Gå til innhold

Lurer på nytt skjermkort og ytelsesforbedringen

Codex_FS

Anbefalte innlegg

Tenker på et nytt skjermkort.

Mine specs er:

Abit NF7 HK

AMD XP2500+

512mb PC3200 TwinMos

300w Suntek PSU

Gammelt kort: Creative FX5600 ULTRA 128mb

Jeg spiller:

Age of Mythology

Warcraft III TFT

Warhammer 40K

Trackmania

CS Source; ønsker mer FPS og stabilitet her =)

World of Warcraft; synes også dette kjører litt tregt

Jeg kommer til å spille spill som:

NFSU2; på demoen får jeg ca. 18 FPS med de instillingene jeg ønsker å kjøre med

Half Life 2

Battlefield 2

The Settlers IV; får ca. 30FPS på demoen, men synes ikke dette holder

Armies of Exigo; får ikke nok FPS på demoen til at jeg er fornøyd

Som dere ser så har jeg spilt mye RTS som ikke krever så mye, fra før av. Så skjermkortet mitt har vært helt greit. Men når jeg nå har begynt å spille WoW og CS Source uten å være fornøyd med antall FPS, og siden jeg har lastet ned et par demoer av litt mer krevende spill uten å være fornøyd med hvordan pcen takler det, så jeg vurderer et nytt skjermkort. Har jo lest at dette er den viktigste komponenten for en pc man spiller på.

Jeg får meg LCD snart og kommer til å kjøre i den native oppløsningen 1280*1024.

Noen forslag? Helst så billig som mulig. Kanskje i 1700kr klassen (tåler opp til 2000, men IKKE mer). Skal ikke ha 6800LE (fast bestemt). Synes 6600 ser spennende ut, men må vente til det komme på lager et eller annet sted, i AGP versjon. :-)

Blir X700 bra?

Og hvis dere lurer så er jeg ikke så kresen, jeg ønsker bare en merkbar forbedring fra mitt gamle 5600u kort, og et kort som holder noen måneder. Liker å kjøre med litt høye instillinger og litt AA/AS.

Og så var det en annen ting. Er det skjermkortet eller noe annet ved pcen som er en flaskehals? Vil jeg merke ytelsesforbedring ved kjøp av nytt skjermkort, eller må jeg bytte ut noe annet også?

Og så, hehe, mange spørsmål, er det kanskje nødvendig å spare noen måneder til og få noe til noen hundrelapper mer? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at pc oppsettet ditt er helt greit, ikke noe å juble for men...

Tror nok et skjermkort hadde hjulpet deg en god del ja.

Hvis du ikke skal ha gf6800LE, da er det bare et annet valg: radeon 9800 pro.

Det kommer nok til å bli en merkbar endring.

Også lurt å ikke kjøpe seg noe særlig kraftigere enn det, hvis du skal beholde PSU din --> bare 300W

EDIT: et 6600GT kommer i AGP, ikke et dumt kjøp....

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hei, netshop har et veldig bra tilbud nå: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3960

Dette kortet vil nok være veldig bra i mange år, akkurat som radeon 9700pro

Det er 1300 kr over budsjett selvfølgelig.

Utenom det så anbefaler jeg geforce 6800 eller radeon 9800 pro, det siste er i din prisklasse.

WoW krever da ikke så mye? Et par kompiser av meg spiller det med gf4ti kort og har helt grei fps ;)

Lenke til kommentar

Codex_FS: Det virker som du har rimelig grei peiling på skjermkort. 6600 i AGP-versjon blir sikkert et bra valg. X700 også. Ellers så har vi jo Radeon 9800 pro som er ganske så prisgunstig for tida. 6800LE er også meget bra og i din prisklasse, så jeg skjønner ikke helt hva du har i mot det. Mulig det er for strømkrevende og bråker for mye for deg? Det er nok uansett lurt å lese review'er som oppgir strømforbruket på de forskjellige kortene før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke kjøpe 9800 og flashe til pro. enda noen lapper spart. ellers tror jeg nok jeg har villet investert i en bedre psu ja. særlig med tanke på hvor strømkrevende de nye skjermkortene er . du sier jo ingenting om hvor mye annet du har i pcn da som hd og drev men allikevel. x700 tror jeg blir bra!

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ikke skal stille dette spørsmålet, men jeg greier ikke å la vær.

Hvorfor ikke et 6800 le? Det yter godt og vell bedre en 9800 pro standard. (ja jeg har testet) + at du har ganske god sjanse til å åpne pipes. Det kunne jeg, vips så dror jeg 10 k i 3dmark 03 for 1995 kr. (med en god klokk selvsagt)

:D 660 gt er seff bra, men det har ikke potensiale til 6800 le ;) (128 Mbit minnebuss :( )

Lenke til kommentar
Hei, netshop har et veldig bra tilbud nå: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3960

Dette kortet vil nok være veldig bra i mange år, akkurat som radeon 9700pro

Det er 1300 kr over budsjett selvfølgelig.

Utenom det så anbefaler jeg geforce 6800 eller radeon 9800 pro, det siste er i din prisklasse.

WoW krever da ikke så mye? Et par kompiser av meg spiller det med gf4ti kort og har helt grei fps ;)

Jo. Faktisk. :p

Neida, men må sette ned på instillingene faktisk, og det er det som irriterer meg. Må sette på ca. medium for at det skal være akeptabelt å spille. :)

Hardfredd: Har bare hørt om at folk ikke har vært så fornøyde med kjøpet. Vil ha et sikkert kjøp. Liker ikke tanken på billigversjoner, selv om det i utgangspunktet er et veldig bra kort. Har dog et spørsmål angående kortet: Hva er forskjellen på LE og vanlig 6800 da? Bare at det er åtte pipelines?

Jo og så liker jeg bare tanken på 6600GT med 256mb DDR3 ram og at det skal være meget bra i ytelse/pris + fet bundle fra f.eks MSI. :yes:

Btw, er det noen merkbar ytelsesforskjell fra AGP og PCi-E med samme modell, f.eks et X700XT kort? Jeg har hørt at X700 ikke støtter noe av det som Nvidia kortene støtter som Pixelshader o.s.v, men at X-kortene skulle støtte noen andre greier (husker ikke hva). Blir litt forvirret, så har valgt å droppe å tenke på hva kortene støtter, men heller tenke på ytelse. Eller er det dumt? Hehe. Og så hørte jeg at 6600GT kjørte dritfett på krevende spill som Doom3 og HF2 og at X700XT kjørte bedre i middels krevende spill, men hang litt etter i de mer krevende spilla. Det er bare så sinnsykt forvirrende. Jeg vil ikke bekymre meg over hva et kort støtter eller om det er best, jeg vil bare ha et kort som kjører spill greit og som ikke er så sinnsvakt dyrt. Så synes det kunne vært lurt å spørre om råd. ;)

Kort og greit: Jeg vil ha et kort som fungerer!

Endret av Codex_FS
Lenke til kommentar
Btw, er det noen merkbar ytelsesforskjell fra AGP og PCi-E med samme modell, f.eks et X700XT kort?

Nei, Det er ingen ytelseforskjeller mellom AGP og PCIe på ellers like skjermkort. Det blir kanskje forskjeller i fremtiden, men jeg tror de slutter med AGP-baserte skjermkort før den tiden kommer at det blir noen praktisk ytelseforskjell på AGP og PCIe.

Dessuten måtte du ha byttet både hovedkort, CPU og muligens også ram og PSU også dersom du velger PCIe. Det er med andre ord ingen vits med ditt system å bruke hauger med penger på å oppgradere til PCIe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...