eryxx Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Har litt penger til overs og tenkte å kanskje benytte dem til en optimalisert OS diskløsning. Alternativ 1: er enten en Western Digital Raptor 36,7 eller 73,4 GB Alternativ 2: 2 x Western Digital Raptor 35,7 GB i en RAID løsning I tillegg har jeg en 160 GB disk som nr 2 fra tidligere av. Hva vil gi mest merkbar "effekt"? Trenger også tips om en god nok RAID kontroller, har ikke det på mitt HK. R Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 raid er ganske enkelt oppskrytt. gå for den store raptoren uten raid, og kjøp heller en ekstra "lagringsdisk" ved behov. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvorfor RAID??? Det sløver ned seek-time`en din! Kjøp en av de på 74GB. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Skal du ha raptordisk, kjøp: WD Harddisk 73.4GB SATA 10000RPM 3.5" 8MB "Raptor". Den er raskere enn 35,7 GBen uansett om du har den i RAID eller ei. I tillegg har den falt litt i pris i det siste. Har den selv, og er fornøyd. 5 års GARANTI er også en fin ting Bare ikke glem kjølingen av harddisken... Lenke til kommentar
PetriZide Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 74 gb versjonen har klart best søketid.. Forresten noen som vet når de nye sata grensesnittene kommer? Sata skulle vel fortsette opp til Sata 800 (300 eller 400 som kommer nå?) Skulle ønske WD kom med en 137gb raptor eller høyere Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 74 gb disken er vel greiest, du sparer jo også en plass på hovedkortet til en annen disk Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Som det har blitt sagt her så er 74 GB versonen raskest. Jeg har hatt begge to av dem og merker ingen forskjell til mitt bruk. MS Word starter ikke noe raskere liksom... Har selv også testa RAID 0 og det eneste som gikk raskere var da jeg kopierte store filer som f.eks filmer. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Her var det mye "vitenskaplig" info .... Hvoriallverden har man det fra? Bygderykter?? Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Raptor 36GB fremstår som treg i forhold til storebror 74GB. Det er veldig stor forskjell, selv om man kanskje ikke skulle tro det: http://storagereview.com/articles/200401/2...6WD740GD_3.html Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Her var det mye "vitenskaplig" info .... Hvoriallverden har man det fra? Bygderykter?? Det er da ikke "vitenskapelig info" trådstarter er ute etter. Erfaringer fra folk om hvordan disse diskene er i bruk er mye mer aktuelt. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Her var det mye "vitenskaplig" info .... Hvoriallverden har man det fra? Bygderykter?? Det er da ikke "vitenskapelig info" trådstarter er ute etter. Erfaringer fra folk om hvordan disse diskene er i bruk er mye mer aktuelt. raid er ganske enkelt oppskrytt. gå for den store raptoren uten raid, og kjøp heller en ekstra "lagringsdisk" ved behov. Har selv også testa RAID 0 og det eneste som gikk raskere var da jeg kopierte store filer som f.eks filmer. Endret 17. november 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
eryxx Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Takk for alle erfaringer Hvis jeg skal oppsummere må det bli som følger: - kjøpt den største Raptoren fordi den i utgangspunkt er raskere enn den lille - kjøpe den store fordin den er større - raid gir ingen stor gevinst unntatt ved meget store filer - liten forskjell i praktisk bruk mellom dem - testmessig store forskjeller mellom dem Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå