ken8 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Har tenkt å prøve å få meg et lite hjemme nettverk. Har også prøvd å lage en liten tegning Se vedlagt bilde... Det jeg vil at nettverket skal gjøre er: 1. De som logger seg på enten trådløst eller med kabel skal få tilgang til printeren og ha lese tilgang til den eksterne diksen. 2. Jeg vil ha tilgang til den eksterne disken uansett hvor jeg befinner meg. Må vel bruke VPN? Slik at jeg kan jobbe fra og lagre på den eksterne disken. 3. Siden jeg kommer til å jobbe litt på laptop og litt på den eksterne disken fra andre pc'er trenger jeg å lage et script eller noe som gjør at hver gang jeg kobler meg på nettverket med min bærbare, så sjekker den om filene i 2-3 mapper jeg har på pc'en er lik de som er på den eksterne, hvis ikke så skal den synkroniseres. Er vel vanlgist at den med nyest dato blir kopiert? Jeg har en p2 450mhz som jeg har tenkt til å bruke som server. Har windows server 2003, men jeg trenger kanskje bare winxp sp2? Håper noen kan hjelpe meg med å sette opp mitt første nettverk Endret 16. november 2004 av ken8 Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 1. De som logger seg på enten trådløst eller med kabel skal få tilgang til printeren og ha lese tilgang til den eksterne diksen. Ja, det er bare å share ut disken via Windows Server 2003. 2. Jeg vil ha tilgang til den eksterne disken uansett hvor jeg befinner meg. Må vel bruke VPN? Slik at jeg kan jobbe fra og lagre på den eksterne disken. Utenfra via Internet er det sikreste å koble seg opp via VPN til Windows Server 2003. 3. Siden jeg kommer til å jobbe litt på laptop og litt på den eksterne disken fra andre pc'er trenger jeg å lage et script eller noe som gjør at hver gang jeg kobler meg på nettverket med min bærbare, så sjekker den om filene i 2-3 mapper jeg har på pc'en er lik de som er på den eksterne, hvis ikke så skal den synkroniseres. Er vel vanlgist at den med nyest dato blir kopiert? Du kan velge "Make available offline" på filene som er lagret på serveren når du er koblet opp fra Windows XP klienten din. Da kan du få til automastisk synkronisering. Windows XP maskinen bør være medlem av Active Directory domene definert på Windows Server 2003. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Jeg har bare brukt Workgroups før, bør jeg bruke dette, eller Domain? Og hva er egentlig forskjellen?? Vet at det sikkert blir litt mye å forklare her, men vet dere om noen linker til hvordan å sette opp og bruke VPN på windows server 2003/ winxp? Og hvordan fikse synkronosering av mapper? Må jeg lage startup script? Takker på forhånd Endret 16. november 2004 av ken8 Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg har bare brukt Workgroups før, bør jeg bruke dette, eller Domain? Og hva er egentlig forskjellen?? Vet at det sikkert blir litt mye å forklare her, men vet dere om noen linker til hvordan å sette opp og bruke VPN på windows server 2003/ winxp? Og hvordan fikse synkronosering av mapper? Må jeg lage startup script? Takker på forhånd Jeg har bare brukt Workgroups før, bør jeg bruke dette, eller Domain? Og hva er egentlig forskjellen?? Domain gir større muligheter for å administrere og kontrollere klientene. Vet at det sikkert blir litt mye å forklare her, men vet dere om noen linker til hvordan å sette opp og bruke VPN på windows server 2003/ winxp http://www.microsoft.com/windowsserver2003...pn/default.mspx Og hvordan fikse synkronosering av mapper? Må jeg lage startup script? Nei, du trenger bare å høyre-klikke på filene fra klienten og velge "Make available offline" http://www.microsoft.com/windowsxp/home/us...les_offline.asp Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Takker for svar, skal se på det når jeg kommer hjem. Men har enda noen spørsmål.. Når jeg bruker min bærbare pc rett i adsl-modemet, jeg har installert Norton Internet Security 2005 på pc'en, så får jeg ofte beskjed om at jeg har blitt forsøkt hacket. Derfor vil jeg ikke koble på windows serveren på nettet før jeg har et bra firewall og antivirus program. For Norton Internet Security 2005 funker vel ikke på server verjsonen? Håper du kan anbefalle noen programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå