Gå til innhold

Kommer inn på BIOS men får ikke overklokket

Anbefalte innlegg

Hei hei

Bestemte meg da endelig for å overklokke min P4 "Northwood" 2.53 ghz.
Men da jeg kommer inn på BIOS innstillingene kan jeg gjøre om på det meste, men ikke blant annet prossersor innstillingene!
Er det noen som kan hjelpe meg?
Så vidt jeg vet så er det ikke noe passord sperre på BIOSen og heller ikke skrivesperre siden jeg har foradret på noen instillinger allerede.
Hva kan det være? Noen råd eller tips?

Vil gjerne overklokke cpu ettersom jeg har sett litt over det og selve CPU ligger på kun 16 grader i rolig tilstand og rundt ca 20 på arbeidende stadiet. Ypperlige forhold vil jeg si!

Så hvis noen har noen forslag til hva jeg kan gjøre, eventuelt deler problemet mitt +++ skriv gjerne inn! :thumbup:

*Emnetittel endret fra "får overklokket" til "får ikke overklokket" .. en vesentlig forskjell* Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vil bare si at du bør ikke endre noen innstillinger dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør. Har ikke mye erfaring med biosen din, men jeg annbefaler deg å finne en guide på internett for hvordan du skal gå frem. Du kan ikke bare skru alt av instillinger på MAX...hehe

Lenke til kommentar

Jeg er jo selfølgelig fullstendig klar over det!

Unnskylder for overskriften, men skjønner kanskje at det skal smyges inn et ikke i tittelen.

Jeg lurer rett og slett på om det er noen form for sperrre jeg må ta bort for å få gjort om på innstillingene!

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du? Har du sett i manualen (overklokkingsvennlige hovedkort har ofte inkludert basic overklokkingsinnstillinger i manualen). Men når det gjelder temperaturene dine, så tror jeg at du blir lurt med mindre du har maskinen på et sinnsykt kaldt rom og du spiller med lue og votter.

Har du derimot Dell eller andre ferdigmaskiner som bruker egenproduserte hovedkort, er du dessverre (så vidt meg bekjent) sitte og kukkelure med det du har...

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg har blitt litt lurt av tempen, men når jeg var innpå selve Biosen oppga den en temp på 21 i hvilende modus. Så lav er den fortsatt. Hovedkortet er av laget av Gigabyte, men nøyaktig navn vet jeg ikke her jeg sitter nå. Dataen er kjøpt ferdiglaget, men Legend er ikke som Compaq oh legger inn sperrer i BIOSEn så vidt jeg vet.

Flere råd?

Lenke til kommentar

Finner du ingenting om CPU-frekvenser, minne-setting, spenning-setting o.l. har nok produsenten luket ut all mulighet for overklokking.

Du kan prøve å flashe inn en ny bios hvis du har produktnummeret til hovedkortet.

En annen måte er jo å overklokke med ClockGEN eller SoftFSB i windows.

Temperaturene dine var fryktelig lave, har du vannkjøling?

Eller står pc-en like ved ett åpent vindu?

Lenke til kommentar

Hmm...

Det står ikke "Enable advanced settings", "Enable high performande mode", "Enable custom setting", "Load high perfromance mode", "Load advanced settings eller noe liknende?

De fleste hovedkort krever at du aktiver "avanserte settings" før du får lov til å stille på slikt...

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan juice ut mer prossesor kraft enn det jeg har nå så gjør jeg selvfølgelig det. Siden det er som kjent et spill som heter Half Life 2 som mer enn gjerne vil ha mye kraft så vil jeg få mere kraft. Men skal sjekke på de tinga du sa når jeg kommer hjem :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...