fashion Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hei, Jeg lurte på om hvordan man kan sette opp vpn hjemme? Slik at jeg kan koble meg til hjemmemaskinen fra skolen, fra venner eller fra jobben. Noen tips til programmer, løsninger ? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Laat Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Lurer fælt på dette selv... Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Du trenger 2 ting, en VPN server og en VPN klient. Serveren kan enten være et program, en del av OS eller en egen brannmur med VPN server. I Win2k og w2k3 finnes Routing and Remote Access Service (RRAS) som kan legges til som gjør dette. Du trenger da kun en vanlig w2k, xp eller w2k3 maskin, siden disse allerede har innebygget klient mot RRAS. Ellers så har f.eks Cisco, 3Com, Netsreen, Symantec og en haug andre produsenter av små hardware baserte FW, tilsvarende løsninger hvor VPN server ligger i boksen og du trenger kun å innstallere en klient snutt på PC. Finnes sikkert på Linux også, uten at jeg har kjennskap til det. Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 OpenVPN er et eksempel http://openvpn.sf.net Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Dersom du går under opprette en ny nettverkskobling i Windows XP finnes veiviser og program for både utgående og inngående VPN tilkobling. Mener å huske at du følger menyen "Avansert tilkobling." Endret 17. november 2004 av Chrian Lenke til kommentar
Synchromatic Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hmm, lurer litt på dette selv. Har selv testa med en kamerat funksjonen som er innebyggd i Windows XP, men vi fikk det bare til å funke halveis :\ Er det noen steder jeg kan se AKKURAT hva som må gjøres for å sette opp VPN server og klient i funksjonen til Windows? Hadde foretrukket å sleppe å legge inn noen ekstra program. Vi har ikke routere med VPN innebyggd, men det ekke noen problem med å forwarde porter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå