Behydro Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Har kjøpt meg to stk kald katoder som jeg kjører på sammen inverter. Har tenkt å montere en bryter på hver av dem. Noen som vet hva slags spenninger det er snakk om ut av inverteren? Lenke til kommentar
ossy Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 jeg tror jeg vet hvordan den funker :inverteren hakker opp likespenningen den får fra pc'n og girer den opp til rundt 100 volt. det er rippelspenning, en slags vekselstrøm, som går ut av inverteren og driver katodene. det er ikke mye strøm som går, men spenningen er høy. ville vel ikke anbefalt å sette noen bryter der. rippelspenninger er ikke helt ufarlig da det lett slår lysbuer. Lenke til kommentar
Hybrid_g33k Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Det pleier vel å ligge på rundt 600 volt etter det jeg husker. Lenke til kommentar
ossy Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 jeg var nysjerrig på hva som kom ut av inverteren og kobla på et ohm-meter og jeg fikk ca 100 volt vekselstrøm, men det er jo rippel så det kan godt være at metret mitt ikke gir riktig verdi Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Tror det er bedre å kjøpe en til inverter å koble bryter på 12v spenningen, hvis du absolutt skal ha bryter til begge katodene Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Hmmm.... jeg regnet med at det var høy spenning. Får vel "låne" (kremt) ett oscilloskop på skolen og sjekke. Hadde tenkt å bruke vanlige 250V microbrytere, men der blir vel åpningen mellom kontaktflatene for kort, lysbue er artige ting En inverter til...... microplex gutta gnir seg veil i hendene..... Lenke til kommentar
slettet Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) _ Endret 17. november 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hmmm.... jeg regnet med at det var høy spenning. Får vel "låne" (kremt) ett oscilloskop på skolen og sjekke. Hadde tenkt å bruke vanlige 250V microbrytere, men der blir vel åpningen mellom kontaktflatene for kort, lysbue er artige ting En inverter til...... microplex gutta gnir seg veil i hendene..... pass på at oscilioskopet tåler spenningen da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå