Gå til innhold

Problemer med..... Hele maskinen

elling10

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig bare oppgradere maskinen min litt. Det endte med at alle komponenter ble byttet. Her ble det problemer.

Kjøpte inn følgende:

ASUS radeon 9200se Skjermkort

ASROCK K7VT4A+ Hovedkort

AMD Sempron 2300+ 1,583GHz, Socket A 333Mhz Bus, 256kb CPU

PC2700 (DDR333) 256 RAM

300W Strømforsyning.

Med godt mot, begynte monteringen. Alt gikk greit, helt til oppstart. Får kun hvit skjerm. Har skjekket RAM og skjermkort på en annen maskin, det virker.

Noen som har tips ?

En annen ting, når jeg starter maskinen, blinker de 3 lysene på tastaturet,etterpå er det dødt. Ingen lys. Hvorfor ??????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skrev litt lite, men det var kanskje ikke mer å fortelle. F.eks. det første som bør komme opp er informasjon om skjermkortet, men det kom kanskje ingen ting på skjermen. Sjekk av skjermkort/ram er bra, da er de ute av verden.

Hvis du ikke allerede har gjort det, prøv å starte maskinen med kun HK, CPU, skjermkort. Sjekk spesielt ledningene mellom kabinett og HK, power knappen bør være koblet riktig.

De tre komponentene du ikke har sjekket, kan du (hvis du har tilgang til annen maskin) også sjekke etter tur, det kan jo være en feil på en av de.

Lenke til kommentar

Prøv å ta ut CPU'en og sett den inn igjen. Det hender at ikke alle bena får kontakt første gangen du setter en CPU i et hovedkort. Det er av og til litt treghet i delene sokkelen.

Dette enkle trikset har reddet både meg og flere andre her på forumet fra tidkrevende feilsøking, returer osv.

Lenke til kommentar

Har prøvd alle triksene dere har gitt meg, uten resultat. Starter maskinen, ingenting skjer, bortsett fra at viftene går og det lyser i frontet som det skal.

Har prøvd å starte med kun HK, CPU og Skjermkort, det hjalp ikke. Har hatt ute CPU og satt den tilbake, det hjalp heller ikke. Maskinen kommer aldri så langt at den booter, får hvit skjerm fra starten av. Nå er RAM, Skjermkort og Skjerm sjekket. Kan CPU eller HK være ødelagt ? Det er helt nye ting, rett fra esken.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du bør få sjekket CPU/HK også. Har du ikke tilgang til en annen PC med socket A?

En liten rettelse fra sist, jeg mente at du skulle ha RAM også når du sjekket, altså ram+hk+cpu+skjermkort med skjerm koblet til skjermkortet. M.a.o. ingen HD,CD,DVD,PCI. Både for å spare tid, og å unngå mulige feilkilder.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Eivolse: jumper er nok ikke problemet siden det er hvit skjerm.

Elling10: ikke si at du kjøpte nytt kabinett fordi du ikke hadde stor nok strømforsyning?

Takk skal dere ha for gode tips. Skal prøve dem alle. Kom gjerne med flere tips.

Meanbean : Jeg har nytt kabinett. Det ene dro det andre med seg. Hadde ikke stor nok strømforsyning i det gamle.

Lenke til kommentar

Owing to PCB vender’s mistake in the production process, some of K7VT4A+ motherboards have incorrect FSB Jumper Setting Table on the PCB R1.01 silk screen. It will not cause any damage to your MB or CPU even if you follow this incorrect table to adjust the jumper setting. However, the system may not be able to boot properly if you use some of FSB 333 CPUs. If the PCB version of the MB you purchased is R1.01, please do not follow the FSB Jumper Setting Table on the PCB silk screen to adjust the FSB jumper setting. For correct information about the FSB jumper setting, please refer to the FSB Jumper Setting Table in the Quick Installation Guide bundled in the MB package. You can also find the correct FSB jumper setting table from below table or the user manual in ASRock Support CD.

Håper dette kan hjelpe:-)

Lenke til kommentar

Ok, begynn med blanke "ark" igjen: Skru ut hovedkortet og legg det på et bord, gjerne på en antistatisk pose. Så setter du på CPU og CPU kjøler/vifte på nytt. Neste steg er EN minnebrikke (ja kun en). Videre kobler du til skjermkortet. Sørg for at alt sitter godt på plass. Minnebrikker kan faktisk kreve litt makt.

Strømforsyningen må du koble til, skru det ut av kabinettet. Har det en 4-pinns plugg i tillegg til den store 20-pins pluggen? Kobl den til også.

Et tastatur og skjerm er lurt å koble til også... :-)

For å få startet dette må du kortslutte de to power-on pinnene på hovedkortet med et skrujern eller ev. ledningen som er på kabinettet.

Jeg har gjort dette en rekke ganger selv, også koblet til flere komponenter etter hvert. Da kan det se slik ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...