Gå til innhold

Artig innslag på TV2-nyhetene

gspr

Anbefalte innlegg

Joda, jeg har fått med meg at det er forskjell på åpen og fri programvare.

Jeg sier ikke at Open Source er galt, men jeg sier at i mange tilfeller så er det ikke nødvendigvis rett. Jeg synes mye av det greiene der skal være så mye motpol til Microsoft at vi ikke sitter igjen med noe midt i.

Sp+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående dette med utdaterte pc-er.

På skolen er ca. halvparten av pc-ene P1 133Mhz.

De kjører Win95 og OenOffice, noe som sjelden fungerer,hvis du i det hele tatt har tid til å vente på at OpenOffice skal starte opp.

Her har jeg er P1 75MHz med 16MB RAM stående, den har jeg lagt inn en ribbet versjon av slackware 9.0 på med Fluxbox windowmanager.

Den booter raskt og kjører helt fin, har også lette applikasjoner som feks. kWrite.

Er litt anderldes enn windows, men enkelt og greit å bruke.

Fort går det også.

Lenke til kommentar

Det er din mening at programvaren bør være åpen for å bidra til fremskritt og at det skal komme alle til gode. Det høres utvilsomt fint ut

Det er min mening at i mange tilfeller så må man tillate at folk av ulike grunner ikke vil dele kildekoden sin. Det må også være mulig å tjene penger på programvareutvikling. Nå er jo dette også fullt mulig med Open Source, brukerstøtte og la kunden selv få innsikt i hva han har kjøpt osv osv. Jmf konkurransefortrinn i mine tidligere innlegg så kan det være praktisk for en bedrift å holde koden skjult.

Jeg mener at konkurranse også bidrar til utvikling, at det også er en motivasjon.

Problemet er at Microsoft nesten ikke har konkurranse, noe som er dumt, men jeg omfavner ikke Open Source modellen heller.

Det ble egentlig enda en gjentagelse, men jeg ville få frem at dette er min mening, og at andre må få lov til å mene noe annet. I litt mindre seriøse forum enn dette har jeg opplevd det som litt problematisk å få aksept fra Linux entusiaster på akkurat dette. (De fleste vokser det av seg.)

Det er rom for flere modeller her.

For å ta turen tilbake til DirectX, det er ikke noe særlig galt med produktet i seg selv, det som er uheldig er at det er levert av samme selskap som leverer OS'et, og at det ikke er lagt til rette for å porte det til andre plattformer.

Jeg tror at om selskap "Y" hadde levert DirectX så hadde ikke folk reagert nevneverdig mye. Deng gjerne Microsoft, men gjør det der det er berettiget.

Propritære produkter er ikke nødvendis dårlige, selv om de kan være uheldige.

---

Goophy:

Joda, den kjører nok fint den, men hvis du skulle spille av en mp3 og drive med litt bildebehandling (og kanskje en nedlasting eller noe) så ville du vel merke at det ble litt stramt om MHz'ene uantsett hvor mye du tuner Linux'n din?

En P1 maksin er vel ca 8-9 år gammel (veldig grovt regnet) og det er jo litt trist at vi sitter med så gammelt utstyr i skolen. Men det er jo som kjent lite penger i skolene, og nytt datautstyr står langt nede på listen. (Nei, jeg har ikke noen løsning, men jeg synes dette er et problem)

Sp+

Lenke til kommentar
Det er din mening at programvaren bør være åpen for å bidra til fremskritt og at det skal komme alle til gode. Det høres utvilsomt fint ut

Det er min mening at i mange tilfeller så må man tillate at folk av ulike grunner ikke vil dele kildekoden sin. Det må også være mulig å tjene penger på programvareutvikling. Nå er jo dette også fullt mulig med Open Source, brukerstøtte og  la kunden selv få innsikt i hva han har kjøpt osv osv. Jmf konkurransefortrinn i mine tidligere innlegg så kan det være praktisk for en bedrift å holde koden skjult.

Jeg mener at konkurranse også bidrar til utvikling, at det også er en motivasjon.

Tillate det (per lov): Selvfølgelig. En tredje gang: Det er likevel moralsk feil å holde verden tilbake. Hvorfor ikke dele kunnskapen med omverdenen?

Gir du bort en sandwich, kan du ikke spise den mer. Gir du bort kunnskap, har du den fortsatt.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Det er min mening at i mange tilfeller så må man tillate at folk av ulike grunner ikke vil dele kildekoden sin. Det må også være mulig å tjene penger på programvareutvikling. Nå er jo dette også fullt mulig med Open Source, brukerstøtte og  la kunden selv få innsikt i hva han har kjøpt osv osv. Jmf konkurransefortrinn i mine tidligere innlegg så kan det være praktisk for en bedrift å holde koden skjult.

Tillate det (per lov): Selvfølgelig. En tredje gang: Det er likevel moralsk feil å holde verden tilbake. Hvorfor ikke dele kunnskapen med omverdenen?

Gir du bort en sandwich, kan du ikke spise den mer. Gir du bort kunnskap, har du den fortsatt.

Når begynte sosialister å bry seg om moral? Det er rørende å se at du synes lukket kildekode er umoralsk gprs. Du er altså ikke mer en enn geekete mørkemann?

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg forstår poenget ditt, jeg er bare ikke enig.

Gir du bort oppskriften på sandwich'en din, er det færre som gidder å kjøpe den av deg. Dersom folk ikke får lov til å leke butikk blir det færre som gidder å driver med det. Tror jeg.

