Dagger Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 kan man bruke Win spill og .dll filer i Xwindows eller redhat? Lenke til kommentar
Booth Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Da må du ha en emulator, wine eller winex f.eks Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 17:03, Booth skrev:Da må du ha en emulator, wine eller winex f.eks Er wine en emulator? Lenke til kommentar
Psy Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Nei, wine er ikke en emulator. Wine står også for "Wine is not (an) emulator" Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Kall meg dum, men hvis Wine ikke er en emulator, hva er det da? Det er åpenbart ikke windows, så hvorfor er det ikke en emulator? Lenke til kommentar
talisar Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 En emulator emulerer en cpu + hardware. Wine bruker hardwaren din direkte, men dette forutsetter evl du kjører wine på et x86 system. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 08:56, Cronius skrev:Kall meg dum, men hvis Wine ikke er en emulator, hva er det da? Det er åpenbart ikke windows, så hvorfor er det ikke en emulator? Jeg skal ikke kalle deg dum, men Wine er på en måte Window$. Det er en "implementasjon" av Window$ i Linux. Dvs. bibliotekene i Wintendo. Les mer på http://www.winehq.com Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Ok, den er jeg med på. Det vil si at i teorien vil en perfeksjonert Wine kunne kjøre windows programmer 100% feilfritt og like bra som i windows? Takk for svar! Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 13:24, TiaZzz skrev:Jeg skal ikke kalle deg dum, men Wine er på en måte Window$. Det er en "implementasjon" av Window$ i Linux. Dvs. bibliotekene i Wintendo. Les mer på http://www.winehq.com Ja. Faktisk, så mener jeg at wine laster et win-program inn i minnet, og så "gjør om på det", dvs. gjør en del forandringer så det virker i linux, pluss at det har en egen "implementasjon" av windows biblioteker som programmet benytter seg av. Quote: Det vil si at i teorien vil en perfeksjonert Wine kunne kjøre windows programmer 100% feilfritt og like bra som i windows? Ja, men så var det å lage det 100% feilfritt. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 17:59, Cronius skrev:Ok, den er jeg med på.Det vil si at i teorien vil en perfeksjonert Wine kunne kjøre windows programmer 100% feilfritt og like bra som i windows?Takk for svar! Ja, når Wine blir en 100% kompatibel "implementasjon" av Win32, så kan du kjøre programmer som er laget på denne. Hacks som er gjort i Wintendo-programmer vil antakelig ikke funke. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Høres bra ut, må nesten lese litt om den på wine siden. Takker igjen. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Ikke forvent at wine noensinne vil "emulere" windows 100% skikkelig. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 16:52, Dagger skrev:kan man bruke Win spill og .dll filer i Xwindows eller redhat? Ja. Minesweeper og Solitaire, men ikke DirectX / 3D spill. Bare glem det. OK, du får kjørt Quake 1, men bare den versjon som er kompilert spesifisk for Linux, ikke WinQuake. DLL-er - ja. Fra Windows programmer. Dvs. at du kan kjøre Windows programmer som bruker funksjoner fra Windows dll-er. Men du kan ikke skrive Linux/XWindows program som skal bruke funksjoner fra en Windows dll. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Ja. Minesweeper og Solitaire, men ikke DirectX / 3D spill. Bare glem det. OK, du får kjørt Quake 1, men bare den versjon som er kompilert spesifisk for Linux, ikke WinQuake. Nja. Jeg har kjørt flere spill som baserer seg på Quake3-motoren. Feks. Star Trek Elite Force og Q3. De er litt barskere enn Solitaire. Quote: DLL-er - ja. Fra Windows programmer. Dvs. at du kan kjøre Windows programmer som bruker funksjoner fra Windows dll-er. Men du kan ikke skrive Linux/XWindows program som skal bruke funksjoner fra en Windows dll. Disse skal vel ligge i Wine's egen header-filer, slik at du kan skrive et program for begge OS. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Når det gjelder å "emulere" 3d spill, så støtter wine opengl. Siden de fleste spill benytter seg av opengl, så skal det ikke være så vanskelig å kjøre disse med wine. Dessuten, så tror jeg directx programmer/spill vil fungere også. Jeg (og mange andre) har spilt starcraft i linux med wine, og hvis ikke jeg tar helt feil benyttet starcraft seg av directx. Windows versjonen av q3 har jeg spilt i linux, den funket fint, og half-life skal også fungere knirkefritt. Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 vmware er en emulator :smile: Der kan du kjøre Wintendo inne i Linux! Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 ja du, eller hvorfor ikke bruke win4lin, koster brøkdelen av vmware. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 08:57, wilbur skrev:hvorfor bruke wine til q3? Nei, si det.. Men jeg hadde windows versjonen, og gadd ikke laste ned linux versjon. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 08:57, wilbur skrev:hvorfor bruke wine til q3? Bare for å teste. Men det fungerte utmerket. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå