Gå til innhold

Spenningsregulator

Anbefalte innlegg

i en artikkel på bit-tech var det en som laga en viftestyring med spenningsregulatorer. nå er ikke artikkelen der lenger, og jeg husker ikke åssen motstand han brukte på regulatoren. er ikke sikker på hvorfor han har den der heller, så jeg veit ikke hva jeg skal gange og plusse og sånt for å finne ut hvor mange ohm det var

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg også gjort, brukte en spenningsregulator (en IC med 3 ben), et potensiometer og noen motstander - og koblet to vifter til...

Husker ikke helt hva regulatoren het (LM78/79 eller noe i den duren?), men jeg mener den kan regulere 1,5A og koster under 10 spenn på ELFA. Hvis du er interessert kan du gå inn på http://www.elfa.se og lete, der finner du også et datablad (i PDF-format) som inneholder data og koblingsskjema for en enkel variabel spenningsregulator som kan brukes til å regulere vifter med. Denne regulatoren inneholder også beskyttelse mot bl.a. overbelastning og kortslutning (hvis jeg ikke husker helt feil).

Dette kan du lodde på et veroboard (se f.eks. Clas Ohlson), disse koster rundt 40,- kroner, men du trenger bare rundt 1/20 del av dette kortet for å bygge en vifteregulator. Totalkostnad blir vel rundt 15-20,- kroner (pot.meteret blir sannsynligvis den dyreste komponenten). IC'en trenger også en liten kjøleribbe, jeg loddet på en metallskive, men det finnes egnede metallbiter å få kjøpt hvis man gidder. Denne IC'en tåler ganske høy temperatur (står forøvrig oppgitt i databladet)...

...hvis du er student får du 10% rabatt på Elfa, det kan du spare noen kroner på... (har jeg gjort :smile: )

Lenke til kommentar

LM 317 er en grei regulator å bruke.

Valg av motstand er i grunn ikke så komplisert, mend et er en del ting man burde tenke på:

1:spenningen du får ut er basert på forholdet mellom de to motstandene (den faste og potmeteret)

2:strømmen gjennom potmeteret er reguleret av den faste motstanden (1.25/R1 for lm317)

på den ene siden vil du ha så lite strøm som mulig igjennom potmeteret (så du kan velge et billigere potmeter) på den andre siden på du også velge et potmeter som kan regulere de spenningene du vil ha ut.

Ulempen med å bruke regulator er at du som oftest får et 3v spennings drop på regulatoren; du kan som regel regulere 12V inn til 1.2V til 9V ut.

Dersom du bruker et eget PSU til å styre vifter osv kan man få høyere spenning in på regulatoren ved å bruke -5v og 12v istede for 12v og gnd inn på regulatoren, men det anbefales ikke hvis du brukker det samme psu som til HK og drev o.l. da det kan føre til ustabile spenninger.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-12 14:44, Arntfinn skrev:

kingkong: skla handle fra elfa ja. skal også bruke en LM324N.

xell: du tenker på motstand til LEDa? eller? for de er ikke no problem. det var den andre som jeg ikke er helt sikker på

LM324 er en opamp ikke en regulator.

er du dikker på at den takler strøm-trekket til viften(e)??

Det var ikke motstanden til LEDa jeg tenkte på. 3pins regulatorer har gjerne en fast motstand mellom Vo ot ref pinnene og en regulerbar motstand mellom ref og jord. forholdet mellom disse motstandene bestemmer Vo men Vo kan ofte være max Vi-3V (altså 12V-3V=9V)

ta en titt på lm317 hos elfa så skjønner du kanskje hva jeg mener. dette er en regulator som tåler at du henger på et par vifter hvis du kjøler den.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-12 14:11, Xell skrev:

LM 317 er en grei regulator å bruke.

Valg av motstand er i grunn ikke så komplisert, mend et er en del ting man burde tenke på:

1:spenningen du får ut er basert på forholdet mellom de to motstandene (den faste og potmeteret)

2:strømmen gjennom potmeteret er reguleret av den faste motstanden (1.25/R1 for lm317)

på den ene siden vil du ha så lite strøm som mulig igjennom potmeteret (så du kan velge et billigere potmeter) på den andre siden på du også velge et potmeter som kan regulere de spenningene du vil ha ut.

Ulempen med å bruke regulator er at du som oftest får et 3v spennings drop på regulatoren; du kan som regel regulere 12V inn til 1.2V til 9V ut.

Dersom du bruker et eget PSU til å styre vifter osv kan man få høyere spenning in på regulatoren ved å bruke -5v og 12v istede for 12v og gnd inn på regulatoren, men det anbefales ikke hvis du brukker det samme psu som til HK og drev o.l. da det kan føre til ustabile spenninger.

Jeg brukte en LM317T - kjøpte en drøss av dem... Hvis man må ha noe i nærheten av 12v ut til viften, kan man bruke en darlington-transistor, den skulle ikke gi et spenningsfall på mer enn 0.6v (en PN-overgang i en silisumhalvleder).

Lenke til kommentar

Tror det ble så jeg og kjøpte LM317T, men jeg skal bruke en vippebryter før regulatoren. Slik at jeg da kan koble utenom regulatoren når jeg vil ha 12V på viftene! og selvsagt med lysdioder som indikatorer på hvilken som står på!!!

Gleder meg til jeg får det!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-12 21:46, arnter skrev:

Tror det ble så jeg og kjøpte LM317T, men jeg skal bruke en vippebryter før regulatoren. Slik at jeg da kan koble utenom regulatoren når jeg vil ha 12V på viftene! og selvsagt med lysdioder som indikatorer på hvilken som står på!!!

jeg leker litt med tanken å bruke et gammelt AT PSU til vifter og lignenede. da kommer keg til å bruke -5V til gnd og +12v til forsyning og får dermed 17v inn på regulatoren. Dermed kan jeg regulere viftene fra 1.2v til 14v ved hjelp av lm317t. man kan også sette flere vifter i hver loop, feks vifter foran og bak i kabinettet på en regulator, og vifta i PSU'en på en annnen. Det som er litt viktig å passe på da er at vifteregulerings-jord ikke må komme i kontakt med chassi, da dette er den virkelige jord, mend vifte jord jo egentlig er -5v.

Lenke til kommentar

LM2941 ser ut til å være bra dersom en ikke vil ha stort spenningsfall (bare 0.5V). Men den er litt dyr... Og så har en jo også CS 5207-1 for de ekstreme, da. Max 7A og max spenningsfall på kun 1.55 V... Men den koster 40 kr + mva og trenger nesten viftekjøling...

Har lagt spenningsregulator-prosjektet mitt på is for tiden (er for tiden i full jobb), så vil tiden vise om jeg kommer til å ta det opp igjen senere...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

On 2001-11-13 09:02, Xell skrev:

Quote:

jeg leker litt med tanken å bruke et gammelt AT PSU til vifter og lignenede. da kommer keg til å bruke -5V til gnd og +12v til forsyning og får dermed 17v inn på regulatoren. Dermed kan jeg regulere viftene fra 1.2v til 14v ved hjelp av lm317t. man kan også sette flere vifter i hver loop, feks vifter foran og bak i kabinettet på en regulator, og vifta i PSU'en på en annnen. Det som er litt viktig å passe på da er at vifteregulerings-jord ikke må komme i kontakt med chassi, da dette er den virkelige jord, mend vifte jord jo egentlig er -5v.

får du ikke trøbbel med å bruke -5V ifra PS'n? Har også tenkt å bruke en gammel AT strømforsyning til de fleste viftene. Har en del slike liggende, men på -5V er de bare på 0,3 - 0,5A. Klarer du å overstyre denne sperren på noe vis? hadde isåfall vært arti å brukt -12V og kjørt viftene på 24V! Prøvde det på ei, det ble da turtall!!! :grin:

Arnter

[ Denne Melding var redigert av: arnter på 2001-11-22 17:58 ]

Lenke til kommentar

Jeg så bare tipset ett eller annet sted, jeg har ikke testa det enda. Men mine tanker er som følger: siden den negative spenningen brukes som referanse skal den ikke levere noe strøm den bare "mottar". Hvorvidt dette er heldig for PSU'en vet jeg ikke, men hva skel jeg ellers bruke disse gamle AT'ene til :smile: Dette er også grunnen til at jeg vil bruke et seperat PSU til dette... hvis det blir ustabilt fører det ikke til at dataen får ustabile verdier, bare viftene... i værste tillfelle stopper viftene opp eller PSU'et dør... så jeg tror ikke jeg skal regulere CPU-vifta før det er testa ut :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-22 17:58, arnter skrev:

Quote:

On 2001-11-13 09:02, Xell skrev:

Quote:

får du ikke trøbbel med å bruke -5V ifra PS'n? Har også tenkt å bruke en gammel AT strømforsyning til de fleste viftene. Har en del slike liggende, men på -5V er de bare på 0,3 - 0,5A. Klarer du å overstyre denne sperren på noe vis? hadde isåfall vært arti å brukt -12V og kjørt viftene på 24V! Prøvde det på ei, det ble da turtall!!!
:grin:

[ Denne Melding var redigert av: arnter på 2001-11-22 17:58 ]

Det ble turtall tenker jeg det ja!! hehe. men blir ikke spolen på motoren ødelagt etterhvert? :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...