Cronius Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Eg er lærling i ein kommune no og der var det eit sant helvete å få byttet fra office 97 til open office. Det at ein skal over ein 600 maskiner å legge inn open office tar tid. Jeg håper ikke du prøvde å sammenligne installering av programmer på Windows og GNU/Linux, ettersom det ville vært noe feilslått for å si det midlt. For ikke å snakke om at Linux enkelt kan installeres på et hav av PCer uten større problemer (et image man kjører ut på alle pcene i tur og orden eller eventuelt samtidig om man ønsker, til tross for forskjellig hardware. Kun X-serveren som måtte hatt spesifisert driver.) Jeg sier ikke at et totalt bytte fra Windows til Linux er en smal sak, du bare hadde et litt lite passende eksempel Lenke til kommentar
ratix Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 ..å det hun i kommunen egentlig mente var: "vi på kontoret vet ikke noe om linux, derfor skal ikke skolene bruke det heller!" Helt enig, "dessuten er åpen kildekode _ÅPENT_ og derfor usikkert (såklart)" Huff, jeg blir lei av uvitenheten. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Me ser det i heile samfunnet. - Folk veit eigentleg ikkje kor slemt Microsoft er! Dei trur det berre blir uglesett fordi «stakkars dei» har monopol, sidan dei liksom starta PC-revolusjonen ved å gjere det enkelt for folk. Eg spyr like mykje kvar gong nokon seier noko slik! UFFF. Ekkelt, ignorant - slikt ein blir sint av. Ikkje fordi ein og annan ignorant fyr tror det, men fordi det er så sjukt mange av dei. -- Alle desse høyrevendte folka er dei verste. FRP og Høyre-folk; ÆSJ! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Me ser det i heile samfunnet. - Folk veit eigentleg ikkje kor slemt Microsofter! Dei trur det berre blir uglesett fordi «stakkars dei» har monopol, sidan dei liksom starta PC-revolusjonen ved å gjere det enkelt for folk. Eg spyr like mykje kvar gong nokon seier noko slik! UFFF. Ekkelt, ignorant - slikt ein blir sint av. Ikkje fordi ein og annan ignorant fyr tror det, men fordi det er så sjukt mange av dei. -- Alle desse høyrevendte folka er dei verste. FRP og Høyre-folk; ÆSJ! Sånn som Microsoft holder på, ser jeg ofte på som kommunistisk. Ensretting, alle skal være like, ingen frihet. Offtopic: RV, SU og AuF, æsj. Kommunister i sin verste forstand. Kommunister er ignorante mennesker. Endret 19. november 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 bra at folk hører litt om Linux. han fyren i starten hadde tøffe briller. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 ' date='19/11/2004 : 20:43'] bra at folk hører litt om Linux. han fyren i starten hadde tøffe briller. Synes det er flott at TV2 kjørte den saken der. Tipper M$ likte det innslaget svært dårlig. Kjempereklame for Linux. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Me ser det i heile samfunnet. - Folk veit eigentleg ikkje kor slemt Microsofter! Dei trur det berre blir uglesett fordi «stakkars dei» har monopol, sidan dei liksom starta PC-revolusjonen ved å gjere det enkelt for folk. Eg spyr like mykje kvar gong nokon seier noko slik! UFFF. Ekkelt, ignorant - slikt ein blir sint av. Ikkje fordi ein og annan ignorant fyr tror det, men fordi det er så sjukt mange av dei. -- Alle desse høyrevendte folka er dei verste. FRP og Høyre-folk; ÆSJ! Nå har jeg faktisk til tider blitt kalt for komunist (jeg ser på meg selv som sosialist, ikke komunist), men jeg klarer faktisk (til en viss grad) å tollere høyre/frp-folk uten å måtte spy. (enkelte unntak. Dvs. enkelte politikere. Pluss at jeg hater sløve, ignorante sosser med trailercaps/rosa pannebånd og diamant-øredings i øret. Ingenting i mot homofile, men... ) stigfjel: hva er galt med AuF, RV, og SV? De ønsker et samfunn hvor du ikke blir satt i en bås du ikke kommer ut av på grunn av at foreldrene dine ikke kunne betale for en fet skolegang på privatskole, ei heller villa i holmenkollen. Ønsker vi et amerikanisert sammfunn med mye fattigdom og store klasseskiller? Et samfunn hvor de fattige bor i campingvogner, og barna deres bor i campingvogner, mens de (hvis de er heldige) steker burgere på den lokale sjappa? Ikke fordi de ikke er smarte nok til noe mer, men fordi foreldrene deres ikke har råd til f.eks. utdanning? Samtidig som rike folk bor i palassliknende villaer, med all mulig sikkerhet. Barna deres får gode utdannelser og jobb i pappa's selskap, uansett hvor teite de er. Nei takk. