Errae Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Innstalerte Azureus i stad å må da lage en link (= Gjorde det i FC2, men husker ikke hvordan )= hva skal verdiene være i disse feltene: Program: Kommando: ./azureus ? Arbeidssti: /path/to/azureus/ ? Andre ting jeg bør fikse ? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Innstalerte Azureus i stad å må da lage en link (=Gjorde det i FC2, men husker ikke hvordan )= hva skal verdiene være i disse feltene: Program: Kommando: ./azureus ? Arbeidssti: /path/to/azureus/ ? Andre ting jeg bør fikse ? Altså du har kompilert Azearus, og nå vil du lenke den til binary path? ld ./azearus /usr/bin ? Lenke til kommentar
Errae Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) jeg ekstrakta azureus til /home/azureus og vil nå kunne kjøre den enten som snarvei fra desktopen eller via "Kjør kommando" fra KDE-menyen... ( eller burde jeg lagt alt i /usr/bin ? hm ) Endret 17. november 2004 av Errae Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) jeg ekstrakta azureus til /home/azureus og vil nå kunne kjøre den enten som snarvei fra desktopen eller via "Kjør kommando" fra KDE-menyen... ( eller burde jeg lagt alt i /usr/bin ? hm ) SU eller logg inn som root, gå inn i en tty, og kjør denne kommandoen: ln /home/azureus/azureus /usr/bin/ Endret 17. november 2004 av Gimper Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Kvifor har du lagt Azureus i /home/azureus? I home skal heimeområda til brukarane ligge. Om du vil at Azureus skal vere tilgjengeleg for alle brukarar, legg du det i /usr. Om det berre skal vere tilgjengeleg for ein brukar, legg du det i /home/brukar, f.eks i /home/brukar/Programmer/Azureus Men uansett, om du vil starte eit program, så er det berre å spesifisere pathen: /home/azureus/azureus Det skal starte Azureus, frå f.eks køyr kommando eller ein terminal. Grunnen er jo at programfila ligg i /home/azureus, og fila heiter azureus, altså /home/azureus/azureus. Akkurat det samme som f.eks D:\Programmer\Program\Program.exe Dersom du vil at du kan berre skrive azureus, så startar programmet, så legg du ein symlink til programmet i ein av mappene spesifisert av PATH, f.eks /usr/bin. Men sist eg prøvde, gjekk det ikkje å starte Azureus frå ein symlink, litt rart. Uansett fungerar det slik: cd /usr/bin ln -s /home/azureus/azureus ./azureus Sidan /usr/bin ligg i PATH, kan du no starte programmet med å berre skrive "azureus". Merk at det ikkje funka for meg, eg måtte køyre fila frå der programmet ligg. Alle mapper som er i PATH kan du sjå ved å skrive i ein terminal: echo $PATH Endret 17. november 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå