NetromH Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Jeg har en 3 år gammel PC med 1.5 GHz Pentium-prosessor, 256 MB RAM, Win 2000. Siden den er såpass gammel, har den USB 1.1. (I hvert fall regner jeg med det -- jeg finner ingen opplysninger om hvilken USB-versjon jeg har, men da jeg kjøpte den i oktober 2001 fantes vel bare 1.1?) Nylig kjøpte jeg meg både MP3-spiller (iPod mini) og en USB "mobile disk"/"pen drive"/"memory stick" eller hva det nå heter for noe. Ifølge bl.a. denne siden: http://www.tigerdirect.ca/applications/Sea...4&Sku=S153-2030 ...vil det med USB 2.0 ta bare 70 sekunder å overføre 512 MB, mot 8,5 min. på USB 1.1. Det står at USB 2.0 er nesten 40 ganger raskere enn 1.1. Derfor kjøpte jeg et PCI-kort med 4 USB 2.0-utganger for å oppnå denne større hastigheten når jeg skal overføre filer til MP3-spilleren og minne-sticken. Jeg får det imidlertid ikke til å gå så fort. Jeg overførte nettopp en mappe på 436 MB til sticken -- det tok 7,5 min. På USB 1.1-porten tar det 12-13 minutter. USB 2.0 er altså ikke dobbelt så rask engang. Jeg har også prøvd å overføre store datafiler til MP3-spilleren via både USB 1.1 og 2.0, og får samme resultat der: USB 2.0 er bare ca. dobbelt så rask som 1.1, og slett ikke 40 ganger så rask. Hva kommer dette av? Gjelder den 40 ganger raskere hastigheten på USB 2.0 bare under optimale forhold? Og min 3 år gamle PC kan kanskje ikke sies å være spesielt optimal? Jeg er klar over at 3 år er en mannsalder i dataverdenen. Er det hovedkort, prosessor, RAM osv. som setter begrensninger og gjør at USB 2.0-kortet ikke blir så raskt som jeg trodde? Eller er det sticken og MP3-spilleren som er trege? Mulig jeg spør dumt, men jeg er ingen ekspert. På forhånd takk for svar! Morten Endret 16. november 2004 av Morten H. Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 usb 2.0 skal ha en hastighet på 400 Mbit/sek. Du må nesten oppgi info om pcen for at vi skal finne ut om den er gammel eller ikke. Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) usb 2.0 skal ha en hastighet på 400 Mbit/sek. Du må nesten oppgi info om pcen for at vi skal finne ut om den er gammel eller ikke. PC'en er en "skreddersydd" modell fra Tech Computers, så den består av komponenter fra forskjellige produsenter: Asus P4T hovedkort, 256 MB RAM (RIMM 800 MHz), AGP-V7100PRO VGA Geforce 2MX400 grafikkort, 41 GB 7200 RPM Deskstar harddisk, Pentium 4 1,5 GHz 400 MHz prosessor, SB-AWE 128PCI Vibra lydkort... hvilke andre opplysninger kan jeg oppgi? PC'en ble som sagt kjøpt for ganske nøyaktig 3 år siden. MH Endret 16. november 2004 av Morten H. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Flaskehalsen sitter tydeligvis en helt annen plass enn i USB-grensesnittet. USB2.0 er teoretisk 480 Mbit/s USB1.1 er teoretisk 12 Mbit/s PCI-bussen inni PC'n er teoretisk 1066 Mbit/s (133 MByte/s) Harddisken i en 3 år gammel PC er teoretisk ca 320 Mbit/s (40 MByte/s) Harddisken i iPod mini'en er en Hitachi Microdrive og er teoretisk ca 40 Mbit/s (5 MByte/s) Jeg tror vi har funnet en synder allerede... Flaskehalsen er nok sansynligvis harddisken i iPod mini'en. Microdriven er i størrelseorden 3-4 ganger så rask som USB1.1 er teoretisk. Det er mulig at firmwaren i den også spiller inn og begrenser hastigheten. Ta tallene mine med en klype salt og du er nært den doblingen du faktisk har merket. Dvs. at du neppe vil få noen større hastighet med en nyere PC. Endret 16. november 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 Flaskehalsen sitter tydeligvis en helt annen plass enn i USB-grensesnittet. USB2.0 er teoretisk 480 Mbit/s USB1.1 er teoretisk 12 Mbit/s PCI-bussen inni PC'n er teoretisk 1066 Mbit/s (133 MByte/s) Harddisken i en 3 år gammel PC er teoretisk ca 320 Mbit/s (40 MByte/s) Harddisken i iPod mini'en er en Hitachi Microdrive og er teoretisk ca 40 Mbit/s (5 MByte/s) Jeg tror vi har funnet en synder allerede... Flaskehalsen er nok sansynligvis harddisken i iPod mini'en. Microdriven er i størrelseorden 3-4 ganger så rask som USB1.1 er teoretisk. Det er mulig at firmwaren i den også spiller inn og begrenser hastigheten. Ta tallene mine med en klype salt og du er nært den doblingen du faktisk har merket. Dvs. at du neppe vil få noen større hastighet med en nyere PC. Takk for svar som en vanlig dødelig kan forstå! Interessant. Men hva med minne-sticken? Er den også treg, sånn at USB-hastigheten ikke kan utnyttes til fulle? Jeg har en TwinMos USB 2.0 Mobile Disk IV (http://www.twinmos.com/flash/flash_p_usb20_mobile4.htm). Som sagt tar det rundt 7,5 minutt å overføre en fil på 436 MB til den via USB 2, mot 12-13 min. via USB 1.1. Hvordan en sånn stick virker, er jeg ikke helt sikker på, men det er vel ikke en harddisk, sånn som i en iPod? MH Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 TwinMos USB 2.0 Mobile Disk IV er basert på såkalt flash-ram. Det er en type ram som ikke mister dataene når strømmen forsvinner. Denne typen ram er veldig mye tregere enn vanlig ram, og kanskje sammenlignbart med hastigheten på microdrive. *lete lete* Jeg fant ikke noen tester eller ytelse-spesifikasjoner på den minnepluggen din, men fant på den forrige versjonen TwinMos USB 2.0 Mobile Disk III. Den har en skrivehastighet på ca 50 Mbit/s (6,5 kByte/s), og en lesehastighet på ca 100 Mbit/s (12 MByte/s). Den skal da i følge teorien være opptil 8 ganger raskere med USB 2.0 enn med USB 1.1. Jeg vet ikke hvorfor du ikke klarer å oppnå samme hastighet hos deg. Det kan kanskje ha noe med søketid å gjøre. I så fall bør det gå en del raskere om du prøver å overføre en diger fil i stedet for mange små. F.eks en fil på 100MB bør gå opp mot de teoretiske 8 ganger så raskt. Du får prøve det og melde tilbake hvordan det går. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Søketid på flash? Det er nok heilt normal hastigheit det som Morten H. har fått. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Søketid på flash? Joda, det er søketid på flash også. Eller Latency som man gjerne kaller det når man snakker om ram. Flash-ram har litt varierende latency, men ved skriving kan det vel komme opp i millisekunder. Vanlig ram (DDR) har mye mye lavere latency, f.eks 10 ns ,altså en forskjell på 100.000 fra flash-ram. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Søketid på flash? Joda, det er søketid på flash også. Eller Latency som man gjerne kaller det når man snakker om ram. Flash-ram har litt varierende latency, men ved skriving kan det vel komme opp i millisekunder. Vanlig ram (DDR) har mye mye lavere latency, f.eks 10 ns ,altså en forskjell på 100.000 fra flash-ram. So det var forsinkelse du meinte. Om so at det er so mykje som 1ms forsinkelse, so vil det på 100 filer likevel ikkje bli meir enn 100ms. Noko som er neglisjerbart i forhold til totaltiden. Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 OK, takk! Nå overførte jeg nettopp en Word-fil på 100 MB til sticken. Det tok 1 min. 45 sek. med USB 1.1 og 35 sek. med USB 2.0. Hadde det vært 8 ganger raskere med 2.0 enn 1.1 på min maskin, burde det vel dermed egentlig bare tatt ca. 13 sek. med 2.0, så det er et stykke igjen. Men det er i hvert fall ikke helt håpløst! 35 sek. er 3 ganger raskere enn 1 min. 45 sek. MH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå