Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg fildeling med Telenor?


Anbefalte innlegg

Har akkurat skifta ISP til Telenor (eneste som kunne levere den linja jeg vil ha).

Opplever da tregere nedlasting via fildeling. Hadde tidligere 704/128 linje fra tele2 og maxa linje ofte. Har nå mye raskere linje fra telenor, men opplever max 50 kB/sec fra de samme stedene jeg tidligere hadde max fart. Har testa mye nå, men får ikke opp hastigheten.

 

Ellers ingen problemer med linja. Testa med mange forskjellige "speedometere" og linja er det ikke noe galt med.

 

Telenor "struper" vel ikke hastighet ved fildeling på noen måte vel??

(Hvis det er mulig da..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at du har en raskere linje nå. Så det vil være vesentlig vanskeligere å oppnå maks fart nå enn tidligere.

 

edit: så at du kun får 50 kB/sec. Min erfaring med irc leeching, er at det ofte dårlige hastigheter.

Forventer nødvendigvis ikke å oppnå max fart nå heller, men tidligere lå den å "stanget" på rundt 85-90 kB, og da regner jeg med og MINST oppnå samme hastighet nå (på de samme serverne). Er klar over at hastigheten selvsagt vil variere, men går konsekvent på raske servere (med uthastighet på minst 2000 kB)

 

Testa litt på dc++ nå. Oppnår ganske bra hastighet i begynnelsen, men synker gradvis. Teste mer senere.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men er ikke fildeling ulovlig?

 

Det jo strengt tatt ikke lovlige filer man deler. Tviler på det er feriebilder fra i fjor dere henter ned?

 

Og dersom det er ulovlig, er det ikke da ulovlig å diskutere det her?

 

Jeg mener overhodet ikke å påføre noen et moralsyn her, jeg bare lurer på hva "Storebror" mener om dette, og hvor fritt dette "rommet" egentlig er.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men er ikke fildeling ulovlig?

 

Det jo strengt tatt ikke lovlige filer man deler. Tviler på det er feriebilder fra i fjor dere henter ned?

 

Og dersom det er ulovlig, er det ikke da ulovlig å diskutere det her?

 

Jeg mener overhodet ikke å påføre noen et moralsyn her, jeg bare lurer på hva "Storebror" mener om dette, og hvor fritt dette "rommet" egentlig er.

Hi hi, å påstå at det skulle være ulovlig å diskutere fildeling her er jo som å påstå at det er ulovlig å diskutere alkoholpriser i utlandet (man kunne jo finne på å smugle) etter norges lover.

Selvsagt _kan_ et slikt forum ha langt strengere regler enn hva Norges lover har men jeg antar man ikke er så urimelig at man forbyr helt ordinære saker som fildeling. Norske bedrifter bedriver utstrakt fildeling av mange GB hver dag 100% lovlig. På jobben har vi for eksempel en ftp server med mange GB data vi helt lovlig deler ut til utvalgte kunder. Selv deler jeg også lovlige filer med familie og venner, oftest bilder og video vi selv har laget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Vet telenor har sperret de standard bit torrent portene, så ved å skifte disse ut oppnår du superb hastighet! ;)

 

-d-

Hmm, jeg har åpnet port 6881 men bittorrent går veldig tregt synes jeg.

 

Så går det fortere hvis jeg bruker en annen??

Kan jeg f.eks bruke port 2004? :)

Lenke til kommentar
Vet telenor har sperret de standard bit torrent portene, så ved å skifte disse ut oppnår du superb hastighet!  ;)

 

-d-

Hmm, jeg har åpnet port 6881 men bittorrent går veldig tregt synes jeg.

 

Så går det fortere hvis jeg bruker en annen??

Kan jeg f.eks bruke port 2004? :)

Det hjelper å strupe uthastigheten ned til 80%. Du kan bruke netlimiter til det formålet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men er ikke fildeling ulovlig?

 

Fildeling er ikke ulovelig. Deling av kopibeskyttet materiale er ulovelig.

 

Det jo strengt tatt ikke lovlige filer man deler. Tviler på det er feriebilder fra i fjor dere henter ned?

 

Mye delte filer er ulovlige, men mye er også lovlig. Mange deler shareware, freeware og demoware og dette antar jeg er lovlig å dele videre.

 

Og dersom det er ulovlig, er det ikke da ulovlig å diskutere det her?

 

Fordi det finnes lovlig fildeling, og man antar det er det folk her snakker om, er det altså ikke ulovlig. :)

 

Vennligst se bort i fra stavefeil...

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

 

 

Grunnen til at jeg setter spørsmålstegn er pga det olar0701 sier.

 

Jfr:

 

"Retten slår fast at den som piratkopierer programvare er erstatningsansvarlig.

 

– Dette er prinsipielt viktig, fordi det betyr at enhver ulovlig nedlasting av programvare ikke bare er ulovlig i følge åndsverksloven, men også utløser erstatningsplikt overfor programvareprodusentene – uavhengig av behovet for programvaren".

 

Rettspraksis er ikke så interessant, spørsmålet er om det lov i Norge idag å laste ned spill, musikk eller filmer.

 

Demoer, jaja, det får du jo tak i som gratis gamespot basic kunde, og på www.avault.com

 

Ser ikke helt hvorfor det er et behov for fildeling når demoer er så lett tilgjengelige.

 

 

Det blir vel ikke det samme som å diskutere alkoholpriser i utlandet, snarere hjemmebrenningsmetoder her til lands.

 

 

Forresten, hvilke porter har Telenor stengt?

Endret av Syn-Sam
Lenke til kommentar

Tenkte meg at dette ble en diskusjon om lovligheten av fildeling. Det blir det jo hver eneste gang ordet "fildeling" blir nevnt!!

 

Det jeg spurte om var hastighet ved fildeling, idette tilfellet IRC, ved bruk av linje fra Telenor. Ser ikke noe galt i dette og denne tråden har da heller ikke blitt stengt (skulle bare mangle).

 

Hva jeg eller andre velger å bruke fildelingsprogrammer til, bør heller ikke bry alle "hobbymoderatorene" så alt for mye!

 

Jeg mener at så lenge man formulerer seg på en slik måte at man ikke skriver om ting som er direkte ulovlige, bør man kunne stille spørsmål om helt lovlig programvare og til en viss grad bruken av disse, så lenge det er lovlig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vet telenor har sperret de standard bit torrent portene, så ved å skifte disse ut oppnår du superb hastighet!  ;)

 

-d-

Hmm, jeg har åpnet port 6881 men bittorrent går veldig tregt synes jeg.

 

Så går det fortere hvis jeg bruker en annen??

Kan jeg f.eks bruke port 2004? :)

Det hjelper å strupe uthastigheten ned til 80%. Du kan bruke netlimiter til det formålet.

Eg brukar Azureus når eg lastar ned Bit Torrent, og har port 6881.

Er det ein annan port eg kan bruke,slik at det går fortare??

 

Nokre tips til gode bit torrent-sider og sider ein kan laste ned forskjellig??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...