"geekete mørkemann" :D

Synes den var morsom.

Edit: Det var ikke ment for å henge ut gspr, jeg synes bare ordet "geekete mørkemann" var morsomt.

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar

Hva i alle dager har min politiske orientering med dette å gjøre? Faktisk ser jeg på megselv som en sosialdemokrat.

Vel, for å svare på spørsmålet ditt: Selvfølgelig bryr jeg meg om moral. Har jeg noen sinne sagt noe annet?

Kan du ikke for en gangs skyld prøve å komme med noe konstruktivt? Du er fullstendig klar over at du er her kun for å trolle, fordi mange som diskuterer mye med deg på pol/rel-forumet holder til her, sant?

Lenke til kommentar
Gir du bort oppskriften på sandwich'en din, er det færre som gidder å kjøpe den av deg. Dersom folk ikke får lov til å leke butikk blir det færre som gidder å driver med det. Tror jeg.

OK, da forstår vi hverandre, og er i hvertfall enige i at vi er uenige - det er en god ting. :)

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Jeg mener begrepet "frihet" inkluderer muligheten til å råde over egne tanker. Hvis man har lyst til å holde kildekoden hemmelig, så får man for pokker gjøre det. Alt annet vil være et alvorlig inngrep mot den friheten raddisen er så flinke til å snakke om.

Må jeg gjenta meg selv en fjerde gang? Selvfølgelig har man, og bør man ha, rett til å gjøre som man vil med sin egen kunnskap. Alt annet ville vært diktatorisk. Det gjør det imidlertid ikke til RETT (edit: Rett som i "riktig")!

Hvis du har masse mat, og en venn sulter, kan du selvfølgelig (med loven i hende) beholde all maten din selv. Ingen vil betvile dette juridisk sett, og slik må det nesten være (egenråderett, osv.). Vi ser imidlertid raskt hva som er rett å gjøre.

Jeg sier ikke med dette at disse to tingene (kunnskap og livsnødvendig mat) går for det samme. Jeg prøver bare å poengtere at "the law doesn't decide what's right and wrong"!

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Goophy:

Joda, den kjører nok fint den, men hvis du skulle spille av en mp3 og drive med litt bildebehandling

Grunnen til at jeg har det her hjemme var bare for å prøve.

Men til skolebruk, der tekstbehandling og surfing er stort sett det eneste som bedrives burde det fungerer ypperlig. :)

Går dårlig med multitasking (over 4 programmer i X) though...

Lenke til kommentar
Det andre poenget mitt var at mange sier at Linux kan fint kjøre på gamle maskiner 486, Pentium etc. bare det konfigureres rett. Helt sikkert sant, og det kan ikke winXp, men jeg mener at dette er et utrolig tynt sammenligningsgrunnlag. Du kan bruke en gammel pc til ruter og kutte gui'en og sånt, men da er det ikke representativt for desktopbruk. Altså mener jeg at en moderne Linux "krever" sånn ca lik maskinvare som Windows for en tilsvarende brukeropplevese. Grovt sett.

Skulle slike gamle pc'er blitt brukt i et skulelinux-system, ville de sannsynligvis blitt satt opp som tynnklienter. Ifølge http://www.digi.no/php/art.php?id=112634 burde det være representativt. Man kan faktisk gjøre det samme med Windows, men om ytelsen blir det samme vet jeg ikke noe om.

Det jeg med sikkerhet kan si er at det å sitte på en win95 tynnklient mot en Citrix metaframe på andre siden av landet (med 10mbit fordelt på ca 60 klienter) ikke var noe særlig. :ermm:

Lenke til kommentar

sweet.. skolen min og skulle kjørt linux.. di sier at klepp kommune har "lagt" avtale om at "klepp kommune har avtale om at vi skal kjøre windows 98".. alt di maskinene på skolen gjør er og være ustabile.. :(.. så skolen min og skulle hatt linux! hater windows...

Lenke til kommentar
Men til skolebruk, der tekstbehandling og surfing er stort sett det eneste som bedrives burde det fungerer ypperlig. :)

Går dårlig med multitasking (over 4 programmer i X) though...

Det var det som var poenget mitt. Du kan fint kjøre Linux på dårligere specs, men skal du gjøre grovt sett de samme operasjonene med tilsvarende krevende programvare i Linux og Windows, så slipper ikke Linux unna med merkbart dårligere maskinvare.

Argumentet om at Linux kan kjøre på mye dårlige maskinvare enn windows er en halv sannhet. Det går "fint", men det er ikke et representativt sammenligningsgrunnlag.

Sp+

Lenke til kommentar
Skolen din skulle brukt mer tid på norskundervisningen, og mindre på dataavtaler, Tee_Kay...

hmm? hvorfor det?

sweet.. skolen min og skulle kjørt linux.. di sier at klepp kommune har "lagt" avtale om at "klepp kommune har avtale om at vi skal kjøre windows 98".. alt di maskinene på skolen gjør er og være ustabile.. sad.gif.. så skolen min og skulle hatt linux! hater windows...

Rettelser:

.. -> .

skolen min og -> skolen min òg

linux -> Linux

di -> de

klepp -> Klepp

"lagt" -> laget

windows -> Windows

og være -> å være

Edit: Oi, den var flau. *Skylder på forumets brukne quoting*.

Og forøvrig så må du lære deg reglene for stor bokstav i begynnelsen av setninger.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...