Gå til innhold

Slette partisjoner FAT/NTFS


drfredf

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med virus på maskinen. Jeg har to operativsystemer installert, win98se og win xp home. Jeg tror viruset havnet på maskinen når jeg kjørte begge os'er på FAT32. Har prøvd å fjerne viruset ved å formatere. Har da kjørt NTFS på xp-partisjon.

 

Men viruset har ikke blitt borte ved formatering. Jeg tror ikke jeg slettet partisjonsinfo sist. Hvordan gjør jeg det? Fdisk ser ikke NTFS, slik jeg har forstått det. Hva gjør jeg? Hvordan kan jeg formatere hele disken, også fjerne partisjonsinfo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viruset kommer inn i det du går på internet, installer sp2. Du kan og lage deg en orginal cd med winxp sp2. Er vel ett blaster virus kan eg tenke meg. Så du trenger ikke lage/slette partisjonen, formatering fjerner viruset?

Les om hvordan du gjør det her: http://www.win-xp.no/modules.php?name=Sect...article&artid=8 Har selv gjort det på min orginale winxp pro engelsk, men har ikke testet om platen funker. Installerte windows 10.7.03.

 

http://www.win-xp.no/ Legger inn den eg, meget bra side.

Lenke til kommentar

Hvis viruset fortsatt er på disken etter formatering må det være et bootsectorvirus. Er ikke de sjeldne i dag? Uansett så tar ikke formatering knekken på bootsectoren. Dette kan verifiseres med å formatere disken og så prøve å installere f. eks en windows xp oppdateringsversjon. Du vil da kunne installere uten problem. Derimot hvis du får sletta bootsector også så vil du bli bett om å sette inn en CD med en tidligere versjon av windows for å bekrefte at du har rett på oppdatering.

Du kan stortsett finne små programmer hos harddiskprodusenten som kan skrive nuller til hele disken. Dette ble tidligere kalt "low level format".

Hvilken hardisk har du? Western Digital har et lite program som heter "DLG Diagnostic" du kan bruke. Segate, Maxtor, IBM har andre verktøy. Gå på hjemmesiden å se etter support, diagnostic tools, low level format, software etc.

Har du fortsatt virus etter dette bør du sjekke installfilene dine eller se opp for at du kanskje har et lokalt nettverk som smitter deg hvis du gå rett på nett? Du blir ikke smitta av å gå rett til windows update, hehe ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...