Gå til innhold

Erfaringer med Radeon X800 PRO moddet til XT

Spook

Anbefalte innlegg

Ja så har det altså skjedd, jeg har begynt å få "artifacts" med mitt ATI Radeon X800 Pro som er modifisert til X800 XT. For ca 3 måneder siden fulgte jeg den "vanlig" fremgangsmåten ved først å flashe med en XT bios for å "åpne opp" de 4 siste pipelines. Flashet så tilbake til original bios for å få X800 Pro hastighet som default. Jeg installerte også ATI Silencer 4 kjøleren og temperaturen på kortet ligger på under 40 grader C i 2D og under 50 grader C i 3D. Jeg har hele tiden benyttet ATITool for automatisk å sette kortet til X800 XT hastighet i 3D applikasjoner og så tilbake til X800 Pro hastighet i 2D applikasjoner.

For et par dager siden begynte jeg å få "artifacts". Det oppleves som "lysegrønne prikker" i grafikken spesiellt i IExplorer og teksten blir også "forstyrret" av slike lysegrønne prikker. I 3D applikasjoner har jeg også enkelte forstyrrelser/prikker i skjermbildet av ubestemmelig/lysere farge. Men i 3D applikasjoner ser det ut som om disse forsvinner etter en stund.

Jeg har den siste tiden benyttet Catalyst 4.9 drivere og har forsøkt både 4.10 og 4.11 uten at dette har gjort noen forskjell.

Har ikke forsøkt å flashe tilbake for å "lukke" de 4 siste pipelines og har egentlig ikke noe lyst til å gjøre dette. Problemet er ikke veldig stort men det er temmelig irriterende. Særlig plagsomt er de "lysegrønne prikkene" ved browsing i IExplorer. Deisse forsvinner om jeg restarter IExplorer men dukker opp igjen så snart jeg scroller skjermen i IExplorer.

Er det noen som har gjort seg tilsvarende erfaringer og/eller som har kjørt med et modifisert kort like lenge som meg uten å ha hatt problemer?

Det er litt over middels ergelig om det nå skulle vise seg at kortet har blitt defekt som en følge av modifiseringen. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer inntil for et par dager siden og kortet har aldri blitt varmt, i hvertfall ikke i følge temperaturen som ATITool rapporterer.

Post dine erfaringer her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei formatere har jeg ikke prøvd og det har jeg heller aldri forsøkt for å "fikse" denne typen problemer og jeg har ærlig talt ingen som helst tro på at vil hjelpe. Formatering er noe jeg gjør når jeg installerer OS'et første gangen, eventuelle problemer som oppstår fikser jeg underveis ved å finne årsaken til problemet :yes:

Men er det ingen andre som har erfaringer ved "langtidsbruk" (om ca 3 måneder da kan kalels det) av sitt modifiserte X800 Pro?

Jeg har enda ikke forsøkt å flash tilbake for å lukke de fire "pipelines" men kommer til å forsøke dette om jeg ikke finner noen annen løsning, noe jeg ikke tror jeg gjør.

Men kom igjen, post dine egne erfaringer her dersom du har noen.

Og, dette bør være et tankekors for andre som har modifisert sitt X800 Pro og kanskje vil komme i samme situasjon.....

Lenke til kommentar

Nei det har ikke med varme å gjøre, kortet ligger på under 40 grader C idle og mellom 50 og 60 grader C under full belastning, skriver forøvrig dette i det opprinnelige innlegget mitt. Har også forsøkt å klokke ned kortet uten at dette forandrer noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...