Gå til innhold

HL2-Nvidia, Perfekt. Som jeg tenkte

simalarion

Anbefalte innlegg

Til dere som er så stolte over deres fps, hva med å skrive net_graph 3 i console før dere tar screenshots?

Er det noen her som kan gi en god forklaring på hva egentlig Vertical Sync gjør? Og hvorfor kutter den ned så mye på fpsen, serlig på lcd skjermer?

Vertical sync synkroniserer FPS med oppdateringsfrekvensen på skjermen. En crt med 85hz får ikke mer en 85 FPS, en CRT med 100hz får 100FPS, og siden en LCD til vanlig har 60hz, får den 60 FPS.

Merk at dette ikke har så mye å si på LCD, da jeg tror "tearing" ikke forekommer på lcd skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg har gjort med fraps, noen beskylte meg for å ha brukt paint, men regner med at ikke alle tror det. Men jeg fikk så høy fps fordi driveren stod på high performance 1600*1200.

Vertila sync har i oppgave å stabilisere fps slik at spillet ikke går i forkjellig tempo mens du spiller

Edit; ikke seff

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Likferd: Jeg har LCD og kan med letthet si at Tearing forekommer i stor grad på LCD også :(

Og til deg over: Det du sier om Vertical sync er feil. Vsync gjør bare at skjermkortet sender bilder synkront med skjermen sin oppgraderingsfrekvens. Det dumme med dette er at du lett får halvert fps istedet for litt mindre i krevende situasjoner, da skjermkortet kun rekker annenhver oppdatering. Personlig greier jeg ikke å spille uten vsync på.

Endret av DaWeed
Lenke til kommentar
Du har sikker sett påstanden når trådstarter lurer på hvilke kort han skall kjøpe

skall du spille  HL-2    :Ati

skall du spille doom 3:Nvidia

Det er mulig jeg skulle tatt påastandene for det de var, men lurte faktisk på om jeg kunne kjøre med all eyecandy på etter at de ble repitert om og om igjen.

Har hørt at noen har runnet hl-2 alt, så jeg spilller utroooolig sakte  :thumbup:

men herreland da man, det er jo ikke slik at det står HL2=funker bare på ATI

Doom3=funker bare på nVidia

det er ment som at SPILLET er blitt optimalisert for ATI grafikkort, og da snakker jeg ikke om Radeon 9200, men om de tunge korta som X800XT PE / X800Pro.

SELVFØLGELIG bør ikke 6800GT og Ultra ha noe problemer med å kjøre spillet glatt. Men jeg tror ATI sine kort gir et bedre bilde (rent kvalitetsmessig) og dessuten kjører spillet en del frames raskere en nVidia sine.

jeg vil tro at også ATI kortene 9600/9800Pro/XT kjører spillet bedre enn sine rivaler fra nVidia.

Benchmarks har jo vist at forskjellen i FPS er forsvinnende liten på de fleste settings (mindre en forskjellene i feks doom3). Og at bildekvaliteten er bedre på ATI er vel noe som kan diskuteres gasnke kraftig, gamle sannheter gjelder ikke alltid for nye genrasjoner.

AtW

Lenke til kommentar

simalarion, du kommenterer ALLTID om at x800xt har samme fps som deg (35fps), men hvorfor si det engang, kortet banker kortet ditt :)

Spiller i 1600x1200, alt paa high, 4xaa, 16xaf, reflect all og merker null lagg i musa (over 60fps). Men faar som mange andre fpsdrops naar det kommer nye lyder osv :(

Lenke til kommentar
simalarion, du kommenterer ALLTID om at x800xt har samme fps som deg (35fps), men hvorfor si det engang, kortet banker kortet ditt :)

Spiller i 1600x1200, alt paa high, 4xaa, 16xaf, reflect all og merker null lagg i musa (over 60fps). Men faar som mange andre fpsdrops naar det kommer nye lyder osv :(

Godt poeng... har selv ikke vært under 70 noen steder med 6xFSAA/8xAF osvosv. Ligger for det meste på 130-160FPS. Topper på nærmere 300 i trange ganger.

Lenke til kommentar
Ut fra de testene jeg har lest og sett vil jeg rangere grafikk-kort slik til HL2:

1. ATI X800 XT (PE)

2. Nvidia 6800 Ultra

3. Nvidia6800 GT

4. ATI X800 Pro

5. X700 XT / GF 6600 GT / GF 6800

:w00t:

Hvor i h***** ble det av 9800 Xt og Pro Hm.. Ligger over 6600 Gt.yes: :yes::yes:

Dersom du tar en titt på Denne testen hos Anandtech ser du at 9800 pro lett havner under f.eks "5. X700 XT / GF 6600 GT / GF 6800"

Lenke til kommentar
kjører bare i 1024x768,men bruker 4x AA og 8x AF på.men går så det suser(80-120fps)rammen på hk holder meg litt igjen,512mb er ikke mye i dag  :whistle:

6800 gt(256mb)

Bruker også de settingene ,men får bare en fps dropp på 3

i Hardocp timedemoen med 1280x960.

