Gå til innhold

Nikon D70 og strømforbruk

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at kameraet bruker strøm når det ar avslått. Grunnen er at displayet i søkeren er aktiv når kameraet er av. Hvis du slår av kameraet og tar ut batteriet så ser du at markeringene i søkeren forsvinner og bildet blir mye mørkere.

Mitt anslag er at det vil ta opp mot 40 døgn før batteriet er tomt. Det er lang tid men verdt å huske på hvis du lar kameraet ligge lenge uten å lade det. Hvis du tar ut batteriet så vil backup batteriet vare 5-6 måneder før klokka nullstilles. Backup batteriet lades fullt opp ved å ha et ladet batteri i kameraet i noen dager.

Hvis du glemmer å slå av kameraet når du legger det fra deg så er det ikke noen krise, det vil fremdeles gå opp mot 24 døgn før batteriet er tomt. Så det er ikke noe poeng å slå av kameraet mellom bildeserier. Hvis du glemmer å slå av kameraet mens det er koblet til PCen så er det snakk om 6-8 timer før batteriet er tomt.

Husk at det er snakk om 100% oppladet batteri, hvis noe av kapasiteten er brukt så vil tidene reduseres tilsvarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse tallene er basert på forbruket til kameraet og at selvutladelsen er relativt ubetydelig. Et Lithium-Ion batteri skal ha en selvutladelse på 1-2 % pr måned etter de første 5%. I tillegg kommer opp til 3% som går til beskyttelses kretser/kontroll kretser i selve batteriet. Så selvutladelsen burde være fra 1-5% i måneden avhengig av konstruksjonen.

Lenke til kommentar

For å få maksimal levetid så er det best å ikke lade ut et lithium-ion batteri fullstendig før man lader det. Hvis det skulle lades fullstendig ut så blir det ødelagt med en gang, heldigvis har det en innebygget krets som kobler det av før det skjer. Å lade batteriet når det er lavt utladet er antakelig nært det optimale.

Så lenge du ikke tyner ut siste rest hver gang før du lader det så tror jeg ikke forskjellen blir så veldig stor i total levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...