bfisk Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hei! Fikk vite at høyre bakfjør på min Mercedes 190E '92 er brukket. Ikke sprukket eller slitt, men brukket. Har bestilt time for å bytte begge + noen slitte bånnkuler om to uker, men bør jeg være bekymret for å kjøre med dette slik som det er? Det var noe de fant ut av på under en vanlig service hos Mercedes. Jeg merka ingenting, men hører noen lyder av og til nå som jeg er obs på det. Ikke no større. Det skulle vel gå greit så lenge jeg kjører rolig (rundt 30 med bare meg i bilen, 20 med folk osv)? Har også tenkt på å hive i noen sandsekker bak, det begynte jo å snø i dag. Bør kanskje vente med dette til jeg har fått byttet fjørene? Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg hadde parkert bilen. Hvis du blir innvolvert i en ulykke og de merker dette så kan det bli dyrt for deg. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Hmm... verksmesteren nevnte ingen ting om dette. Han sa bare at jeg skulle kjøre rolig sånn at det ikke forverret seg. Skal ta en telefon til forsikringsselskapet å høre... Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Gjør det. Ikke sikkert jeg har rett her, men jeg mener å huske at jeg leste i forsikringskontrakten at hvis du er innblandet i en ulykke der du har et kjøretøy som ikke er "sikkert" så kan du får problemer med forsikringselskapet. (Puh, lang setning) Jeg syns nå en brukket fjær høres alvorlig ut, det var ihvertfall det når den og støtdemper røk på den gamle golfen min. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Problemet med knukket fjær er dersom fjære knekker helt midt i ei forbikjøring eller at det skjer i høy hastighet, da blir bilen plutselig veldig ustabil og du kan miste kontrollen. Som andre sier så ville jeg parkert bilen til det var fiksa. Jeg hadde en gammel mazda med blafjærer hvor det ene bladet i fjørpakken var knekt. Plutselig en dag så knakk resten av fjærene, tro meg det var en ubehagelig opplevelse. Heldigvis var jeg nært hjemme og dette skjedde i lav fart. Jeg kjørte bilen rolig og forsiktig hjem og parkerte bilen til jeg fikk ny fjær. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Problemet med knukket fjær er dersom fjære knekker helt midt i ei forbikjøring eller at det skjer i høy hastighet, da blir bilen plutselig veldig ustabil og du kan miste kontrollen.Som andre sier så ville jeg parkert bilen til det var fiksa. Jeg hadde en gammel mazda med blafjærer hvor det ene bladet i fjørpakken var knekt. Plutselig en dag så knakk resten av fjærene, tro meg det var en ubehagelig opplevelse. Heldigvis var jeg nært hjemme og dette skjedde i lav fart. Jeg kjørte bilen rolig og forsiktig hjem og parkerte bilen til jeg fikk ny fjær. Støttes fullt og helt. Er demperen knukket og flere skulle gå med i en sving er sjangsene store for at du kjører ut av vegen uten å ha noen form for kontroll av bilen. Hadde selv (familien) en bil der de to bakerste støtdemperne var slitt. På verkstedet rådet de til ikke å kjøre stort mer med dem ettersom slakke svinger kunne gjøre underverkeren for å si det sånn. Og i dette tilfellet er jo den ene brukket. Tror ikke jeg ville tenkt på å kjøre bilen engang før dette var fikset. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) En fjær som knekker er ikke ukjent problem, heller ikke Farlig å kjøre med. En fjær Knekker sååsi Alltid nederst rett før den begynner på spiralen. Det meste jeg noen gang har sett knekt av på en Fjær er ca 30Cm av den nederste "viningen" starten på spiralen/fjæra. Ikke glem alle de "galingene" som kapper fjærene for å senke bilen sin Bilen Kan muligens bli noen mm lavere hvis du i det hele tatt får utslag på høyden. Endret 19. november 2004 av JonV Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 å kjøre på brukkede fjører er livsfarlig! end of story! bilen minster 90% av sine kjøre egenskaper.. og jeg ville ikke liggi på E6 med en brukket fjør på bilen... mulig jeg ville flytta på den... men det er ikke bra! Lenke til kommentar
JonV Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Er MANGE som aldrig merker at fjærene ryker. de kommer på service også får de beskjed om at de har røket, Jammen jeg har ikke merket noe på bilen, Hvordan kan det ha skjedd. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Er MANGE som aldrig merker at fjærene ryker. de kommer på service også får de beskjed om at de har røket, Jammen jeg har ikke merket noe på bilen, Hvordan kan det ha skjedd. det er sånne folk som ikke skulle hatt lappen!... fjøra kan ryke, men fortsatt sitte i klem slik den satt før, da kan det til nød gå, men for mye trøkk på det, og det klapper sammen! .... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Ikke glem alle de "galingene" som kapper fjærene for å senke bilen sin Bilen Kan muligens bli noen mm lavere hvis du i det hele tatt får utslag på høyden. De som kapper fjærene gjør det på 2 sider slik at bilen blir like lav på begge sidene. I tilfellet med knukket fjær så blir bilen lav plutselig på bare det ene hjulet, noe som gjør bilen ustabil. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 Ingen av de som har kjørt bilen i det siste har merka noe som helst, heller ingen som har sittet på. Det er ikke mulig å se på bilen at den er lavere eller noe slikt, og kjøregenskapene er dønn like til det de har vært... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Var ikke fjære fysisk av? (knekt) Eller var det bare sprekk i den? Er den knekt helt nede eller opp merkes dette heller ikke så godt. Knekker den derimot nærmere midten så er det stor fare på fære. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 EA-000 HØYRE FJÆR BAK KNEKT står det på fakturaen fra servicen. Fyren på Mercedes mente jeg kunne kjøre, så lenge jeg kjørte forsiktig... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Knekt fjær gir en 2-er feil på eu-kontroll. Hadde det virkelig vært farlig å kjøre med ville det gitt en 3-er feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå