Gå til innhold

Overklokking av AMD Athlon Thunderbird 1.3 GHz?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå fått meg en ny PC, med ny hovedkort, som er en Abit NF7 V2.0.

Og min prossesor er en AMD Athlon Thunderbird 1.3 GHz BOXED.

Lurer på hvor mye denne kan klokkes til uten at det begynner å bli for varmt og den begynner å bli ødelagt?

Garanti? Haha den gikk ut for noen år siden :!: :!:

Eventuelt hvor mye kan den prossesoren klokkes til?

Mvh pavlion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer mye fra prosessore til prosessor.

Prøv å se. Kjør et program som viser temperaturer (f.eks Motherboard Monitor). for å se på temperaturen.

Klokk FSB opp noen få MHz om gangen. Se nøye på temperaturen om den blir kritisk (60 grader +++, da bør du stoppe).. Hvis du ikke klarer å klokke lenger, og temperaturen ikke er høy, så kan du prøve å øke Vcore litt 0,05V om gangen kanskje.. Så kan du klokke litt videre..

Slik holder du på helt til det ikke går mer, eller til temperaturen blir for høy ;)

Det er bare å prøve selv.. Vanskelig å svare konkret på slike spørsmål, da det ikke er noe fasitsvar.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Oki men hva mener du med noen MHz om gangen? 5? 10? 20?

Og dessuten hvor mye kan jeg regne med at den vil gå?

Vil jeg klare å klokke den 100 MHz? Eller mer? Eller mindre?

vanligvis med disse gamle AMD CPU'ene klarer man rundt 200MHZ mer med Noen MHZ +/-. spørs litt på temperatur og kjøling blant annet.

har en AMD Duron 1300 som jeg satt ny rekord på sist helg, klarte nesten få kjøre den på 1700Mhz! skal klare 1700Mhz på den engang :cool:

jeg pleier og gå fra steg på 5Mhz om gangen ved begynning av klokkingen og ettersom du kommer opp på litt over 100Mhz mer enn std speed, pleier jeg å gå 2-3Mhz av gangen til så 1mhz av gangen når jeg nærmer meg maks punktet.

Lenke til kommentar
Oki men hva mener du med noen MHz om gangen? 5? 10? 20?

Og dessuten hvor mye kan jeg regne med at den vil gå?

Vil jeg klare å klokke den 100 MHz? Eller mer? Eller mindre?

vanligvis med disse gamle AMD CPU'ene klarer man rundt 200MHZ mer med Noen MHZ +/-. spørs litt på temperatur og kjøling blant annet.

har en AMD Duron 1300 som jeg satt ny rekord på sist helg, klarte nesten få kjøre den på 1700Mhz! skal klare 1700Mhz på den engang :cool:

jeg pleier og gå fra steg på 5Mhz om gangen ved begynning av klokkingen og ettersom du kommer opp på litt over 100Mhz mer enn std speed, pleier jeg å gå 2-3Mhz av gangen til så 1mhz av gangen når jeg nærmer meg maks punktet.

Wow bra det da! :cool:

Kan jeg få klokka min til 1.5 helt sikkert?

Lenke til kommentar

Ikke *helt* sikkert, men mange av de gamle Tordenfuglene gikk opp mot og over 1.5GHz med god kjøling og 1.85V ellerså. Merk delen med god kjøling og pass på tempraturen. En T-Bird på 1400MHz utvikler like mye varme som en Barton 3200+.

Er den ulåst? I så fall prøv å sette ned multiplier samtidig som du øker FSB. Dette vil øke ytelsen mere enn den forholdsvis lille bumpen i corespeed man klarer med disse. Prøvde to stk. 1333MHz på et Epox 8RDA+. Den ene var lite villig til FSB-overklokking mens den andre gikk fint opp på 1450Mhz (207x7,1.75V).

Lenke til kommentar

Det er aldri helt sikkert nei, kommer veldig ann på om du har fått en god CPU, om du har god kjøling, om temperaturen er høy eller lav. det er mange ting som spiller inn.

men har du sånn halveies ok kjøling+ kansje 1-2kabinettvifter burde du da kunne klare sånn 1.4 til 1.5Ghz ja.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Hei igjen!

CPUen min tilhørte en HP Pavilion PC, altså en ferdigbygget PC fra HP.

Er den låst da?

Kjøling: En prossesorvifte og kjøleribbe som fulgte med da jeg kjøpte HP-PCen. I maskinen min har jeg:

1x strømforsyningsvifte

2x HDDv-vifter som jeg veldig gjerne tror lufter mer enn HDD'ene.

2x Kabinettvifter på siden av kabinettet.

1x Skjermkortvifte (sorry måtte bare ta det med)

Er dette nok for å holde CPUen (og maskinen) kjølig?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Er den låst da?

at/hvis din T-bird er låst så gjør dette ingenting!

du tar bare ut prossesoren og bruker det velkjente blyant trikset som du kan bruke på de gammle Socket A CPU'ene.

her har du en lite guide. opperasjonen er veldig enkel, men du må være stø på hånden og helst se godt så er det ingen sak! ;)

http://overklokking.no/cpu/duron-tbird/index4.html

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Hei igjen!

Er den låst da?

at/hvis din T-bird er låst så gjør dette ingenting!

du tar bare ut prossesoren og bruker det velkjente blyant trikset som du kan bruke på de gammle Socket A CPU'ene.

her har du en lite guide. opperasjonen er veldig enkel, men du må være stø på hånden og helst se godt så er det ingen sak! ;)

http://overklokking.no/cpu/duron-tbird/index4.html

Takker!

Men la oss si jeg overklokker den til 1700 MHz.

Hvor mange MHz vil den være i forhold til Intel sine prossesor? (Tenker særlig på Pentium3 eller 4)

Lenke til kommentar
Men la oss si jeg overklokker den til 1700 MHz.

Hvor mange MHz vil den være i forhold til Intel sine prossesor? (Tenker særlig på Pentium3 eller 4)

tror nok ikke du klarer 1.7Ghz hvis du ikke bruker noen slags super kjøling som jeg gjorde da.

men hvis du tar det ekspel vil det tilsvare ca intel P3 1.7Ghz eller høyere hvis du har raskt minne som du kanne sette høy FSB på.

si du klarer 1500Mhz .feks 200FSB x 7.5multiplier. da ligger du nok mer på Intel 1.7Ghz nivå tenker jeg. hvis du bare har 133Mhz mulighet så vil den tilsvare ca Intel 1.5Ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...