Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hardt å skifte dekk

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. "heis" bilen opp med jekk.

2. bruk kryss for å ta av muttrene.

3. ta av dekk.

4. sett på nytt dekk.

5. monter mutrene med samme utstyr.

6. senk bilen.

(skrevet av en ikke-mekaniker og såvidt bil-kyndig) :p

hva var dritt med det?

akkurat det å skifte dekk, bremseklosser, vindusvisker, fylle bensin/olje/spyleveske eller radiatorvann klarer eg fint selv og har ikke tenkt å betale et verksted for det. selv om eg ikke akkurat har arbeidshender klarer eg det faktisk.*stolt*

men eg ser ikke helt hva som var så slet med det...

Lenke til kommentar
1. "heis" bilen opp med jekk.

2. bruk kryss for å ta av muttrene.

3. ta av dekk.

4. sett på nytt dekk.

5. monter mutrene med samme utstyr.

6. senk bilen.

(skrevet av en ikke-mekaniker og såvidt bil-kyndig) :p

hva var dritt med det?

akkurat det å skifte dekk, bremseklosser, vindusvisker, fylle bensin/olje/spyleveske eller radiatorvann klarer eg fint selv og har ikke tenkt å betale et verksted for det. selv om eg ikke akkurat har arbeidshender klarer eg det faktisk.*stolt*

men eg ser ikke helt hva som var så slet med det...

ligge på kne med jekken og skrue of flytte på alle disse hjulene..? Jo det er slet etter min oppfatning. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri bytta dekk før, og er egentlig ikke noen jævel på å skru. Likevel var én snau time i garasjen og et hjulmutterkryss fra Biltema til 29,- alt som skulle til. Jekk fant jeg i bilen, og det var jo ikke noe pes i det hele tatt. Huska til å med å krysstrekke :D

Lenke til kommentar

Synes ikke det er spes festlig jeg da.. Men det er vel andre årsaker enn andre her tenker jeg. :)

Kjøre bilen inn porten, jekke opp, hente luftrekker'n og 19mm pipe, koble trekker'n til slangen, skru av 5 bolter (ca 20 sek), av med dekket, merke det, på med vinterdekket, bytte til 19mm moment på trekker'n, gjenge boltene for hånd, trekke (kryss) til - gjenta bak og slippe ned jekken. Gjenta alt på andre siden. Rydde vekk...

Greit å ha STORT dekkverksted tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar
Enig, groenn, dekkbytte er et herk! Kommer nettopp inn fra den jobben, det har vært et større snøfall her på østlandet i kveld. Det er forresten fascinerende glatt å kjøre med sommerdekk på snø - anbefales ikke  :roll:

Det var skikkelig surt og kalt her også når jeg gjorde det..måtte inn å varme meg etter halvparten Det hadde nok noe å si :p

Var litt stressa også..det er litt annerledes når det er fint vær og med god tid

Muttrene mine satt knallhardt fast, hadde jeg ikke hatt den lange røyren jeg pleier bruke hadde det ikke vært sjans å få dem løs der :roll:

Lenke til kommentar
Enig, groenn, dekkbytte er et herk! Kommer nettopp inn fra den jobben, det har vært et større snøfall her på østlandet i kveld. Det er forresten fascinerende glatt å kjøre med sommerdekk på snø - anbefales ikke  :roll:

Det var skikkelig surt og kalt her også når jeg gjorde det..måtte inn å varme meg etter halvparten Det hadde nok noe å si :p

Var litt stressa også..det er litt annerledes når det er fint vær og med god tid

Muttrene mine satt knallhardt fast, hadde jeg ikke hatt den lange røyren jeg pleier bruke hadde det ikke vært sjans å få dem løs der :roll:

Bruker å være slik, klin kobber-pasta på boltene før du skrur dem inn igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...