Gå til innhold

OS X i active directory

Ghosterix

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en MAC G5 med os x på som står i et win 2003 domene/AD....men har litt problemer med å få logget på nettverks sharinger som en gyldig bruker i domenet. Dette skaper jo litt problemer da jeg helst ikke vil åpne for alle med fulle rettigheter, samtidig som jeg er avhengig av å få denne mac'en opp å gå i nettverket.

Jeg har laget en bruker som er meningen å bruke, men hvis jeg prøver å koble til tjener via denne brukeren får jeg følgende melding:

Aliaset "servernavn" kunne ikke åpnes fordi originalobjektet ikke ble funnet

Jeg ser alle maskinene i domenet, men ikonene ser ut som snarveier (har piler).

Hvis jeg tester med å gi tilgang til gjeste konto og prøver å koble til via den fungerer alt som det skal.

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den linken var ikke så dum.

Prøve begge fremgansmåtene:

To access a file share, tell the Mac which server and share you would like to connect to, and then authenticate. Press Command-K, or select Go | Command to Server

...osv og så

smb://servername/sharename

smb://fullyqualifieddomainname/sharename

Men mac'en klaget da på passordet...jeg har testet pålogging via PC, od det funket.

den andre løsningen...melde den inn i active directory

Macintosh Direct Access Client Configuration

Open the Direct Access Utility.

Click Enable next to Active Directory, and then click Active Directory.

Click Configure, then enter your Active Directory Forest and Domain.

Enter a computer ID for your Mac client.

Click Unhide Advanced Options, and select the Cache Last User Login for Offline Operation and Allow Administration by: check boxes.

Add the usernames and groups that you want to give administrative access to your Mac in the format domain name\user or group, and then click Bind. You will be prompted for a user account with rights to join your domain.

Click OK and then click Authentication at the top. Make sure Active Directory is still highlighted.

Click Custom Path in the Search dropdown list, and then click Add at the bottom.

Select your Active Directory Domain from the list and click Add.

Click Contacts, and then Add.

Click Apply and close the Directory Access window.

Fikk da opp et valg til i påloggingsvinduet påmac'en...altså at man kan logge på som en annen bruker. Prøvde da å skrive brukernavn og passord, men det ble ikke godtatt.

Click Configure, then enter your Active Directory Forest and Domain.

Hva skal stå i de feltene?

JEg måtte legge inn "domene.domenenavn.no" i begge feltene for at det skulle bli godtatt, er det riktig?

Håper noe har peiling for jeg kan ikke så mye med mac :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...