DataFMT Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg skal legge opp nettverk hjemme etter at det nå har blitt installert ADSL. Vi har vanlig analog telefonlinje nå. Saken er den at det er mulig jeg må legge den analoge telefonlinjen i UTP kabelen som skal gå til de andre maskinene i huset for å nå andre telefoner i huset. Jeg har tenkt å bruke pin 7 og 8 eller noen andre som ikke blir brukt. Dermed kommer det store spørsmålet; Vil en switsj kunne videresende denne telefonlinjen på pinene 7 og 8 uten at det blir tull, eller må jeg inn å mekke litt i switsjen? Det er skjultanlegg i huset fra før av for telefon, men som fadern mente passet ikke dette så godt med ADSL løsningen og signalsplitting. Jeg har ikke fått sett på dette selv enda, så jeg er begrenset til det han sier foreløpig. Det beste hadde selvfølgelig å kunne brukt sjultanlegget videre, men jeg vil bare ha alle kortene på bordet før jeg kommer hjem til juleferie og skal begynne med nettet. Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg skal legge opp nettverk hjemme etter at det nå har blitt installert ADSL. Vi har vanlig analog telefonlinje nå. Saken er den at det er mulig jeg må legge den analoge telefonlinjen i UTP kabelen som skal gå til de andre maskinene i huset for å nå andre telefoner i huset. Jeg har tenkt å bruke pin 7 og 8 eller noen andre som ikke blir brukt. Dermed kommer det store spørsmålet; Vil en switsj kunne videresende denne telefonlinjen på pinene 7 og 8 uten at det blir tull, eller må jeg inn å mekke litt i switsjen? Det er skjultanlegg i huset fra før av for telefon, men som fadern mente passet ikke dette så godt med ADSL løsningen og signalsplitting. Jeg har ikke fått sett på dette selv enda, så jeg er begrenset til det han sier foreløpig. Det beste hadde selvfølgelig å kunne brukt sjultanlegget videre, men jeg vil bare ha alle kortene på bordet før jeg kommer hjem til juleferie og skal begynne med nettet. Hvorfor ikke bruke trådløst nettverk? En normal svitsj vil ikke kunne tolke og rute de analoge telefonsignalene som du beskriver. Dersom du bruker ledige pinner til analog telefoni, så kan du koble dem ut av RJ-45 kontakten ved svitsjen, og koble de direkte inn på filteret med en RJ-45 kontakt. Dessuten kobles jo maskinene til svitsjen i stjerneform på ethernett. Det betyr en egen kabel fra hver maskin til svitsjen. Eventuelt kan du splitte parene i ethernet-kabelen, og fordele en kabel på to maskiner. Men, da tilfredsstiller du ikke egenskapene til hverken kabel eller ethernett cat 5 lenger. Jeg anbefaler trådløst nettverk, og at du bruker den analoge telefonlinjen som den er. -xhilerate- Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Pin 7 og 8 er ikke i bruk i hele tatt, i hverken Crossover kabel eller Straight-trough kabel. Bare i Rollover kabel, som du ikke har bruk for. Pin 1, 2, 3 og 6 er de som er i bruk. Og de som er nødvendige for at enhetene skal kunne prate sammen. Pin 4 og 5 kan du kansje bruke til telefon? Ikke vet jeg... Lenke til kommentar
akrovel Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Eg hadde samme problem før. Og eg brukte to av lederene til telefon. Det eg gjorde var å dele opp kabelen før den blei kobla til switchen. Så då gjekk 3 par inn i switchen, mens ett par blei kobla på telefonledningane. Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg ville ha brukt splittere som er designet for nettopp den bruken du beskriver. Man får tak i splittere i flere versjoner, data-data, tele-data, tele-tele, you name it. Da er man følgelig avhengig av en splitter i hver ende, og da har du rj45 uttak å forholde deg til. Klart, man kan gå for DIY løsningen med å fysisk splitte kabelen ved uttaket, men det er ikke en særlig pen og heldig måte å gjøre det på mtp. forringelse av anleggets kvalitet. -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Mange gode forslag, men finnes det en nettbutikk som har bra utvalg på slike ting som splittere og multiplexere? Jeg er ikke ut etter en dyr løsning. Jeg har tenkt på trådløst nett lenge, og har kommet fram til at trådnett blir det beste på mange måter. Vil trådløst nett kunne fungere i to etasjer med en ankerstasjon? Jeg har sett på en Linksys trådløs router, og det må være 100% stabilt for jeg blir ikke til stede ved nettverket. Men kan jeg løse dette ved trådnett er det best! Jeg reiser hjem den 15 desember, og skal i forkant av det finne ut hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hvilken type etasjeskillere er det i huset? Vanlig trehus, eller murhus? Dersom det er et vanlig trehus, med tregolv i mellom etasjene, så er det ikke noe problem med trådløst nett. (Minst mulig demping). Jeg har selv en trådløs ruter plassert på loftet. Det er ikke noe problem med signaler i huset. Selv i kjelleren er det god dekning med 802.11g (54Mb). Det anbefales at den trådløse ruteren plasseres høyest mulig. Det eneste aberet med trådløst nett er å sikre nettet. Bruk kryptering, lås MAC-adressen, og skjul SSID samt endre den fra standard verdi. Jo høyere kryptering, jo mer ressurser kreves av ruteren. Det kan også føre til dårligere signalforhold. Bruk gjerne 64-bit da det holder til vanlig hjemmebruk. -xhilerate- Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 xhilerate; det er tregulv. Mange snakker varmt om trådløst nettverk. Det eneste som er mot det er sikkerhet, hastighet og stråling? Hadde vært morsomt å vite hvor mye stråling det gir. Folk skal jo leve i huset Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hastighet er ikke noe problem. Hvilken linje har du inn i huset? Har du ADSL, så vil selv 802.11b standarden med 11Mb holde. 802.11g støtter 54Mb. DU har noen systemer som også støtter 108 Mb (NITRO-mode etc.). Litt av hastigheten forsvinner i kryptering og signalering etc. Men, i forhold til ADSL så holder det i massevis. Internt, vil du kunne oppnå tilnærmet max. hastighet på LANet. Strålingen er minimal da vi snakker om milliwatt. Utstyret er jo lagd for hotspots og hjemmebruk. Er systemet først oppe og går, så er det driftssikkert. Krever ingen vedlikehold for normalt bruk. -xhilerate- Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Jeg har 704/128 ADSL fra telenor (basic). Målet er å ha litt lokalnett også da jeg tenker på fremtiden. Om ikke så alt for lenge vil det komme et bedre nett i tillegg. Jeg ønsker ikke noe treigere lokalnett enn det 802.11G kan tilby. Det blir vel grovt sett bare 3,3 MB i sekundet i overføringshastighet. Med 100 Mb fastnett vil jeg få 10 MB i sekundet. Men som dere sier er det nok lettest med trådløst nett ja. Bra at det ikke var så mye stråling. Jeg synes vi i vår tid skal fokusere mer på dette når vi omgir oss med stadig raskere og bedre trådløs overføringsmetoder, og andre teknologiske duppeditter. Jeg skal som sagt vudere litt opp og ned om jeg velger trådløst eller trådnett, men jeg heller mot trådløst akkurat nå. Det blir i allefall Linksys router/ankerstasjon Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Vær klar over at 802.11n er på vei. Jeg vet ikke når den kommer, men da skal vi få hastigheter som tilsvarer 100Mb LAN. -xhilerate- Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Det høres spennende ut, men jeg tror jeg skal slå til i desember. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå