thotta Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Heisann Har endelig bestemt meg for å bestille meg ny PC. Det blir en AMD-basert Shuttle. Vil dette fungere greit sammen? Tenker spesielt på: minnet, er hardisken god nok, og litt forvirring rundt prosessor-versjoner. Kabinett/hovedkort: Shuttle SN95G5 Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ Ser databutikken.no har en del versjoner av AMD 3500+. Er dette den riktige for en Shuttle? (bulk) http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=ATH64-3500B Noen har med cooler, men det skal vel ikke jeg ha til en shuttle, skal jeg? Har også sett på på komplett.no og de har faktisk BARE boxed AMD 3500+, og netshop også Var ikke det litt rart? betyr ikke BOXED i cpu sammenyheng "med påsatt vifte" ? System/lagrings disk: Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA Er denne så bra som man skal ha det til? (Ser den får litt blandete kommentarer på prisguiden. Er noen SATA disker fra f.eks Maxtor bedre, og ikke minst stillere? - til noenlunde samme pris da - må ikke nødvendigvis være fullt 200Gb. Skjermkort: ASUS V9999 Geforce 6800 128 MB Har inntrykk av at dette er noe av det beste i akkurat denne prisklassen for tiden. DVD-brenner/spiller: Nec ND-3500 16x DVD±R9 Denne er vel bankers. Minne: Corsair Value Select PC3200 1024MB Kit (2x 512MB) Har ikke så veldig god peiling på minne. Men har skjønt at hovedkortet støtter minne med hastiget på PC3200/DDR400, og Dual Channel DDR. Har også lest at AMD liker kvalitetsminne (f.eks av typen Corsair). Hva annet er det da som skiller ulike PC3200-minnebrikker (fra samme produsent) fra hverandre, som gjør at de varierer så mye i pris? Skal ikke overklokke noe sælig, tror jeg. Hvis dette er/blir aktuelt, må jeg da kjøpe annet RAM? Er forøvrig også ute etter trådløst nettverk i denne boksen. Dette finner jeg midlertig ikke i produktguiden eller hos de vanligste nettbutikkene. Noen som vet noen som selger dette? (shuttle sitt, som ikke opptar PCI porten såvidt jeg skjønner) Er takknemlig for kommentarer. Tenkte forresten å kjøpe alt dra databutikken, som er billigst og har alle varene (ser de har fått relativt bra kritikk også). thotta Lenke til kommentar
thotta Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Hei igjen, Ingen som har noen kommentarer? Spesielt m.t.p. minne og prosessor? Det hadde vært gudd med noen kommentarer før jeg bestiller. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hei igjen, Ingen som har noen kommentarer? Spesielt m.t.p. minne og prosessor? Det hadde vært gudd med noen kommentarer før jeg bestiller. bytt ut minnet med A-data vitesta PC4800 på databutikken.com, ta et 6800GT basert kort med 256 mb minne, dette yter mye bedre.. ellers ser d bra ut Lenke til kommentar
thotta Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 takker så mye for svar du tenker på denne 512 brikken fra A-data da, vel. Prisen for 2x512 av denne er ganske lik (ca 1500). Hva er forkjellen? A-data finnes ikke i produktguiden i det hele tatt, er de anerkjent? Ang. skjermkort har jeg hatt en diskusjon med meg selv på pris Jeg spiller ikke _så_ SINNSYKT mye, så fant ut at det ikke er verdt nesten dobbel pris (for mitt behov). Noen som skjønte problemet mitt med å finne riktig prosessor? Hva er det jeg ikke forstår her... Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Skjermkort: ASUS V9999 Geforce 6800 128 MBHar inntrykk av at dette er noe av det beste i akkurat denne prisklassen for tiden. Styr unna dette kortet hvis du skal ha det i en Shuttle, da det faktisk ikke passer! Se på bildet, strømpluggen vender utover og da blir det ikke plass.. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Ojsann... Tusen takk for at du sa i fra Hmm... hva skal jeg da velge. Fant dette fra MSI. Kan det være noe? (tror ikke de har det inne nå men) kan jeg ikke _se_ noe strømkontakt på det iallefall. Andre forslag? Hva med harddisken, er den "helt grei"? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Harddisken er det ingenting å utsette på, den er bra. GRendal, hvorfor PC4800? Lenke til kommentar
thotta Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 ja, trenger jeg PC4800? Kanskje hvis jeg skal overklokke, er det da man har behov for minne som tåler høyere hastigheter? det var dumt dette med grafikk-kortet, gitt. Er dette bra Leadtek-kortet noe bra? Har ikke hørt så mye fra de akkurat men.. Det er liksom i rett prisklasse iallfall. Får se om jeg finner noe om det andre steder. Da går jeg for Barracuda disken iallfall, tenker jeg. takk for tilbakemelding Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 PC4800 var jo en del høyt, 600Mhz liksom. GRendal, hvor blir du av? Lenke til kommentar
