Gå til innhold

Tillatt innhold på norske hjemmesider.

Anbefalte innlegg

Jeg driver med DJ-ing på fritida, og på min kommende hjemmeside hadde jeg tenkt å legge ut CD-ene som jeg har mikset sammen (egen-reklame skader ikke :) ). Det jeg lurer på er om dette er tillatt ifølge norsk lov?

Vil gjerne har tilbakemeldinger fra dem som VET om dette er lov eller ikke, helst ikke fra dem som TROR de vet om det er lov eller ikke. Jeg TROR at dette er lov i norge, men jeg vet jo ikke så derfor spør jeg her.

Har forresten sendt e-post til Hostean (der jeg har tenkt å legge opp hjemmesiden min) og spurt om det samme, venter på svar fra dem.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du selv eier rettigheten til filene, så kan du gjøre det meste du vil med dem..

Jeg eier "rettighetene" til filene ja, det er 75-80 min lange lydfiler i mp3-format jeg har tenkt å legge ut. Men jeg eier jo ikke rettighetene til sangene som jeg har brukt for å mikse disse 75-80 min lange "settene", kan jeg komme til å få problemer på grunn av dette?

Så lenge det er din musikk, altså noe du har laget er det intet stress, dog merk

at om du melder låtene inn til Tono kan det bli stress, spesielt med tanke på at

åndverksloven mest sannsynlig blir forandret i henhold til EØS

Ehhmmm, skjønner ikke helt va du mener kvikks... når du sier "din musikk" mener du da hele CD-en eller enkeltsangene jeg har brukt for å mikse sammen CD-en?? "... om du melder låtene inn til Tono..." Hva er Tono fornoe? "... åndsverkloven mest sannsynligvsi blir forandret i henhold til EØS" Den skjønnte jeg heller ikke. Kan du forklare hele innlegget ditt litt nermere? Sorry at jeg er litt treig :blush:

Lenke til kommentar

Forstår jeg riktig så har du stjålet 70-80 min med musikk og miksa på dem.

Du har ikke lov til å stjele musikk, for å mikse på dem også publisere dem tror jeg.

Du har lov til å få/låne musikk, så mikse på dem for så å publisere dem. Du må seff. ha lisens på musikken du mikser. Men din musikk kan du publisere.

Det med at du har stjålet musikk, kan kanskje sammenlignes med at jeg låner munk, og maler litt på det for å selge det som mitt verk....

Det er hva jeg tror, men er ganske sikker.

Lenke til kommentar
Du har lov til å få/låne musikk, så mikse på dem for så å publisere dem. Du må seff. ha lisens på musikken du mikser.

jupp, og du kan kun sample opptil 8 sekunder av en låt (og igjen 8 toner i en

melodi) uten tillatelse fra låtskriver.

Det du har her er et dj sett, med låter fra artister, som du har mikset?

isåfall kan du ikkje legge ut en skit uten å få platebransjen på nakken

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
[quote name='Zethyr' date='17/11/2004 : 17:53']Så det du har gjort er at du har stjålet andre artister sine sanger og satt dem sammen etterhverandre i en stoooor fil?[/quote]
[quote name='Thurloc' date='17/11/2004 : 18:22']Forstår jeg riktig så har du stjålet 70-80 min med musikk og miksa på dem.Du har ikke lov til å stjele musikk, for å mikse på dem også publisere dem tror jeg.[/quote]

Bare for å gjøre det klinkende klart: jeg har ikke stjålet noe som helst. :hrm: Låtene jeg har brukt for å mikse sammen settene mine, er vinylplater som jeg har kjøpt ærlig og redelig fra norske og utenlandske platebutikker! Ingen av låtene jeg har brukt i settene mine er nedlastede "pirat" mp3-filer eller denslags. Alle låter som er brukt i settene har jeg kjøpt og betalt!

[quote name='kvikks' date='17/11/2004 : 18:33']Det du har her er et dj sett, med låter fra artister, som du har mikset?
isåfall kan du ikkje legge ut en skit uten å få platebransjen på nakken[/quote]

Hvordan kan det da ha seg at Dj Irish (som er svensk) kan legge alle settene og opptak fra de fleste opptredene sine fra diverse nettradioer ut på [url="http://www.assortedtrance.com/main.html"]AssortedTrance[/url], som er et nettsted som jeg regner med hostes på svensk server siden Dj Irish er svensk??? Kan noen med juridiske kunnskaper vennligst forklare? Endret av shilseth
Lenke til kommentar
Vil du ha helt klare svar -> ring TONO, de har full oversikt.

Som jeg spurte om lenger opp; Hva er Tono fornoe? Og hvordan kommer jeg i kontekt med dem da?

...bla-bla-bla...

... mer bla-bla-bla

Dette var jo veldig skuffende... Hvis jeg ikke kan legge ut settene mine på hjemmesia mi, så faller jo endel av vitsen med at jeg laget den hjemmesia helt bort... Men jeg viser forøvrig til §4 av Åndsverkloven: Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

Takker ellers for alle innspill. Skal prøve å kontakte Tono, og kanskje få hjelp fra Lovdata eller Forbrukerrådet.

SLUTT

Lenke til kommentar

http://www.tono.no/oslo/tono.nsf/

Når det gjelder selvstendige verk; Du skal ikkje kunne forveklse det verket

du lager med orginalen. og innen musikk er det slik at man kun kan sample

8 sek av en låt uten tillatelse -> når det gjelder melodier er såvidt eg husker

kun 8 toner du kan sample uten tillatelse.

Men dette gjelder ikkje deg, siden du kun spiller av andres låter. Du må som

alle andre forholde deg til åndsverksloven, det er forbudt å legge ut andres

musikk uten tillatelse. Tillatelse får du hos artist eller plateselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...