Så jeg tror spillet er mer cpu begrenset,enn at 6800 serien

sliter med det.

Hvilken cpu kjører man på?

Jeg sitter pr. i dag på en AMD XP 2500+ med et GF FX 5900 og lurer på om jeg får noe ytelse ut av å kjøpe et GF 6800 evt 6600, eller om jeg bør gå for ny cpu/hk nå. :)

Veldig fint at dere tok dere det to sekunder lange bryet med å svare på mitt spørsmål istedet for å sette igang med nok en teit X vs Y diskusjon.... :roll:

Lenke til kommentar
Det er det jeg har gjort med fraps, noen beskylte meg for å ha brukt paint, men regner med at ikke alle tror det. Men jeg fikk så høy fps fordi driveren stod på high performance 1600*1200.

Vertila sync har i oppgave å stabilisere fps slik at spillet ikke går i forkjellig tempo mens du spiller

Edit; ikke seff

Det at driveren står på high performance er jo nesten det sammen som å skru ned grafikken! Da dropper skjermkortet ut enkelte teksturer og AA kan få de såkalte kantene tilbake!

Lenke til kommentar
Ok, da tok jeg feil.

Tearing er skikkelig irriterende..  :(

Noen som vet hvordan jeg får det bort?

Jeg sliter med det i Half-Life 1 mods, ingen problemer i andre spill. Virker som om jeg kjører på lavere fps (ned more 60fps) så forsvinner det, men det blir jo forferdelig å se på skjermen.

Edit: Har prøvd med Vsync av/på, men akkuratt det samme.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jeg vet Naasaa det er derfor jeg har byttet til high quality og 1024 setting, som du ser av bildene ser de jæ...... bra ut nå. Gleder meg til den nye driveren til Nvidia, sikker på at jeg slipper de fps droppene ned til 30fps i 1600 mode da.

OM du ser på xt pe bildet med alt på har han 37 fps-jeg fikk 33 fps. Vi står begge stille på samme sted (krevendet grafikk der). Det skall sies at jeg ikke har overklokket noe. Men som nevnt så har jeg golden sample, virker som det yter noe bedre i hl2 en andre 6800 kort, i følge testene i alle fall.

Lenke til kommentar
Ok, da tok jeg feil.

Tearing er skikkelig irriterende..  :(

Noen som vet hvordan jeg får det bort?

Jeg sliter med det i Half-Life 1 mods, ingen problemer i andre spill. Virker som om jeg kjører på lavere fps (ned more 60fps) så forsvinner det, men det blir jo forferdelig å se på skjermen.

Edit: Har prøvd med Vsync av/på, men akkuratt det samme.

Ta en titt i kontrollpanelet til driverene. HL1 bruker OpenGL, så du må stille vsync til "alltid på" i innstillingen til openGL i kontrollpanelet. (for en kronglete setning ;) )

Lenke til kommentar
Og til deg over: Det du sier om Vertical sync er feil. Vsync gjør bare at skjermkortet sender bilder synkront med skjermen sin oppgraderingsfrekvens. Det dumme med dette er at du lett får halvert fps istedet for litt mindre i krevende situasjoner, da skjermkortet kun rekker annenhver oppdatering. Personlig greier jeg ikke å spille uten vsync på.

Det var jo nettopp et han sa! Ved 85vertical Hz og man har på VSync, så blir FPS'en cappa til 85. Dette skal hjelpe på tearing på steder der man som regel har overlegent høy FPS, men tearing er et slitent faktum. (var det ikke slik at FPS og vertical HZ på skjermen måtte være delig med det samma primtallet for å slippe tearing etterhva jeg husker... Er ikke 100% sikker på akkurat det).

Lenke til kommentar
Tripple buffering gir deg alle fordelene med Vsync uten å miste noe særlig ytelse. Annbefales absolutt til alle kort som støtter det.

-Stigma

Hm.. interessant. Kan man skru av vsync etter å ha aktivert tripple buffering, eller brukes tripple buffering samtidig med vsync?

Lenke til kommentar
Tripple buffering gir deg alle fordelene med Vsync uten å miste noe særlig ytelse. Annbefales absolutt til alle kort som støtter det.

-Stigma

Hm.. interessant. Kan man skru av vsync etter å ha aktivert tripple buffering, eller brukes tripple buffering samtidig med vsync?

Med Tripple buffring lages det en ekstra buffer med Z verdier. Slik at man skal slippe ytelsesdroppet med VSync. Dette er en korrigeringsbuffer, så det betyr at det er anbefalt med denne deaktivert hvis man ikke kjører med VSync da den tar video minne.

Lenke til kommentar

Her er 2 screenshot.

Et med 1600x1200 med vertical synk av, med alle settings på det høyeste og satt ati driverne til å ha på high quality på både opengl og direct3d med truform satt på.

Det andre er samme settings bare med vertical synk på med 100 hz i samme oppløsning.

Ser dere noen forskjell?

post-23-1101166677_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...