thotta Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 blir vel egentlig 1600Mhz faktisk. Er det mulig å overklokke litt uten å kjøpe raskere enn PC3200? Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 det holder med pc3200.... (bruker det på amd 64 selv...) og asus v9999 geforce har jeg brukt i min shuttle..... musa Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) og asus v9999 geforce har jeg brukt i min shuttle..... Hvilken Shuttle? Måtte du modifisere noe? Beklager hvis jeg har ledet deg på villspor nå, men det er faktisk sant at mange har hatt plass-problemer med det kortet i en Shuttle. Venter på svar fra deg "General_musa" ---------------------------------------------------- Edit: Etter intens søking fant jeg denne tråden som illustrerer problemet jeg sikter til: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314270&hl= Denne fjerner vel all tvil? Legg merke til at trådstarter i den andre posten har akkurat samme Shuttle som du har tenk å kjøpe. Endret 17. november 2004 av suzze Lenke til kommentar
thotta Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Jepp, se der ja. Da tror jeg ikke jeg tar sjansen på det kortet, nei. Gidd liksom ikke å "kanskje" få på lokket på shuttle'en. General_musa, du har gjerne en litt annen versjon, 256MB eller ultra, eller et eller annet som gjør at utformingen på ditt kort er litt annerledes. Det er fanken meg mange versjoner av kortene. Er mer og mer sugen på det MSI kortet som jeg også nevner lenger oppe i en post. Det er gjerne _litt_ dyrt for å være et rent 6800 kort (billigste er 2618,-)men,men. Den ene kommentaren som er lagt inn i produktguidener er da også veldig positiv. Lite støy sies det - og det er synes jeg er viktig. Håper bare den har vifte-regulering. Må lete litt. og ikke for å mase men... hvilken verson av en AMD prosessor putter man i en shuttle. Jeg finner for det meste BOXED (f.eks på komplett). Noen som kan tipse meg noe om dette? takk for alle svar så langt Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 En boxed vil fungere fint, det betyr jo bare at det følger med kjøleribbe med vifte, den trenger man ikke bruke. Den kan komme til nytte om du velger å bytte hardware, slik jeg vet flere med Shuttle har gjort, siden de har gått lei av støy og varme. Da kan det være greit å ha en kjøler, så slipper man å kjøpe det også om man skal ha nytt hovedkort, kabinett osv. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hvis du skal spille på maskinen, anbefaler jeg deg et GT-kort. Det er en del "slanke" GT-kort ute, men de koster gjerne litt mer enn vanlig 6800. Shuttle-boksen kommer med egen ribbe, så en Boxed-prosessor gir deg en kjøleribbe i bakhånd om du skulle ønske deg ut av shuttle-boksens utrolig trange og varme miljø. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Er du klar over at du sitter å mener han bør kjøpe et kort som koster 1000 kr. mer? Det er nok en grunn til at han valgt et skjermkort til rundt 2500 kr., og ikke 3500 kr... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 PC4800 var jo en del høyt, 600Mhz liksom. GRendal, hvor blir du av? Det er faktisk veldig drøyt. Ikke vits i det hele tatt for å si det sånn. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 takk for inspill alle sammen aha... når jeg tenkte "boxed" trodde jeg det vare mer som en sammensveist "pakke". Men hvis det bare er deler, så er det jo bare kjekt å ha litt deler i bakhånd, ja. Men håper jeg holder ut i SFF formatet en stund, da.. min første SFF maskin, dette Joda, er klar over at 6800GT er en del heftigere. Men som sagt, jeg spiller ikke SÅ mye at jeg synes det er verdt det. Men takk for inspillet uansett Har forresten lest litt tester av MSI kortet nevnt ovenfor, og det kommer greit ut. Det som virker litt "kjipt" er at det virker som om det har en MEKANISK vifte regulering, altså man må fysisk stille på denne - PÅ selve kortet. Men det sto også at kortet var ganske stabilt selv på laveste hastighet. Noen som har erfaring med det? Vel... noen sjanser må man jo ta her i livet, så regner med jeg går for dette Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Vitesta fra Adata, PC4800 klarer 2-2-2-5 på 211fsb, 2.5-3-3-7 på 260 fsb, og 342fSB på 3-4-4-8 ...bra brikker? Jeg kan anbefale deg 6600GT AGP..denne yter i mange tilfeller bedre enn 6800-non ultra..billigere er den og Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Prosessor: AMD Athlon 64 3500+Ser databutikken.no har en del versjoner av AMD 3500+. Er dette den riktige for en Shuttle? (bulk) Du bør kjøpe en 939-prosessor av typen "Windchester" fordi denne kjører på 90nm i motsetning til "Newcastle"-utgaven du har linket til som kjører på 130nm. 90nm gir deg lavere varme-utvikling og lar deg overklokke mye lengre enn 130nm-utgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå