn, nettlesere har ofte hvit (mange side med hvit/lys bakgrunn) og annet. Så man har oftere et lyst bilde på skjermen, enn et mørkt et.

 

Dette er kanskje stikk motsatt om man bare spiller, eller har noe helt annet enn standard oppsett.

Lenke til kommentar
LaCie lager jo kun mørke skjermer, og jeg mener å ha lest at de gjorde dette med vilje og faktisk bruker det som et salgspunkt fordi en mørk skjerm vil gi mindre forstyrrende lysspredning mot sidene, men jeg klarer ikke å finne linken akkurat nå.

 

Stemmer dette, LaCie har mørk kant pga en hvit kant vil forstyrre farge-gjengivelsen -> på samme måte som klærne du har på deg forandrer fargene

på skjerm. Så sitter man å jobber med trykk som krever optimal fargegjen-

givelse vil en mørk kant på skjerm og mørke klær være det beste.. Er man

skikkelig hardcore kalibrere man skjerm hver gang man har andre farger på

klær... Men du skal ha et rimelig godt trent øye for å se umiddelbar forskjell.

 

Trur fargen på lacie kanten er valgt ut fra hvor mange prosent sollys den

reflektere, husker dog ikkje hvilken verdi dette var.

 

ble nesten bare off-topic dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...