Gå til innhold

Artig innslag på TV2-nyhetene

gspr

Anbefalte innlegg

Ah, så det du mener er altså at det er greit å begrense en netto skapelse av nytteverdi såfremt en kan tjene penger på det?

Det er jo det proprietær programvare handler om, og ditt spørsmål er bare en litt pragmantisk formulering av hva som motiverte FSF i utgangspunktet.

Mens Lov om opphavsrett tillater det noen gjøker ville kalt for «tyveri» av verk som musikk og film, har den en egen paragraf om programvare, der slik anskaffelse forbys eksplisitt. Det er derfor viktig å støtte opp om fri programvare istedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah, så det du mener er altså at det er greit å begrense en netto skapelse av nytteverdi såfremt en kan tjene penger på det?

Jeg mener det er galt å ta noe som ikke tilhører deg uten lov av han som eier det, selv om han ikke taper noe.

Sp+

Jeg mener det er en stor forskjell på kopiring og stjeling. Det er dette de store programmselskapene utnytter vet å prise varene som om det er en ting.

Det er liten tvil om at inntektene til Microsoft dekker utviklingskostnadene med ganske god margin.

Fikk rett og slett vondt i magen av den reklamen Microsoft fronta på Tbanene for litt siden.

Det var et bilde av håndjern og denne teksten:

"Ikke la dette bli ditt siste dobbeltklikk - Kopiering kan straffes med opp til 3års fengsel"

Hvorfor skal vi finne oss i dette? Hvorfor ikke sponse og bruke open source i steden?

Lenke til kommentar

Hallo alle Linux\Unix elskere " :)

Jeg må bare få komme med en ting til.

Det jeg liker VELDIG godt med WinXP er at all min hardware funker perfekt på min maskin. Jeg får tak i drivere dritlett ved å bare laste dem ned og dobbel-klikke på filen og det er innstallert.

Men så installerte jeg linux...

Alt funket fint helt til jeg kom til det trådløse kortet i den bærbare... Linux fant ingen drivere til det og det oppdaget ikke engang at det stod i! Har prøvd leenge å få tak i noen slags driver eller programmvare til det.

Så er det også noen ting til:

Man må alltid skrive ting i konsollen for å gjøre ting! I windows så gjør man nesten ALT med musen- - - pek og klikk istedenfor 101011001010010100101

Når jeg hadde gitt opp håpet til det trådløse kortet så skulle jeg komme meg til musa ( er en bærbar med TouchPad).. den funket ikke når jeg klikte med den (trykker raskt på flata)

Hurtigtastene får jeg heller ikke til å funke..

Jeg blir så lei av at Linux funker såååå dårlig..

Mangen andre ting som heller ikke funker men disse var de verste, så viss noen KAN hjelpe meg så er jeg evig takknemlig! :)

Jeg vil helst slutte å bruke Windows fordi det er så ****** ustabilt og tregt.

Min hardware på Acer'en min som det er problemer med:

Linksys Wireless G - WPC54G Network Adapter

Synaptics TouchPad V5.9 på PS\2 port 3

Takker enormt mye viss noen der ute klarer å finne ut en løsning om hvordan det trådløse kan komme i bruk!

(hadde det bare vært noen slags fjernhjelp så)

edit: Mandrake 10.0 official edition

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar

Problemet i linux er at hardware-produsentene ikke vil prioritere linux. Det de også gjør, er å holde spec'en på sine produkter skjult, slik at ikke andre kan lage gode drivere. En løsning som er mye brukt for trådløst, er NDIS-wrapper. Men dette er visstnok vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Det har ikke falt deg inn at konsollen som oftest er langt raskere og mer effektiv å arbeide med? Det tar laaaang tid å bevege musen fra et sted til et annet.

Sant nok. Med konsoll kan jeg raskt på egenhånd konfigurere systemet (Slackware) mye mer effektivt enn med grafiske hjelpeverktøy.

Lenke til kommentar

Du trenger jo "egentlig" ikke å bruke konsollen, men som de sier her, så går det mye raskere.

Det jeg liker VELDIG godt med WinXP er at all min hardware funker perfekt på min maskin. Jeg får tak i drivere dritlett ved å bare laste dem ned og dobbel-klikke på filen og det er innstallert.

...men i Linux trenger du ikke drivere i det hele tatt, i de fleste tilfeller. Og i de tilfellene er det leverandøren av maskinvaren sin skyld som ikke lager drivere for Linux.

Lenke til kommentar

Okay okay.. men da synes jeg at Linux skulle blitt litt mer brukervennlig! Håper det sjer en drastisk forbedrelse med hardware gjenkjenning..

Men enda et lite problem:

Det gjelder det trådløse kortet.. Jeg trodde Linux skulle vite at kortet stod i? Poweren på kortet går ikke på engang når jeg går inn i Linux...

Lenke til kommentar
Okay okay.. men da synes jeg at Linux skulle blitt litt mer brukervennlig! Håper det sjer en drastisk forbedrelse med hardware gjenkjenning..

Men enda et lite problem:

Det gjelder det trådløse kortet.. Jeg trodde Linux skulle vite at kortet stod i? Poweren på kortet går ikke på engang når jeg går inn i Linux...

Hardware-gjenkjenning er ganske bra i linux, i hvert fall i den distroen jeg bruker. Men det avhenger av at man er bevisst på å velge komponenter som man vet fungerer i linux, f.eks. kjøpe komponenter fra kjente produsenter. Ofte kan brukervennlighet gå ut over stabiliteten til operativsystemet. Her er jo windows et svært godt eksempel. Når det kommer til trådløst, så har det vært et problem, i og med at de fleste produsentene holder spec'en på kortene for seg selv som markedshemmeligheter. Og da er det lite frie utviklere kan gjøre med den saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...