Gå til innhold

er cpu herpa

stidz

Anbefalte innlegg

hvordan ser jeg at cpu'en er ødelagt? jeg får en melding rett etter intel P4 logoen om at cpu ikke vil virke eller at det er noe feil i instillingene, denne meldingen kommer ikke vær gagn, men rett etter der du velger vanlig eller sikkerhetsmodus så restarter eller låser pcen seg, og vis jeg bytter cpu skal jeg ta den gamle ut resete cmos og så putte inn den nye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan ser jeg at cpu'en er ødelagt?

Sjekk at alle pins'ene er intakt. Skrap av eventuell goop og sjekk at det ikke er noen merker på CPUen. Annet enn det kan den bare testes.

bytter cpu skal jeg ta den gamle ut resete cmos og så putte inn den nye?

Helst, ja. Det beste er som sagt å prøve med en annen CPU... det vil si, er du 100% sikker på at hovedkortet ditt er kompatibelt med den nye CPUen?

Lenke til kommentar
hvordan ser jeg at cpu'en er ødelagt?

Sjekk at alle pins'ene er intakt. Skrap av eventuell goop og sjekk at det ikke er noen merker på CPUen. Annet enn det kan den bare testes.

bytter cpu skal jeg ta den gamle ut resete cmos og så putte inn den nye?

Helst, ja. Det beste er som sagt å prøve med en annen CPU... det vil si, er du 100% sikker på at hovedkortet ditt er kompatibelt med den nye CPUen?

eneste jeg vet om den nye cpu'en er at det er et intel p4 1,7 ghz fulgte med en dell pc. men nå prøvde jg og starte opp med den og da er alt bare svart. noe jeg kan gjøre for og fikse det?

har et ic7 max3 kort

edit: kan hovedkortet være sånn att det minste en kan ha er 2.4 eller no sånt?

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Dersom det du ikke får opp bilde på skjermen lenger så har du kansje montert CPU viften feil vei. Tro det eller dei, jeg måtte bytte CPU pga av dette.

Er du sikker på at hovedkortet støtter en 1,7ghz prosessor? søk litt på nettet så finner du det raskt ut:)

Lenke til kommentar
Dersom det du ikke får opp bilde på skjermen lenger så har du kansje montert CPU viften feil vei. Tro det eller dei, jeg måtte bytte CPU pga av dette.

Er du sikker på at hovedkortet støtter en 1,7ghz prosessor? søk litt på nettet så finner du det raskt ut:)

hmm skulle tro det er sammavilken vei den står eren zånn zalman vifte som er helt lik uansett hvordan jeg fester den. på de måtene som er mulig, men jo du sier noe, for i stad satt jeg på prosessoren og ingen ting skjedde. så jeg demonterte alt og da funka det.

uhuu. sto: må være nortwood for at det skal fungere på disse kortene. tvilr på at det er nortwoodkjerne på dell pcen, hvordan ser jeg det??

Endret av stidz
Lenke til kommentar

hvis nen av pinsene er bøyd eller noe sånt, vil ikke cpu en virke da??

Da må du bøye dem tilbake, slik at de treffel "hullene sine" i socketen :roll:

ingen ting er bøyd. men jeg kommer jo til der den skal loadewindows da. eller så kommer jeg til instalasjonsgreiene på boot disken, men hender at den kutter ut litt for skjellige steder. samma skjer med alle diskene mine så er nok ikke dem

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noen synlige skader så gjør det jo ikke noe å prøve å sende den tilbake.

Jeg hadde problemer med mine ram brikker en gang, da var det slik at jeg ikk kom lengre enn til win eller noe. Så prøvde jeg å legge inn win på nytt, men det gikk ikke før jeg fikk byttet brikken.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noen synlige skader så gjør det jo ikke noe å prøve å sende den tilbake.

Jeg hadde problemer med mine ram brikker en gang, da var det slik at jeg ikk kom lengre enn til win eller noe. Så prøvde jeg å legge inn win på nytt, men det gikk ikke før jeg fikk byttet brikken.

denser helt finut den.men er jo bare det at det står det koster 150 kroner og teste vis jeghar ødelagt den, men her jo ikke gjort noe med den. kan de se hva som er feil med den?

denstarter jo opp litt hvertfall.skal teste og bytte til noen andre brikker i morgentror jeg

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Tror ikke det koster noe så lenge de finner ut at den er ødelagt, selv om de finner ut at det er du som har ødelagt den, men det skal godt gjøres at de sier så lenge den ikke har synlige skader. Komplett er veldig greie på sånt!

*Ikke si dette høyt* :D Kortsluttet selv et hovedkort engang, vistes ikke på kortet og jeg fikk nytt :thumbup:

Lenke til kommentar

I "gamledager" gikk det ann å sette volt med pins. Men i disse dager tror jeg kanskje du må gjøre litt avansert pin modding for å få til det. Tror ikke det er verdt det. Med AMD CPU'er tror jeg man kan streke med blyant fra kontaktpunkter oppå CPU'en men med Intel vet jeg ikke. Verdt å undersøke.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å ta av alt untatt cpu og så starte opp.. sett noen vifter på hovedkortet slik at du ser om den starter eller ikke, er ikke helt sikker på om dette virker, men hvis det ikke starter virker hvertfall ikke prosessoren (forutsatt at hovedkortet starter når prosesooren ikke er med).

Edit: ble litt rotete forklart dette kanskje :ermm: Altså; du setter cpu i socketen (med kjøleren ja) og så plugger du inn strøm på hovedkortet og påknappen fra kabinettet (og vifter). Ta av alt annet (ram, grafikkort hdd...). så starter du opp, og hvis det ikke starter da, så er det store sjanser for at cpu er ødelagt.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
hovedkortet starta men det bare peip.. hva betyr dette?

nå kobla jeg ut skjermkort også så fikk jo ikke no bilde

pipelydene er POST alarm for at noe er galt. Du finne forklaring på hva desse pipelydene er i manualen til hovedkortet. Det er mest sansynlig fordi du ikke har skjermkortet installert:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...