Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering av pc!

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å oppgradere pc'en min litt,det vil si at jeg vil bytte ut: hovedkortet,cpu'en og ram'en.Skjermkortet,lydkortet og harddisken vil jeg beholde en stund til.Jeg har et: Hercules 3D Prophet 8500 128MB skjermkort,et Hercules Gamesurround Fortissimo 2 lydkort og en WD 120GB 8MB cache harddisk.Jeg trenger ikke å ha det absolutt råeste og dyreste,men jeg skal ikke ha noe drit heller.Noe litt overgjennomsnittet hadde vert fint.

Er det noen som kan komme med noen anbefalinger om hva jeg bør kjøpe?

Noen som vet om dette er noe å satse på:

AMD Athlon 64 3200 2.2GHz Socket 754, 512KB cache, BOXED

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, NOon-parity,2.5V, 64Meg x 64

Asus K8N Hovedkort for Socket 754 nForce3 250,SATA,LAN,ATX,Raid

Pris 3990,-

Fant det på www.forbrukershop.no

Og så har jeg et Msi K7T Pro 2-A hovedkort og en AMD Athlon 800Mhz prossesor som jeg ikke har bruk for.Noen som vet hva jeg kan selge dette for?

Endret av [PP]PhoEniX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handlevogn! Ørlite granne dyrere, men absolutt verdt det. Du bør også vurdere å kjøpe minst en rambrikke til (512), men det trenger ikke gjøres på en stund ennå... Du kan evt også kjøpe 2*256 senere, da får du masse ram!

Skjermkortet ville jeg også ha byttet litt på tror jeg... Skal se om jeg finner et, kjekt om du oppgir en prisklasse.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Viss jeg skal bytte skjermkort så må det være et som kan kjøre glatt,ikke hakke, i en oppløsning på 1024*768 på Half Life 2,Doom 3 og lignende spill.

Ser og helst at det ikke er så mye dyrere enn 3000,-

Men viss noen vet om noen kort rett over denne prisen som er veldig bra så si gjerne fra.

Ingen som vet hva jeg kan selge hovedkortet og prossesoren for?

Lenke til kommentar

Satt og leste litt i en annen tråd og der sto det noe om 32bit OS og 64bit OS.

Hva er dette egentlig,er det sånn at jeg må kjøpe meg et nytt OS når jeg bytter ut delene i pc'en min eller?

Kjøpte meg et Windows XP Professional studentversjon (samme som vanlig professional bare billigere for studenter) for 1 eller 2 år siden.

Må jeg kjøpe meg nytt når jeg oppgraderer?

En ting som jeg også lurer på: er det dumt av meg viss jeg ikke formaterer hd'en før jeg bytter hovedkort,prossesor og ram?

Gjorde ikke dette sist jeg bytta disse tinga,men husker ikke hva som skjedde når jeg starta maskinen.

Endret av [PP]PhoEniX
Lenke til kommentar

Jeg hører at mange sier at en bør vente med å kjøpe pc deler til nforce 4 og sli kommer osv.

Hva er egentli dette og er det vits i å vente til det kommer eller er det mer enn godt nok det som er ute nå?

Og hva er dette S-ATA greiene,bestillte meg en ny dvd-brenner: Plextor PX-712A IDE Retail Black på mandag og da kunne jeg velge mellom IDE versjon og S-ATA. Hva er forskjellen?

surbz00r: hva slags kjøling bør jeg gå for hvis jeg velger å kjøpe det oppsettet som du har satt opp?

Lenke til kommentar

Hm... skal vi se...

Albatron GeForce 6800 GT 256MB er et kongekort, men dessverre litt over grensen. Da vil et greit alternativ være ASUS V9999 Geforce 6800 GT 128 MB eller MSI GeForce 6800 128MB.

Jeg ville ikke satset på å selge HK/CPU da prisen vil være altfor liten. Dersom du har et familiemedlem som trenger en pc til surfing og kontorarbeid, så får du sikkert Windows XP inn på dette, ihvertfall med 256MB ram (har selv en slik pc med XP). Da kunne du ha satt sammen en grei liten sak til det bruk. Evt server om du skulle finne ut at du trenger dette.

Mht kjøling så er vel ikke dette nødvendig, da den prosessoren jeg listet opp, er ført som BOXED hos de fleste forhandlerne som var listet opp på produktsiden (boxed er det motsatte av tray/oem, og betyr at kjøler og kjølevifte følger med, men disse er som regel ikke det beste man finner til klokking dersom dette er ønskelig).

64bits operativsystem blir nok aktuelt for pcen din, men jeg tror ikke det har kommet enda. Det er heller ikke noen nødvendighet; pcen funker fint med 32bits. Du trenger ikke å kjøpe nytt OS.

Det kunne kanskje være en ide (ordspill ikke tilsiktet, lol) å formatere disken før du oppgraderer, for å få vekk spyware osv som alltid kommer på en pc du bruker mye på nettet, men da du allerede har OS, tror jeg ikke det er nødvendig (må si at jeg er ikke helt sikker).

IDE og S-ATA er betegnelsen på grensesnittet på optiske drev (CD/DVD) og HD. Det desidert mest vanlige for optiske drev i dag, er IDE (evt P-ATA eller IDE/ ATA). Ser vi på harddisker, derimot, så er vel nå S-ATA mer populært, jeg antar dette med tid og stunder vil gjelde for optiske drev også, men siden du mest sannsynlig har IDE-disk fra før, vil jeg foreslå at du kjøper IDE-disk igjen om du skulle finne på å kjøpe ny, for IDE- og S-ATA-disker jobber utrolig dårlig sammen har en venn av meg fått erfare (det hele endte opp med at jeg nå har S-ATA disken hans :roll: ). Plextor-brennerne har ganske godt rykte på seg, men jeg ville heller ha anbefalt NEC ND-3500 fordi den er litt raskere og koster ca. det samme, men Plextoren er likevel en fin sak.

Og hva nForce 4/SLI angår: kan noen andre med mer peil på det svare? Saklige innlegg med begrunnelse...

Lenke til kommentar

Helt ok. Selv har jeg NEC ND-2510A som bare er 8x. Har ikke brukt den på DVD enda, men jeg har (og så nekter jeg å si mer i frykt for at en moddis skal komme å kjefte på meg ;) ). Ble litt sur da 3500 kom på markedet og kostet nesten akkurat det samme :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...