Polarbastard Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hei Var i går på Rimi og kjøpte et HP Photosmart M307, ukens tilbud, til 1490,- Hadde vært på tanken å kjøpe et digi kamera i julegave til mine foreldre, og da jeg så reklamen på tv. Kameraet så greit ut, og brukbart ekstrautstyr (pen kameraveske og lader med oppladbare batterier). Skuffelsen kom da jeg skulle ta bilder! Bildene så grumsete ut på displayet, så jeg koblet kameraet til pc`en for å sjekke bildene bedre. Og ja, de var alle grumsete, helt ubrukelige til å printe ut, selv i 10X15cm. Jeg trodde kanskje det bare var litt svakt lys på kjøkkenet, så jeg tok med poden i stua, fyrte opp alle lys, selv den lampa med 2 halogenpærer (300W + 50W) og fikk han til å sitte i sofaen mens jeg tok bilder. Men selv med alt det lyset, og en 50W spott midt i ansiktet var bildene langt fra det man kan forvente fra et 3,1 Megapixel kamera! Selv ikke intens Photoshopping fikk bildene til å se brukbare ut! Jeg har et annet 3,1Mp kamera som jeg bruker (Olympus), og forskjellen på dette og HP M307 er som natt og dag! Og da er jeg ikke kresen, bildene på HP`en var rett og slett ubrukelig! Hadde ikke det vært for en snill kassadame på Rimi som gav meg pengene tilbake uten spørsmål så hadde jula vært spolert! Det var meget bra service! Rett etter dro jeg på Elkjøp, og kjøpte et 2,1Mp!! kamera, Fuji Finepix A405. Selv om det er gammel teknologi var dette lang lang bedre enn HP`en! Har ikke prøvd det så mye enda, men selv uten så mye lys tar dette tilfredstillende bilder! Og i tillegg fikk jeg det på kuppsalg, satt ned fra 1795,- til 795,- ! Så alle som tenker på å gjøre julehandelen (ukens tilbud) på Rimi, så styr langt unna!! (Sorry for flaminga Rimi, men dette produktet holder rett og slett ikke mål!) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Huff..ja det var ikke gode greier. Stemmer dessverre altfor godt med erfaringene jeg har med billigkameraene til HP.. Lenke til kommentar
Beining Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 En kamerat har modellen før det HP kamera du snakket om! Han ringte stolt for han hadde fått det i julegave(tilbud på Rimi for et år siden) Når jeg sammen lignet med ditt daværene Mju300 fikk jeg sjokk! Skjerm var så dorlig at de ikke hadde trengt å lage den en gang... Nei, styr UNNA Rimi kameraene... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Det er vel en velkjent sak at HP burde holde seg til det de kan, nemlig å lage skrivere. Kamera er vel ikke det de havner i historiebøkene for å ha vært mestre på. Nå synes jeg vel ellers at Rimi kanskje ikke var stedet å kjøpe kamera uansett, så å skyled på dem blir litt feil. Det er ikke de som har produsert kameraet. Et minimum av produktopplysning fra butikken kan jo være kjekt. Ikke det at nepene hos de store elkjedene heller pleier ha særlig peil, men det er vel hakket bedre. Det beste må vel derimot heller være å bruke Forumet her aktivt, lese tester og erfaringer, og deretter bestemme seg. Så kan man, som jeg av og til gjør, dra i fotosjappa og se fysisk på kameraet om man fortsatt liker det, og ti lslutt bestille det fra en av de rimeligste (og kjente) nettbutikkene. Det kan jo ellrs legges til at hadde du lagt på ca. 300 kroner hadde du fått et Olympus C-725, som er en totalt annen verden, hva fotgrafering og bildekvalitet angår. Du nevner også " langt fra det man kan forvente fra et 3,1 Megapixel kamera". Antall megapixel har svært lite med bildekvalitet å gjøre. Noen produsenter pøser på med megapixel for å gi inntrykk av nettopp kvalitet, men det er optikken som avgjør. Jeg har tatt grisete bra bilder med mitt første 1.3 megapixel Olympus, og skrevet ut i A4, uten at noen har klart å skille dem fra 4-megapixel-utskrifter. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Det er vel en velkjent sak at HP burde holde seg til det de kan, nemlig å lage skrivere. Kamera er vel ikke det de havner i historiebøkene for å ha vært mestre på.Nå synes jeg vel ellers at Rimi kanskje ikke var stedet å kjøpe kamera uansett, så å skyled på dem blir litt feil. Nå har jeg heller aldri sagt at det var Rimi som produserte kameraene til HP Det jeg mente var at minimumskravet for å selge dette kameraet var i allefall å teste det. Når man kjøper et kamera til 1400kr, som er oppgitt til 3,1Mpixel, så burde man kunne forvente et minimum av kvalitet. (Bare PM meg din epostadresse så skal jeg sende et bilde for å vise hva jeg mener). Jeg var kun ute etter et enkelt kamera til mine foreldre, men alikevel forventet jeg at bildene kunne skrives ut i 10X15 i brukbar kvalitet. Personlig har jeg et Olympus C 740UZ, 3,1 Mpixel, og er strålende fornøyd med det. Med det kan jeg ta bilder i alle situasjoner, og der bildekvaliteten i hovedsak blir begrenset av fotografen Uansett, jeg hadde forventet mer av HP enn dette, bildene var rett og slett begredelig! Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 HP kan tydeligvis ikke lage billigkamera, men å si at de kun duger til å lage skrivere: Det blir for dumt. De har bl.a. R707 som er et av de beste kompaktkameraene på markedet i dag. De har også Photosmart 945 som også er et av de beste kameraene.....(gidder ikke finne frem testene)... Har selv et HP kamera som reserve-kamera. Heter 635 og kostet 980,- på Lefdal. Det tar faktisk flotte bilder, men har dårlige batterikapasitet..... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Det er nok en idé å unngå billigkamera om man vil ta bilder med det (kan kanskje brukes som leketøy, men ikke mer). Hadde et Mustek kamera en gang, men dette byttet jeg raskt ut med en Canon Ixus. Det var fullstendig ubrukelig innendørs, og feileksponerte utendørs. Skal du på død og liv ha et billig kamera, kjøp ikke et 3 megapixel til 1000 kroner. Det blir det stort sett kluss av. Nikon Coolpix 2200 med 2 megapixler er et veldig godt kamera til rundt tusenlappen (hvis noen fortsatt har det på lager), men skal du ha tre megapixler, bør du nok gå opp til nærmere 2000. Du får et Nikon Coolpix 3200 med lader og veske til rundt 2000 kroner. Ellers er det litt feil å si at HP lager noen av de beste kameraene på markedet... de ligger stort sett langt bak tilsvarende kamera i seriøse tester når det gjelder bildekvalitet uansett, så et billig-billig HP kamera er ikke verdt pengene. Det sier seg selv, når HP aldri har vært et fotomerke før digitalkameraene kom på markedet. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Jeg jobber på RIMI og tenkte som trådstarter at dette var noe for mine foreldre. Jeg kjøpte kameraet og tok noen testbilder (uten å ta av noen av "beskyttelsesklistremerkene"). Syntes at bildene så litt dårlige ut når jeg tok dem så jeg overførte dem til PCen. Det første som slo meg var hvor utrolig mye ISOstøy som var på bildene. Og siden dette er et pek-og-klikk kamera så hadde jeg på auto hele tiden (noe mer avansert enn det har ikke mine foreldre noen håp om å lære seg). Jeg tok bilder av flisene mine på badet, kamera trodde plutselig at jeg var ute så hvitbalansen ble "litt" gjort om, se selv (dette er helt hvite fliser) EDIT: kameraet ble returent dagen etterpå Endret 22. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Jeg kjøpte også det forrige kameraet som vi solgte på RIMI et Olympus Camedia C-150 (som jeg er svært fornøyd med), i mine øyne det beste pek-og-klikk kameraet da det ble solgt, men jeg finner ingen steder som selger det lenger, kostet 799 på RIMI. Endret 22. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Urk. Har de hvite flisene spraglete flekker på seg, eller er det også kameraet? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Urk. Har de hvite flisene spraglete flekker på seg, eller er det også kameraet? Spraglete flekker? Nei det er helt blanke hvite fliser. Det kalles mitt-kamera-kostet-under-1500kr-så-ikke-tro-på-alt-du-ser. EDIT: gjorde om prisen siden det var HP kameraet... Endret 22. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Det er litt ISO støy, men lite til å være et kamera til 799 kr. Du kan finne kamera til mange ganger den prisen som har mer støy når du ser bildet i full oppløsning. (såfremst det ikke var veldig godt lys når bildet ble tatt) Jeg har vært borti flere billige HP kamera som har vært fullstendig ubrukelige. For eksempel batterilevetid på under 4 minutter med alkaliske batteri og 0 minutter med oppladbare. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Snakket om det gule bildet, jeg. Det hvite var ikke postet når jeg skrev. Uansett, gufne greier. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Urk. Har de hvite flisene spraglete flekker på seg, eller er det også kameraet? De flekkene er nok ISO-støy. Hvis han hadde tatt prøvebilder av mennesker istede for den veggen der ville du ha sett hvor gyselige bilder dette kamearet fremkaller. Så foresten på kamearet at det er produsert i Kina. Tror nok HP har vært veldig uheldig med det partiet der! kanskje derfor matvare kjedene har dem på tilbud..? Men fra spøk til revolver... det er nesten som svindel å regne å selge et slikt kamera til en slik pris! Iallefall hvis man tenker på at det ikke er noen automatikk å få pengene tilbake for en vare man ikke er fornøyd med, hvis man kjøper en vare over disk (unntatt Elkjøp da). Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Tok et utsnitt fra et anet bilde jeg tok med kameraet, her snakker vi støy på høyt plan! EDIT: er forsåvidt enig at dette grenser til "svindel", men værsåsnill å ikke gjør som mange folk som blir forbanna på betjeningen i butikken, de kan ikke noe for det. Og etter at jeg prøvde kameraet så har jeg sagt til alle som ville kjøpe det at du burde heller kjøpe noe annet. Endret 22. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Var litt støy på det ja! Dagens mobiler tar jo faktisk like gode bilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå