Gå til innhold

2 styles uten 2 html filer

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på om det er mulig og ha en hoved stylesheet og en alternativ stylesheet. Så hvis man trykker på en link så bruker den alternativ stylesheet i stede for hoved stylesheet?

På den måten slipper jeg å lage flere index.html filer osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er drøyt å måtte ta ibruk serverside kode med postback for å få til en liten filedetalj som et annet fargeoppsett. Det holder lenge med klientside-skripting til bagateller av denne typen. Bruk javascript (men helst ett som fungerer i opera også :p)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er drøyt å måtte ta ibruk serverside kode med postback for å få til en liten filedetalj som et annet fargeoppsett.

Hvorfor det, egentlig? :)

Ja, du får kanskje en litt større serverload, men det er så lite at det ikke er vits i å diskutere engang.

Kanskje JavaScript er en bedre løsning hvis vi snakker om et nettsted på størrelse med ESPN eller VG Nett, men til en personlig hjemmeside er det like greitt å gi de fleste (utenom de som har slått av cookies) mulighet til å bytte stilark, selv om de velger å ha JavaScript avslått.

Ikke sant, enden? :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg synes det er drøyt å måtte ta ibruk serverside kode med postback for å få til en liten filedetalj som et annet fargeoppsett.

Hvorfor det, egentlig? :)

Ja, du får kanskje en litt større serverload, men det er så lite at det ikke er vits i å diskutere engang.

Kanskje JavaScript er en bedre løsning hvis vi snakker om et nettsted på størrelse med ESPN eller VG Nett, men til en personlig hjemmeside er det like greitt å gi de fleste (utenom de som har slått av cookies) mulighet til å bytte stilark, selv om de velger å ha JavaScript avslått.

Ikke sant, enden? :innocent:

Begge deler har jo sine begrensinger, så det er vel mest opp til designer hva de foretrekker... det er jo enkelte som ikke aksepterer session også, og da er jo de i samme båt som de med javascript avslått. Du kan jo legge inn en liten disclaimer på siden din at dersom sessions - evt javascript, vil ikke stilskifte virke.

Det er en fordel med serverside koding, og det er at brukeren vil få se hvordan det alternative stilsettet er, selv om det ikke varer lengere enn til neste gang de klikker refresh eller en annen link på siden...

Edit typo.

Endret av joffar
Lenke til kommentar

Hva med en annen vri da, som ikke krever session eller cookies eller javascript ;) I mitt huet sier det at det er mulig, bruke mod_rewrite til apache. Du har da f.eks url'en minsite.com/blue/ eller /orange/ osv.. så vil da mod_rewrite sammen med PHP velge stil på den måten.

Alt det andre tekniske har jeg ikke tenkt på, så problemer underveis med denne metoden blir det sikkert :D

Lenke til kommentar

Tror problemet med å holde på valgte stil fortsatt vil eksistere. Med serverside script, kan du jo skrive valgte stil til en text file eln, sammen med IP foreks. deretter sjekker du om ip-stil exist eller ei. Da vil det jo være mulig å holde på valgte stil uansett om session er av eller på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...