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 krysjo: Det er ikke poenget. Poenget er at man skal ha frihet til å kunne utvikle seg uten å ha en stat som setter bremser. Det forutsetter selvfølgelig at man holder seg innenfor lovens rammer og ikke kjører et løp som overkjører andre. Det skal ikke være sånn at folk som jobber seg opp fra ingenting og skaper en drøss med arbeidsplasser blir straffet hardt med skatter fra staten. AP, SV og RV vil på mange måter legge byrder på folk som vil opp og fram. Dessuten er velferdssamfunnet i Norge såpass godt utbygd og fungerer, så ingen vil kvitte seg med hovedelementene uansett om man er fra Ap eller FrP. Jeg spissformulerte fordi at en annen her begynte å rakke ned på Høyre/FrP-folk. Men dette har faktisk ingen ting med denne posten å gjøre. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 krysjo: Det er ikke poenget. Poenget er at man skal ha frihet til å kunne utvikle seg uten å ha en stat som setter bremser. Det forutsetter selvfølgelig at man holder seg innenfor lovens rammer og ikke kjører et løp som overkjører andre. Det skal ikke være sånn at folk som jobber seg opp fra ingenting og skaper en drøss med arbeidsplasser blir straffet hardt med skatter fra staten. AP, SV og RV vil på mange måter legge byrder på folk som vil opp og fram. Dessuten er velferdssamfunnet i Norge såpass godt utbygd og fungerer, så ingen vil kvitte seg med hovedelementene uansett om man er fra Ap eller FrP. Jeg spissformulerte fordi at en annen her begynte å rakke ned på Høyre/FrP-folk. Men dette har faktisk ingen ting med denne posten å gjøre. Fortsetter gjerne litt offtopic: Nei, FrP vil kansje ikke kutte ut offentlig skole. Ikke ennå i alle fall. Problemet er at det gjernet "sparer" penger ved å gjøre den så dårlig at du knappast kan lese når du kommer ut. Norge er og forblir et høykostland - jeg regner ikke det er hverken Høyre eller FrP sitt mål å endre det. Den største fordelen ved å etablere seg her, er ikke at ting nødvendigvis er billig - det er at folk flest har kunnskaper. Det er "lett" å få tak i vellutdannede folk. Det er fordelene. Trenger du haugesvis av billige maktesløse slaver, drar du f.eks. til Kina. Som faktisk er et komunistland. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Nei, FrP vil kansje ikke kutte ut offentlig skole. Ikke ennå i alle fall. Problemet er at det gjernet "sparer" penger ved å gjøre den så dårlig at du knappast kan lese når du kommer ut. Nå er faktisk FrP for at skolen skal holde et høyt nivå, ikke at skolen skal bygges ned, siden du trakk fram det med FrP og skole. Det står i FrP sitt partiprogram. Men jeg mener fortsatt at denne tråden har sklidd helt ut i forhold til topic. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Nåja. Jeg bor i en komune hvor Høyre og FrP er ved makta mer eller mindre allene (du kan jo selv gjette hvor ) Så jeg fikk nylig et brev (fra musikkskolen) hvor det stod: "Grunnet nedskjæringer i komunebudsjettet, blir vi sannsyneligvis nødt til å kutte tilbudet fra 20 minutter/uke (alt for lite) til 15 minutter/uke (ingenting). Prøv å lære deg å f.eks. spille et instrument med kun 15 minutters undervisningstid/uke. Samtidig kuttes det blant annet i barneskolen - timetallet skjæres til beinet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hvorfor er han hjernevasket? Skolelinux tilbyr et like godt alternativ til Windows, bare at skolelinux krever mindre maskinvareressurser, samt er mye billigere. Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Sånn som Microsoft holder på, ser jeg ofte på som kommunistisk. Ensretting, alle skal være like, ingen frihet. Trodde det var Linux som var kommunistene. Alle skal bidra. "Gi etter evne, få etter behov". Et eneste stort fellesskap der resultatet er det viktige. Microsoft sin strategi er vel mye mer høyrevridd. Sp+ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Sånn som Microsoft holder på, ser jeg ofte på som kommunistisk. Ensretting, alle skal være like, ingen frihet. Trodde det var Linux som var kommunistene. Alle skal bidra. "Gi etter evne, få etter behov". Et eneste stort fellesskap der resultatet er det viktige. Microsoft sin strategi er vel mye mer høyrevridd. Sp+ Det er faktisk rom for tolkninger. Det er også høyrevridd at det skal være mer enn ett alternativ, slik at folk kan velge hva som passer hver enkelt. Med sin ensretting av standarder (f.eks. DirectX) prøver Microsoft å overta markedet slik at alle må bruke det samme. Slik ensretting ser jeg på som kommunisme. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Nydelig at slikt kommer ut til folket! Et sitat som spesielt varmer i hjertet: Kjempebra... bedre enn Windows syns jeg, da! Du synes det er bedre enn Windows? Ja, for da får vi ikke datatrøbbel på skolen. Snakk om hjernevasket liten rødtass. Det står virkelig dårlig til med skolevesenet. Hva er det du vil fram til? Kan du en eneste begrunnelse for at han er hjernevasket? Kan du gi en eneste begrunnelse for hvorfor Linux ikke vil kunne gjøre en like god jobb (for ikke å si bedre) som Windows i skolesammenheng/generellt? Off topic debatten: Jeg også regner meg selv som en sosialist. Kommer sannsynligvis til å stemme SV eller Ap ved valget, kort og godt fordi jeg er svært skeptisk til den privatiseringsbølgen som rår over landet nå. Det om DirectX-strategien til Microsoft skal tolkes somkommunistiskvirksomhet eller om det er høyrevridd er vanskelig å uttale seg om. Uansett er vi vel alle enige om det er noe forbanna dritt! Leve OpenGL Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Vel, jeg liker DirectX... Egentlig pga to ting. 1) Det er et komplett system med nettverksstøtte, joystick/mus/tastatur input, lyd etc. Og når det funker, så funker det veldig greit. Har hatt få problemer med det. 2) Har opplevd mange som "jukser" i diverse spill med modifiserte GL drivere (Bl.a Quake 3 tror jeg) . Har ikke opplev dette med DirectX. Det negative er jo at dere Linux brukere blir "stengt" ute. (At ting "skal" virke på flere plattformer etc etc er det vel også delte meninger om, men vi trenger ikke enda en debatt på det her.) --- Det jeg lurer på er om disse ungene her sa sin egen mening eller sa det kameramannen/læreren/pappa/linux-mannen sa de skulle si. Og for å ikke lage noen misforståelser: Jeg er windows bruker Sp+ Lenke til kommentar
drall Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Microsofts monopol er neppe sunt. Uten konkurranse er det lite til å drive utviklingen i en forbruker-fordelaktig retning i et kapitalistisk system. At ett selskapt har så mye makt og innflytelse er dessuten fullstendig demokrati-stridig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 enkelt og greit så er jo Microsofts monopol en naturlig konsekvens av kapitalismen, men men. For å dra det hele ENDA lenger off-topic så siterer jeg gammelkommunisten Tron Øgrim: "Data er pol'tikk og Linux er kommunisme" Lenke til kommentar
Selle Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Har selv "lekt" litt med skolelinux i arbeidsuken i 10. Vi hadde et stort problem. Vi fikk ikke opp grafikken på noen av maskinene. Vi gikk in på hjemmesiden og fant ut at det var vanskelig å få opp grafikken på integerte skjermkort, noe de aller fleste skolepcer har. Elers så hadde det ikke driver til SCSI kortet i serveren vi skule teste med. (2*pII, 512ram) Det endte med at vi måtte bruke en vanlig pc til server Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Vel, jeg liker DirectX... Egentlig pga to ting. 1) Det er et komplett system med nettverksstøtte, joystick/mus/tastatur input, lyd etc. Og når det funker, så funker det veldig greit. Har hatt få problemer med det. 2) Har opplevd mange som "jukser" i diverse spill med modifiserte GL drivere (Bl.a Quake 3 tror jeg) . Har ikke opplev dette med DirectX. Det negative er jo at dere Linux brukere blir "stengt" ute. (At ting "skal" virke på flere plattformer etc etc er det vel også delte meninger om, men vi trenger ikke enda en debatt på det her.) --- Det jeg lurer på er om disse ungene her sa sin egen mening eller sa det kameramannen/læreren/pappa/linux-mannen sa de skulle si. Og for å ikke lage noen misforståelser: Jeg er windows bruker Sp+ Det kom ikke som noe sjokk at du er windows-bruker når du liker DirectX. Det store problemet med DirectX er jo at nettopp det at den API'en stenger alle andre enn windows-brukere ute. Når det kommer til det med "juksing" med modifiserte GL-drivere i Quake 3: Vel, quake 3 er fra 1999 og fra den tiden hvor Voodoo-kortene var vanlige. Så det er nok en svunnen tid. Det var en debatt om Open-Source VS kommersiell programvare på NTNU, og der stilte jeg Microsoft-representantene til veggs med dilemmaet OpenGL VS DirectX. Og jeg fikk til slutt skvist ut av dem at grunnen til at de satser så hardt på DirectX er jo for å fortsatt ha muligheter til å tjene penger, stenge andre aktører ute og ha fortsatt markedsdominans, ikke for at brukerne skal få nye gode opplevelser. Når det kommer til hvem som sier sin egen mening, kontra hvem som sier det de har fått beskjed om: Tror nok hun IT-sjefen er kjøpt og betalt av Microsoft, ja. Til Selle: De maskinene det var snakk om, kjørte faktisk FreeBSD før de kom til skolen. Det vet jeg fordi de var i bruk på NTNU, og der er jeg tilfeldigvis student. Og jeg har brukt akkurat de maskinene. Jeg kan også fortelle hvor på NTNU de var i bruk. Og FreeBSD er enda mer vrien på drivere enn linux. Når det gjelder det SCSI-kortet, må det ha vært noe sære greier, eller at utviklerne av Skolelinux har gjort en grov bommert og glemt å legge ved SCSI-drivere tilgjengelig i installasjonen. Og ja, jeg vet at driverne kan kompileres fram enten integrert i kjernen eller som moduler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå