andre_aronsen Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei! Jeg lurte på en ting; Jeg skal kjøpe meg Dolby Digital 5.1 høyttalere og en DVD-Spiller til pc'en; er det vanlig at DVD-Spillerne kommer med digital-utgang, slik at Dolby-Høyttalerne får et digitalt signal inn? Det er jo litt kjipt å betale dyrt for digitale surround-høyttalere, og så leverer DVD'en bare stereo-analogt signal.. Takker for svar! mvh André. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Tror ikke det finnes noen DVD-spillere for PC som har Dolby Digital utgang på selve spillern. For å få Dolby Digital ut må du ha et lydkort eller dekoderkort med digitalutgang og DVD-programvare som kan sende Dolby Digital ut på den. Lenke til kommentar
andre_aronsen Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg har tenkt til å kjøpe meg et bra lydkort; med digital utgang og støtte for Dolby Digital [men dog ikke decoder på kortet]. Men er det slik, at det er mulig å få til et digital signal, hvis DVD'en sender analogt til lydkortet? Da må det vel være slik at dvd'en sender et analogt stereo-signal til lydkortet og lydkortet gjør signalet om til et digital signal, og sender det til 5.1-høyttalerne. Skulle gjerne hatt et rent digitalt signal fra DVD til Digitale høyttalere [gjerne gjennom lydkortet, det spiller jo ingen rolle for lyden, så lenge det er digitalt]... Og det gjør det vel ikke lettere, at DVD-Spillern også helst skulle vært SCSI... mvh André. Lenke til kommentar
jag Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Du trenger ikke koble DVD-ROMen til lydkortet via digital ut DVD-ROM -> SPDIF inn lydkort. Det holder at systemet benytter seg av DAE som etter min viten alle "nyere" systemer gjør. (Si ifra hvis jeg tar feil.) Kobler kun DVD-ROMen til hovedkortet via IDE-kabelen. SCSI DVD-ROM: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...pID=3&t=775&l=2 Lydkort: For eksempel SB Live!5.1 bulk til 370 ,- på Komplett: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...pID=3&t=867&l=2 Lydkortet fungerer helt fint, har det sjøl. Det har hardware dekoding av AC3, men denne funksjonen kan en slå av og får da ren DD 5.1 ut SPDIF utgangen på lydkortet. Det er slik jeg gjør det og har ingenting å klage på lyden... I DVD-software, for eksempel Power-DVD må en velge SPDIF ut for å få DD 5.1 lyd på DVD filmer og DVD Audio. [ Denne Melding var redigert av: jag på 2002-05-27 18:26 ] Lenke til kommentar
andre_aronsen Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Ja, hvis det er slik du sier, så er det jo genialt, - hvis man skal ha en IDE-DVD-Spiller. Men hvordan blir det da når man bruker SCSI og kobler spillern til SCSI-Kontrolleren? Sender da DVD-Spillern et digitalt signal til SCSI-Kortet, så sender kortet det videre til hovedkortet, som igjen sender det til lydkortet med digital utgang som igjen sender det til de digitale 5.1-høyttalerne? Eller har jeg misforstått noe med SCSI? [har nemlig ikke SCSI enda...] mvh André. Lenke til kommentar
jag Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Slik jeg har forstått følger lyden datastrømmen, leses altså som data og "bearbeides" videre av software/hardware. Er ikke sikker, men tror DigitalAudioExtraction er en del av DirectX i form av DirectSound. Derfor trenger en ikke koble DVD-ROMen direkte til lydkortet. Jeg kan ikke garantere at det samme gjelder SCSI, men jeg _tror_ det. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Du kan lese om Pioneer SCSI DVD-ROM 10/40x her: http://www.pioneer-eur.com/eur/product_det...nomy_id=43%3b91 Der står det at Audio Output er analogt, men det gjelder lyduttaket fra DVD-ROMen, ikke datatilkoplingen.... Lenke til kommentar
andre_aronsen Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Jøss, hvis dette stemmer, er jo alt bare fryd og gammen! Er det noen der ute med ekspertpeiling på SCSI [eller ikke..] som kan bekrefte dette? mvh André. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå