Gå til innhold

Vurderer ny XP cpu

THacker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå AMD Athlon xp2800+ som kjører på 333mhz fsb....

Resten av systemet (ram etc er kompatibelt med 400mhz fsb, men kjører nå på 333 pga cpu'en...

Merker jeg stor forskjell hvis jeg oppgraderer kun cpu til XP3200+ som kjører på 400 mhz?

Dvs, gjør jeg det, vil hele systemet ha fsb hastighet på 400 mhz...

Litt pussig skrevet dette, men dere skjønner sikkert hva jeg mener... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror neppeAMD XP har 333MHz fsb, heller 333MHz buss

joda, finnes 2x 3000+ modeller, en med 333mhz bus, og en med 400mhz, også finnes det en XP3200+ med 400 mhz...

AMD XP bruker DDR, P4 Bruker QDR i bus hastigheten.. (eller noe sånt dritt)correct me if Im wrong ;)

Endret av LenniZ
Lenke til kommentar

Det med at Intel oppgir 800MHz trodde jeg hadde med doble minnekanaler å gjøre. Nforce2 har jo også doble minnekanaler, så sånn sett kan du si at det er 2x400MHz=800MHz for XP3200+. PC3200 betyr overføringshastighet på minnet tilsvarende 3200MB/s, eller 400MHz, altså at hver minnebrikke kan kjøre på 400MHz (vel egentlig bare 200MHz, men siden det er DDR sender den data både frem og tilbake i hver klokkesyklus, ergo 2x200MHz=400MHZ).

Håper jeg ikke forvirret mer enn jeg forklarte...

Lenke til kommentar

poenget er at jeg har xp 2800+ med 333mhz og vil ha xp3200 med 400 mhz.. når hele systemet er kompatibelt med 400 mhz må det vel være noe effekt?

skal jeg gå over til 64 må jeg skifte hele systemet.. og det blir møkk dyrt i forhold til å kun kjøpe en cpu

Lenke til kommentar
poenget er at jeg har xp 2800+ med 333mhz og vil ha xp3200 med 400 mhz.. når hele systemet er kompatibelt med 400 mhz må det vel være noe effekt?

skal jeg gå over til 64 må jeg skifte hele systemet.. og det blir møkk dyrt i forhold til å kun kjøpe en cpu

hva slags kjøler har du på den cpu'en?

Du kan jo justere fsb'en oppover...med en ok kjøler så kommer du sikkert opp mot 200(400)...

om du ikke har multiplier lås så kan du jo justere multiplieren nedover for å få kjørt fsb'en oppover...

kjører du minnet synkront med cpu'en nu forresten?

Lenke til kommentar

ta heller å klokk systemet ditt, å kjøpe en XP3200+ er som å kaste penger ut av vinduet, du vil ikke merke noe bedre ytelse. EOD.

Lenke til kommentar

Husker ikke helt hvilken kjøler jeg har.. tror det er en xazer... den skal visst tåle opp til xp3200 i hvertfall....

Når det gjelder overklokking har jeg ikke gjort dette før.. skjønner prinsippene, men jeg er helt grønn....

ingen som kan skrive en kjapp guide til meg a... med alle grunn tingene...

Endret av THacker
Lenke til kommentar
ingen som kan skrive en kjapp guide til meg a... med alle grunn tingene...

Hvilket HK/brikkesett har du?

Her er en liten mini-guide

1. Restart maskinen

2. Gå inn i BIOS

3. Let litt rundt omkring i BIOS og finn ut hva de forskjellige tingene er og bli kjent med dem (manual er er fin bil)

4. Finn frem til CPU-hastighet/-egenskaper.

5. Prøv å stille på MP (still MP på f.eks 11) og Lagre og Exit (ofte F10).

6.1 Om du kan boote med en MP på 11 er det en stor fordel (din CPU har da åpen MP).

6.2 Om du ikke kan boote med MP på f.eks 11 er ikke det så veldig farlig (maskinen vil da komme med en feilmelding i POST og resette innstillingene dine).

7.1 Restart, gå inn i BIOS, sett MP til 11 og sett FSB opp til f.eks 180MHz.

7.2 Restart, gå inn i BIOS, sett FSB opp til f.eks 175MHz.

8. Om det funker kan du prøve deg oppover til maskinen blir ustabil.

9. Om maskinen blir ustabil, men temperaturen er under 55°C load kan du sette opp vCore et hakk eller to og klokke FSB videre.

10. Når du har kommet så langt at maskinen er ustabil og temp. er 60°C load er det på tide å gi seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...