håvard87 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Har nå fått denne vifta; http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3080, som skal kjøle ned mine harddisker! Men jeg er ingen dataekspert og lurer på hvor den skal tilkobles for å få strømtilførsel? Altså, hvor skal pluggen på vifta settes inn? Takker for svar.... Endret 17. november 2004 av håvard87 Lenke til kommentar
jente19jentejente Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Har nå fått denne vifta; http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3080, som skal kjøle ned mine harddisker! Men jeg er ingen dataekspert og lurer på hvor den skal tilkobles for å få strømtilførsel? Altså, hvor skal pluggen på vifta settes inn? Takker for svar.... Regner med at det er 4pins kontakt. Da skal den kobles inn i en av ledningene som kommer ut av strømforsyningen. Hvis det er en liten 3pins skal den kobles til på hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Det er 3pins - men jeg finner ingen kontakt på hovedkortet som den kan plugges inn i! Noen som vet hvor på hovedkortet den kan finnes? Endret 17. november 2004 av håvard87 Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Har nå funnet en sånn 3pins-kontakt, men for det første satt det en blå liten kladd der, for det andre så funket ikke vifta når jeg hadde fjernet den lille blå plastik-biten og plugget på vifta! Litt hjelp, TAKK! Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Har nå funnet en sånn 3pins-kontakt, men for det første satt det en blå liten kladd der, for det andre så funket ikke vifta når jeg hadde fjernet den lille blå plastik-biten og plugget på vifta! Litt hjelp, TAKK! Hei, UPS! Denne liten blå plastic dims er en såkaldt 'Jumper' - en liten kontakt som forbinder to pinne om gangen. Den må du sætte på plass igen. Du må fortelle os lidt mere om hvilket hovedkort du har - hvis vi skal hjelpe dig. Hvis du kikker i manualen efter ord 'Chassis Fan' vil du ku se tegninger/bilder av hvor kontakten er placert. Ikke tyll for mye rundt på hovedkorte hvis ikke du har peiling. Bedre å få noget hjelp først. Mvh Kimmer Endret 17. november 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Så litt rundt i manualen og fant en port som heter; "fan connector"! Men fant også ut at denne porten var opptatt! Er det denne som er den riktige? Dette er hovedkortet mitt: Endret 17. november 2004 av håvard87 Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
moray Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hvis du ikke har ledig molex (3pins), så kan du bruke en slik overgang: -->Link<-- Det er også mulig å bruke en slik sak og ta ut strøm fra hovedkortet. En slik 12dB Papst trekker bare 0,6 W så det er sikkert ingen fare og drive den i tillegg til den vifta som allerede sitter der. Men, uansett så er det mer strømressurser ut fra PSU, så jeg ville nok gått for alternativ 1 (-->Link<--) Den jumperen. Ser den slik ut? I så fall kortslutter den 12V og turtallsledningen. (Med forbehold om at Dell bruker kontakten til noe helt annet, og det ser det ut som at de gjør, egentlig.) Edit: egentlig burde denne flyttes hit. Endret 18. november 2004 av morcan Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hvis du ikke har ledig molex (3pins), så kan du bruke en slik overgang: -->Link<-- Det er også mulig å bruke en slik sak og ta ut strøm fra hovedkortet. En slik 12dB Papst trekker bare 0,6 W så det er sikkert ingen fare og drive den i tillegg til den vifta som allerede sitter der. Men, uansett så er det mer strømressurser ut fra PSU, så jeg ville nok gått for alternativ 1 (-->Link<--) Den jumperen. Ser den slik ut? I så fall kortslutter den 12V og turtallsledningen. (Med forbehold om at Dell bruker kontakten til noe helt annet, og det ser det ut som at de gjør, egentlig.) Edit: egentlig burde denne flyttes hit. OK, Takk! Den 3 til 4pins overgangen, gjør ikke den at jeg må ha 4pins kontakt i enden på ledningen fra vifta da? Eller er det sånn at enden med 4pins kobles inn i hovedkortet og den med 3 inn på vifta? Den jumperen ser omtrent sånn ut ja! Var det katastrofalt av meg og fjerne den? Har satt den på igjen da! Håper ikke det var en gedigen tabbe som jeg kommer til å angre på! Takker for svar... Endret 18. november 2004 av håvard87 Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Vifta: Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Den jumperen ser omtrent sånn ut ja! Var det katastrofalt av meg og fjerne den?Har satt den på igjen da! Håper ikke det var en gedigen tabbe som jeg kommer til å angre på! Så lenge du har satt den på samme pinnar som den stod på er nok ingen skade sjedd. 4-pins splittkontakten montere du mellom feks kontakten frå straumforsyning og ein disk/cd-rom. Dersom du har ledige 4-pins frå PSU er det berre å festa splittaren der. Dersom du tør å lodda er det den billigaste måten. Då slepp du å bestilla. Vist du skal kopla sjølv: Den kvite skal ikkje brukast. Det er berre signal frå vifta om turtall. Den blå er jord og skal saman med svart frå PSU. Den raude er +12v, som er normalt. Då går vifta på full guff. Då skal den saman med gul frå PSU som er +12v Dersom du vil at vifta skal gå på halv fart kan du kopla den med raud frå PSU som er +5v. Lenke til kommentar
moray Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Den 3 til 4pins overgangen, gjør ikke den at jeg må ha 4pins kontakt i enden på ledningen fra vifta da? Eller er det sånn at enden med 4pins kobles inn i hovedkortet og den med 3 inn på vifta? Den 3 til 4 pins adapteren fungerer som et skjøtestykke på en drevkabel (slik som harddiskene får strøm av) med en hunn og en hann. Du kobler inn skjøtestykket som en forlengelse mellom strømforsyningen og for eksempel en av harddiskene dine. I dette skjøtestykket er det festet på en ekstra kontakt som leverer 12 V (Hankjønn molex) til vifta di. Da trenger du ikke å koble den nye vifta di til hovedkortet i det hele tatt, og det er egentlig det beste. Den jumperen ser omtrent sånn ut ja! Var det katastrofalt av meg og fjerne den?Har satt den på igjen da! Håper ikke det var en gedigen tabbe som jeg kommer til å angre på! Får håpe ikke det! Som Kimmer sier er dette en ganske ordinær jumper. De brukes av hovedkortprodusentene til masse forskjellig, blant annet så er det med slike man på mange hovedkort resetter bios. Kan godt være at det er det du har gjort. Viktig at den kommer på plass mellom de samme pinnene som du tok den av fra. Virker det, så har det forhåpentligvis gått bra. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Iogmed at jeg nå skal bestille noe fra en nettbutikk, enten komplett.no, pcutstyr.no eller netshop.no, lurer jeg på om det finnes produkter fra de sidene som gjør samme nytten som den overgangen linket til ovenfor! Gjør denne samme nytten: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3795 ? Link gjerne til andre kabler/overganger som funker - men helst på en av de 3 sidene nevnt over! TAKK! Endret 21. november 2004 av håvard87 Lenke til kommentar
moray Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Iogmed at jeg nå skal bestille noe fra en nettbutikk, enten komplett.no eller netshop.no, lurer jeg på om det finnes produkter fra de sidene som gjør samme nytten som den overgangen linket til ovenfor! Gjør denne samme nytten: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3795 ? Link gjerne til andre kabler/overganger som funker - men helst på en av de 2 sidene nevnt over! TAKK! Den gjør samme nytten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå