gastingen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Lurt å bruke momentnøkkel. Ihvertfall på alu felger. (Snakker av erfaring) Pingle. Dra til alt du kan! Eg har stål helddigvis, skal eindel trykk til før det blir flytande. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Moment: På stålfelger er det null vits i å bruke moment nøkkel. Alle har ett visst moment i armene, mao. trekk etter det du klarer for hånd.. Det skal være nokk. Bare husk å krysstrekke.. På alu felger er det lurt med moment, da aluminum er ett mykere metall enn stål og dermed lett kan bli skjevt. Men, her også, man har moment i armene, og det er nokk så lenge du krysstrekker skikkelig. Selv har jeg skiftet dekk på lastebiler nå, 18*9 biler er 162 dekk, lagt om på felg. Slit? nesjda.. Å skifte hjul på en personbil er barnemat. Og for de som er dumme nokk til å kjøre på sommardekk midt i november, de har ingenting ute på veien å gjøre en gang, iallefall ikke på sny. (tenker spesielt på situasjonen i går kveld i oslo) Er rett og slett latterlig. Selv bruker jeg omentrent ca 10 min på å skifte dekk på en personbil, Visst det er ett pes, så vill jeg anbefale å la bilen stå, å heller gå på jobb i 2-3 uker Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Ja, det er fint at vi "dumme" vet hvor skapet skal stå Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Det er en grunn til at det står tiltrekkingsmoment i manualen til biler. Det er jo ikke et problem å ta i MER enn det momentet som anbefales, poenget er jo å trekke til med et slikt moment som produsenten anbefaler. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 hva skal du gjøre når du skifter felger da? om det står, (aldri sett) en moment tabell i bilen, så gjelder den skivene/trommlene at du ikke skal dra av gjengen.. har ingenting med felgene å gjøre.. Men for den som vill, bruk gjerne moment.. da er du på den trygge siden Lenke til kommentar
Lange Kjell Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Ungdommen idag atlså, klarer ikke engang å skifte dekk på en bil uten å syte og klage over hvor HARDT det er. Er du redd for å bli skitten på hendene og ikke klarer å sette deg ned på kne for å skifte dekk .. Da hadde jeg gitt opp .. For å ikke snakke om hvor tungt det må være å vaske bilen ,eller fylle spylervæske... :!: Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 noen som seriøst hadde trengt seg en tur i forsvaret, om så en tur til visst de allerede har vært på en sløv tjeneste Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Tiltrekkingsmomentet står i manualen til bilen. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 har vært borti det før, men har oppdaget det at produsentet anbefalte ett annet moment. Men det som er saken med moment er at du skal ha jevnt trykk.. og det klarer du i massevis for hånd.. sier ikke alle klarer det.. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Ungdommen idag atlså, klarer ikke engang å skifte dekk på en bil uten å syte og klage over hvor HARDT det er. Er du redd for å bli skitten på hendene og ikke klarer å sette deg ned på kne for å skifte dekk .. Da hadde jeg gitt opp ..For å ikke snakke om hvor tungt det må være å vaske bilen ,eller fylle spylervæske... :!: Det kan faktisk være hardt. Hvis du skulle være så uheldig å ha skiftet dekk på ett verksted sist du gjorde får du litt av ett problem med å skru disse hjula av igjen. De blir jo skrudd igjen av ett sykt apperat som gjør det umulig for mennesker å bruke den kryssa skrugreia. Så for all del, gjør det selv slik at du får byttet neste gang det er tid for det igjen Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Og for de som er dumme nokk til å kjøre på sommardekk midt i november, de har ingenting ute på veien å gjøre en gang, iallefall ikke på sny. (tenker spesielt på situasjonen i går kveld i oslo)Er rett og slett latterlig. Hmmm, nå var ikke jeg i hovedstaden i går, men hvis tilstandene var som i Bergen så har det lite med sommerdekk og mye med udugelige sjåfører å gjøre. Det er noe so heter å kjøre etter foholdene. Observerer mange mennesker med digitale gassføtter, og de spinner jo som kjent på første snøfnugg. Til sammenligning kan jeg fortelle om en kjøretur i Oslo for noen år siden, var på Nordstrand (tror jeg det het), skulle slepe bil til Sandviken. Mens vi gorde oss klare begynte det å regne og med en bakke-temp på ca -5 ble det fort glatt. Hva gjør vi? Jo, vi plukker av slepetauet og hopper inn i den gamle BMW 518 vi skulle slepe med og setter nesen mot Sandviken. Turen tok en time så langsomt er bare forbokstaven, men vi hadde ikke hjulslipp en eneste gang på turen. Til sammenligning var det ikke et sekund av turen vi ikke kunne se nødblinklys fra folk som ikke hadde klart å beholde veigrepet. Moralen? Riktig hastighet er viktigere enn riktig merking på dekkene. Og dessuten -er- det mulig å sette fra seg bilen på de verste dagene. Pingle. Dra til alt du kan! Eg har stål helddigvis, skal eindel trykk til før det blir flytande. Det er ikke helt ufarlig å trekke for hardt med stålfelger heller, hvis du drar over strekkfastheten på boltene (spesielt på eldre bil) vil hjulene sitte dårligere enn med riktig moment. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Moralen? Riktig hastighet er viktigere enn riktig merking på dekkene. Og dessuten -er- det mulig å sette fra seg bilen på de verste dagene Jo, det er riktig det.. Men det jeg ville frem til var at å legge ut på tur med sommerdekk på vinterføre er å skyte seg selv i foten.. Det er rett og slett galskap, går kanskje greit på flat mark, uten brems eller noe.. Da kan det gå ann.. Men det nytter ikke å tenke slik, at jeg vill ikke kommer borti noe.. været var varslet på tv, og det er ingen grunn til å ikke ha lagt om til vinterdekk før snyen kom.. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Det er ikke lurt å stramme boltene på stalfelger alt for hardt heller. Jeg merka dette da jeg skulle legge om til sommerdekk i vår. Dro til det jeg kunne, resultatet var at mutterhullene i felgen ble for store, som igjen førte til at hjulboltene stakk for langt inn i bremsetromlen og slepte borti staget til håndbrekket. Resultatet av dette ble en svært så irriterende subbelydd som varierte etter hastigheten. Etter en stund fant jeg feilen, og ble tvunget til å slipe av tuppen av hjulboltene et par millimeter for å unngå problemet. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Ungdommen idag atlså, klarer ikke engang å skifte dekk på en bil uten å syte og klage over hvor HARDT det er. Er du redd for å bli skitten på hendene og ikke klarer å sette deg ned på kne for å skifte dekk .. Da hadde jeg gitt opp ..For å ikke snakke om hvor tungt det må være å vaske bilen ,eller fylle spylervæske... :!: Vaske bilen gidder jeg nesten aldri lenger...den er forresten 22 år gammel og skal skiftes ut etter vintern "førstegangstjeneste"? Var i brigaden nord - infanteriet i 9 mndr og likte det ganske godt faktisk , bare sånn at det er nevnt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå